انحصار طلبی هسته‌ای غرب

بر اساس اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی ( ان پی تی ) آژانس موظف است سه اصل کمک به کشورها برای رسیدن به انرژی صلح آمیز هسته‌ای، مقابله با تکثیر سلاح‌های هسته‌ای و انهدام سلاح‌های هسته‌ای را اجرایی سازد.
کد خبر: ۳۹۰۸۰۸

هر چند که این اصول از وظایف آژانس است اما برخی از کشورهای غربی با اعمال فشار بر آژانس به دنبال عدم تحقق این مهم می‌باشند. نمود عینی این مسئله را در تحرکات صورت گرفته برای انحصاری کردن چرخه سوخت هسته ای و مقابله با دست یابی سایر کشورها به انرژی هسته‌ای بومی می‌توان مشاهده کرد.

در این چارچوب روسیه چندی پیش  توافقاتی را با آژانس مبنی بر ایجاد بانک سوخت هسته ای صورت داد مبنی بر این که در کشورهای دارای سوخت هسته‌ای مراکزی ایجاد گردد که تامین کننده سوخت مورد نیاز برای سایر کشورها باشد و سایر به دنبال تولید سوخت نباشند.

در نشست کنونی شورای حکام نیز انگلیس طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن کشورهای فروشنده و خریدار سوخت هسته ای با نظارت آژانس به تبادل سوخت می‌پردازند به شرط آنکه کشور خریدار در آژانس دارای پرونده نباشد و کشور  فروشنده نیز به این امر رضایت داشته باشد.

هر چند که بانیان چنین طرح‌هایی ادعا می‌کنند که با این اقدامات به دنبال اجرای اصل کمک به کشورها برای تامین سوخت هسته ای هستند اما بندهای طرح‌های آنها نشان می‌دهد که اهدافی پنهانی در لوای این طرح‌ها اجرا می شود.

اولا کشورهای مذکور عملا خود را برتر آژانس دانسته بگونه‌ای که با کنار زدن مفاد ان پی تی برای کمک به کشورها برای رسیدن به حقوق هسته‌ای، خود را تعیین کننده این اصل می‌دانند که‌ آژانس به چه کشوری کمک کند و با چه کشوری مخالفت. این امر به منزله حذف و یا کاهش حداکثری اختیارات و کارکردهای آژانس است.

ثانیا غرب با این اقدام عملا سایر کشورها را از دست یابی به چرخه سوخت هسته‌ای باز داشته و انحصار سوخت را در اختیار خود دارد. این امر موجب می‌شود تا آنها بهانه ای برای توسعه فعالیت هسته ای خود که معمولا غیر صلح آمیز است داشته باشند. همچنین این مولفه برای اعمال فشار بر کشورها بهره برداری کنند چنانکه در طرح انگلیس توافقات صرفا با کشورهایی است که در آژانس پرونده ندارند.

رابعا معطوف ساختن مسائل آژانس به اموری همچون طرح‌های روسیه و انگلیس عملا آژانس را از اجرای اصلی ترین کارکردهای خود یعنی مقابله با تکثیر سلاح‌های هسته‌ای و نابودسازی این سلاح‌ها منحرف می سازد. سلاح‌هایی که صرفا در اختیار غرب و رژیم صهیونیستی است.

بر اساس آنچه به اختصار ذکر شد به صراحت می‌توان گفت که طرح انگلیس و پیش از آن روسیه در زمینه تامین سوخت کشورها برگرفته از دیدگاه انحصار گرایانه غرب است که به هر نحوی به دنبال جلوگیری از دست یابی سایر کشورها به حقوق هسته‌ای خود می باشند. امری که با مخالفت شدید جهانیان همراه شده و خواستار استقلال آژانس در برابر این تحرکات هستند.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها