نقشه جامع علمی کشور در مراسمی با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری رونمایی شد.
کد خبر: ۳۸۹۷۱۸

‌به گزارش فارس، در مراسمی که هم‌اکنون با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور در مرکز همایش ‌های بین‌المللی صدا و سیما در حال برگزاری است،‌ نقشه جامع علمی کشور مشتمل بر 35 صفحه رونمایی شد.

در این مراسم که محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، نسرین سلطان‌خواه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت، کامران دانشجو وزیر علوم، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، غلامعلی حدادعادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تعدادی از اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، رؤسای دانشگاه‌های کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور دارند، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور همچنین از ‌تمبر یادبود نقشه جامع علمی کشور رونمایی و آنر‌ا ابطال کرد.

همچنین ‌سه عضو پیشکسوت شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم مورد تجلیل قرار ‌گرفتند.

بررسی نهایی نقشه جامع علمی کشور ‌در جلسه 14 دی‌ماه ‌شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به پایان رسید و این نقشه که یک سند راهبردی در حوزه علم و فناوری محسوب می‌شود، تصویب شد.

بر اساس این گزارش ، مقام معظم رهبری 23 مرداد 1385 در دیدار با رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور، ‌نگاه متوازن به رشته‌های علمی دانشگاه‌ها را یکی از ضروریات مراکز دانشگاهی و تحقق این امر را نیز منوط به ترسیم نقشه جامع علمی کشور دانستند و ضمن تأکید بر ‌تهیه برنامه‌های عملیاتی زمان‌دار در راستای تحقق اهداف چشم‌انداز در خصوص علم‌و‌فناوری، تدوین آن‌را از وظایف و مسئولیت‌های مراکز علمی و پژوهشی بیان کردند.

در همین راستا بود که دستگاه‌های فعال در حوزه علم و فناوری از اواخر ‌سال 85 با برگزاری همایش‌ها، گردهمایی ‌ها و نشست‌های مختلف‌ و البته به صورت جزیره‌ای و ‌جداگانه فعالیت خود را در زمینه نقشه جامع علمی کشور آغاز کردند و هر کدام نیز خود را متولی اصلی تهیه این نقشه می‌دانست.

حدود یکسال بعد، ‌شورای تخصصی نقشه جامع علمی کشور برای نظم دادن به ‌فعالیت‌های مذکور ذیل شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد که ‌معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزاری علوم و بهداشت، رئیس دانشگاه آزاد، رئیس جهاد دانشگاهی و برخی از فعالان عرصه علم و فناوری اعضای آن بودند.

در نخستین جلسه این شورا که 19 تیر سال 86 برگزار شد، ‌شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان مرجع ‌تصویب نقشه جامع علمی کشور تعیین ‌و بر لزوم استفاده از ‌همه مراجع علمی و اجرایی و متخصصان و صاحب‌نظران در تهیه این نقشه ‌تأکید شد.

جلسه اول و دوم این شورا به بررسی و تبادل نظر در خصوص چگونگی و نحوه تدوین نقشه جامع علمی کشور اختصاص ‌یافت و زمان مناسب برای تهیه این نقشه 6 ماه در نظر گرفته شد. در جلسه بعدی نیز وزارتین علوم و بهداشت گزارش‌ فعالیت‌های خود برای تهیه نقشه جامع علمی کشور را ارائه کردند و ‌جلسات بعدی این شورا نیز ‌به صورت هفتگی ‌و مداوم برگزار شد.

شورای تخصصی نقشه جامع علمی کشور پس از برگزاری 38 جلسه،‌ 22 صفحه از این نقشه 35 هزار صفحه‌ای را در آبان 87 به صحن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی‌ ارائه کرد.

مقام معظم رهبری در تاریخ 9 مهر 86 بار دیگر بر لزوم تهیه نقشه جامع علمی کشور تأکید کردند و فرمودند که نباید کار تهیه این نقشه یک یا 2 سال طول بکشد.

با این تفاسیر نسخه نهایی نقشه جامع علمی کشور در زمستان سال 88 به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید ‌و سرانجام در جلسه 14 دی ماه این شورا تصویب نهایی شد.

این نقشه که تدوین آن حدود 3 سال به طول انجامید و ‌پس از ‌300 هزار ساعت‌ کار تخصصی بیش از 2 هزار نفر از اساتید، کارشناسان، مدیران و مسئولان نهادها و ارگان‌های مختلف به تصویب رسید، ‌یک سند فراملی و فرابخشی است که ‌با تغییر دولت‌ها تغییر نمی‌کند و ‌باید به عنوان یک نقشه ملی در دستور کار هر دولتی قرار بگیرد.

‌ارایه وضع مطلوب علم و فناوری کشور، کمیت‌های مطلوب و شاخص‌های کلان علم و فناوری، اولویت‌های علم و فناوری، راهبردهای علم و فناوری، مالکیت معنوی در کشور، انسجام بخشی ساختارهای علم و فناوری، بومی‌سازی علم و فناوری، مدیریت دانش و شبکه‌های علم و فناوری ‌ازجمله مباحث مطرح شده‌ در نقشه ‌جامع علمی کشور است.

برای اجرای نقشه جامع علمی کشور که‌ 35 صفحه دارد، یک پروسه 15 ساله در نظر گرفته شده است.

در این نقشه 8 هدف کلان و 9 هدف‌گذاری در حوزه ‌علمی- فناوری ازجمله ‌آموزش و پرورش، دفاع، هوافضا و هسته‌ای ‌تنظیم و برای رسیدن به این اهداف نیز 13 راهبرد کلان طراحی شده است.

این راهبردهای کلان نیز به 73 راهبرد ملی تقسیم می‌شود و‌ در همین زمینه 224 اقدام ملی ‌در نظر گرفته شده است که این اقدامات باید طی سال‌های مختلف اجرایی شود.

‌توسعه و ابداع روش‌های سهل و سریع فارسی‌آموزی یکی از این اقدامات ‌است که در راستای تحقق ‌مطالبه رهبر معظم انقلاب برای تبدیل زبان فارسی به زبان علم جهانی تنظیم شده است.

تبدیل تهدید خروج نخبگان به یک فرصت برای کشور و ‌تقویت مشارکت عمومی در آموزش وپرورش از دیگر اقدامات ‌طراحی شده در نقشه جامع علمی کشور است.

براساس متن نقشه جامع علمی کشور، ستاد اجرایی این نقشه ‌برای نظارت و اجرایی کردن نقشه جامع علمی کشور ‌با حضور تعدادی از اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وزاری مرتبط و رؤسای کمیسیون‌های مختلف مجلس و نمایندگان حوزه‌های علمیه ‌تشکیل خواهد شد که ‌مهمترین وظیفه این ستاد ‌نظارت بر اجرای صحیح نقشه جامع علمی کشور است.

‌کسب دانش طراحی و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای، دستیابی به دانش انرژی گداخت، دانش طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره به فضا و دستیابی به فناوری اعزام انسان به فضا ازجلمه مواردی است که در نقشه جامع علمی کشور به عنوان هدف تنظیم شده است.

6 ماه بعد از ابلاغ نقشه جامع علمی کشور، برنامه‌های اجرایی آن برای اختصاص ‌بودجه‌های لازم ابلاغ خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها