میرکاظمی خبر داد:

حذف فرآورده های نفتی از سبد انرژی

وزیر نفت با تشریح واگذاری یک ماموریت جدید به مدیران و پیمانکاران صنعت نفت از حذف تدریجی فرآورده های نفتی از سبد انرژی کشور خبر داد و گفت: گاز طبیعی منبع اصلی تامین انرژی ایران خواهد شد.
کد خبر: ۳۹۴۲۸۲

به گزارش مهر، سید مسعود میرکاظمی در حاشیه سفر به کرمانشاه در جمع مدیران صنعت نفت با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در ابتدا به یکسری زیرساختها نیاز دارد، گفت: اما اجرای این جراحی اقتصادی در بلند مدت قطعا منافع بزرگ ملی را به دنبال خواهد داشت.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه با صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی در ایران امکان افزایش صادرات حاملهای مختلف انرژی و کسب درآمدهای بیشتر فراهم می شود، تصریح کرد: سال گذشته گاهی مصرف گاز طبیعی در بخشهای مختلف ایران به 565 میلیون متر مکعب در روز افزایش می یافت.
 
این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه این میزان مصرف گاز طبیعی در سطح کشور رقم بسیار بالا و چشمگیری است، اظهار داشت: این در حالی است که زمستان سال گذشته همزمان با افزایش مصرف گازطبیعی، روزانه 110 میلیون لیتر انواع فرآورده های نفتی به نیروگاهها تحویل داده شده است.
 
به گفته این عضو کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت با احتساب این میزان تحویل سوخت مایع به نیروگاهها مصرف انرژی ایران به حدود 700 تا 800 میلیون متر مکعب معادل گاز طبیعی رسیده است.
 
رئیس ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت با یادآوری اینکه در شرایط فعلی مصرف گاز طبیعی ایران به هیچ وجه منطقی به نظر نمی رسد، افزود: باید به سمت مصرف درست انرژی حرکت کنیم تا بتوانیم از منابع انرژی خود برای درآمد بیشتر استفاده کنیم.
 
وی همچنین با بیان اینکه باید به سمت حذف سوختهای مایع از سبد لنرژی ایران پیش برویم، یادآور شد: باید با توجه به ذخایر قابل توجه گاز طبیعی سوخت و منبع اصلی تأمین انرژی کشور را گاز قرار دهیم.
 
به گفته این عضو کابینه دولت دهم گاز طبیعی در مقایسه با سیار حاملهای انرژی که هم ارزانتر و هم از نظر زیست محیطی پاک تر بوده و هم سرمایه‌گذاری مناسبی برای تولید، انتقال و توزیع این حامل انرژی انجام شده است.
 
میرکاظمی با تاکید بر اینکه نیاز به منابع مالی در همه بخشها مطرح است و هیچ بخشی نیست که این دغدغه را نداشته باشد، تاکید کرد: ایران کشوری ثروتمند از نظر منابع انرژی است اما بیشتر منابع با مصرف ناصحیح هدر می‌رود ولی با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌‌توانیم ثروت ملی را برای توسعه زیرساختها و اشتغال مورد استفاده قرار دهیم.

نقش حاکمیتی وزارت نفت افزایش می یابد

وی در ادامه با اشاره به اینکه وزارت نفت باید نقش یک سازمان حاکمیتی داشته باشد، تبیین کرد: در این صورت دولت زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند و بخش خصوصی باید توسعه دهد.
 
به گفته وزیر نفت در راستای فعالیتهای صنعت نفت، اولویت با حوزه‌های میادین مشترک نفت و گاز طبیعی است به طوری که اگر می‌خواهیم پروژه پایین‌دستی تعریف کنیم، باید آن را به حوزه‌های میدان مشترک متصل کنیم.
 
این عضو کارگروه نمایندگان ویزه رئیس جمهور در امور نفت با بیان اینکه ارزش افزوده حوزه‌های پایین دستی صنعت نفت بیش از بخشهای بالادستی است، تاکید کرد: همچنین ساخت و توسعه صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی در رفع معضل بیکاری موثرتر هستند.
 
وی ادامه داد: توسعه حوزه‌های پایین‌دستی صنعت نفت مستلزم وجود خوراک است و زمانی می‌توان این بخش را به مردم واگذار کرد که ضمانت تأمین خوراک به آنها داده شود.
 
میرکاظمی افزود: بنابراین در این خصوص هم بحث بهره‌وری مهم است که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی به آن اشاره فرمودند و هم اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی که بر اساس آن، بخش خصوصی حضور پیدا خواهد کرد.

ماموریت جدید وزیر نفت به مدیران صنعت نفت

وزیر نفت در ادامه با اعلام اینکه در سال جهاد اقتصادی باید کارهای بیشتری انجام شود که نیاز به منابع مالی بیشتر هم دارد، گفت: هرکدام از مسئولان وزارت نفت باید در حوزه کاری خود به سمت جذب منابع روند.
 
این مقام مسئول افزود: منابع داخلی پاسخگوی نیاز رو به رشد منابع مالی پروژه‌های صنعت نفت نیست و روشهای جذب منابع هم باید تغییر کند.
 
میرکاظمی با تاکید بر اینکه بانکها هم باید در طرحهای اولویت دار صنعت نفت مشارکت داشته باشند، اظهار داشت: بسیاری از پیمانکارانی که در صنعت نفت کار می‌کنند دارای درآمدهای خوبی هستند که بهتر است بخشی از سود و پولی را که به دست می‌آورند، به صنعت نفت آورده و پروژه‌ها را به دست گیرند.
 
رئیس ستاد تدابیرویژه اقتصادی وزارت نفت یادآور شد: به عبارت دیگر شرکتهای پیمانکار باید به این سمت حرکت کنند که پیمانکار صرف نباشند و به بخشهای سرمایه‌گذاری و جذب منابع وارد شوند؛ به گونه‌ای که خودشان از بانک‌ها هم کمک گیرند، بعضی از پروژه‌های بزرگ را یکپارچه کرده و به صورت کنسرسیوم اجرا کنند.
 
میرکاظمی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل شرایط تحریم و مجازات‌های آن از سرمایه‌گذاری در کشومان هراس دارند، بیان کرد: بنابراین باید به سمت منابع داخلی برویم؛ در این رابطه بسیاری از حوزه‌ها و میدان‌های گازی و نفتی نیاز به سرمایه دارند و این سرمایه باید جذب شود.
 
این عضو کابینه دولت در خصوص تامین منابع مالی برای بخشهای پائین‌دستی صنعت نفت توضیح داد: صندوق توسعه ملی منبع خوبی برای ساخت و توسعه حوزه‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها است البته این منابع به ‌تنهایی کافی نیست و باید به دنبال جذب سرمایه گذاریها از خارج کشور باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها