واگذاری سهام عدالت به تمام ایرانیان با وجود وعده های داده شده ، در حال حاضر با منع قانونی مواجه است

ابهام در واگذاری سهام عدالت به تمام ایرانیان

در حالی که رئیس سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری سهام عدالت به تمام 75 میلیون ایرانی خبر می‌دهد، ظاهرا قانونی در این باره وجود ندارد و لذا اجرای این امر با ابهام مواجه است. به گزارش خبرنگار ما، پیمان نوری، رئیس سازمان خصوصی‌سازی دیروز در گفت‌وگو با مهر از واگذاری سهام عدالت به تمام 75 میلیون ایرانی خبر داد و اذعان کرد که این امر براساس اشاره رئیس‌جمهور در حال تدارک است.
کد خبر: ۳۸۹۶۲۴

وی اظهار کرد: همان گونه که رئیس‌جمهور اشاره کرد روند سهام عدالت روی جمعیت 75 میلیون نفری تدارک دیده شده است.معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که سهام عدالت کارگران نیز در بین آنها توزیع می‌شود، از برگزاری جلسه‌ای با مدیران استانی وزارت اقتصاد در کل کشور خبر داد و افزود: در این جلسه در مورد کیفیت و چگونگی ادامه توزیع و تدارک سهام عدالت با سقف مورد نظر رئیس‌جمهور جلسه‌ای برگزار شده است.نوری با تاکید بر این‌که گروه‌های کارگران ساختمانی و افرادی که تاکنون سهام عدالت دریافت نکرده‌اند، سهام عدالت دریافت خواهند کرد، گفت: در فازهای قبلی 43 میلیون دعوت نامه برای مشمولان ارسال شد که نهایتا 38میلیون نفر فرم مربوط را تکمیل کردند.

وی توزیع سهام عدالت بین 37 میلیون سهامدار را کار بسیار بزرگی توصیف و عنوان کرد: با ادامه و به روز کردن تعداد، بر اساس آخرین آمار جمعیتی امیدواریم که کارهای مربوط را تا آخر سال انجام دهیم.

سود سهام عدالت

رئیس هیات عامل سازمان خصوصی سازی از پرداخت سود سهام عدالت استان‌ها خبر داد و گفت: باید مجامع شرکت‌های سهامی عدالت تشکیل و وضعیت سود و زیان آنها مشخص گردد تا پرداخت سهام عدالت انجام شود.

وی 40 تا 50 درصد واگذاری‌ها را مربوط به سهام عدالت عنوان و تصریح کرد: سهام عدالت، سهام خرد در دست افراد است و این نوعی خصوصی‌سازی و واگذاری به بخش خصوصی است.

نوری، خصوصی‌ترین سهام را سهام عدالت که در سطح آحاد جامعه صورت می‌گیرد دانست و گفت: اگر آمار مربوط به سهام عدالت را به واگذاری‌های بخش خصوصی اضافه کنیم رقم واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی بسیار متفاوت‌تر از آماری که هم اکنون اعلام می‌شود، خواهد شد.

ابهام در واگذاری

با این حال بررسی‌‌ها نشان می‌دهد اجرای وعده رئیس سازمان خصوصی‌سازی با مانع بزرگ قانونی مواجه است؛ چرا که در قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم و سیاست‌های اجرایی اصل 44 بصراحت حفظ مجوز واگذاری سهام عدالت به 6 دهک جامعه داده شده و لذا واگذاری این سهام به 4 دهک باقیمانده نیاز به قانون خواهد داشت، حال آن که هنوز هیچ خبری مبنی بر تهیه طرح یا لایحه قانونی برای ارائه به مجلس و تغییر قانون برای اجرای وعده یاد شده در دست نیست.

در این باره اسماعیل غلامی، معاون آماده‌سازی سهام و امور شرکت‌های سازمان خصوصی‌سازی به خبرنگار ما گفت: در آخرین تغییراتی که در قانون سیاست‌های اجرایی اصل44 داده شد، مجوز واگذاری سهام عدالت به 6 دهک جامعه وجود دارد. در آن موقع ما جمعیت کشور را 70 میلیون نفر در نظر گرفتیم که 6 دهک آن معادل 42 میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت می‌شوند.وی افزود: اما بتازگی ظاهرا اعلام شده جمعیت کشور به 75 میلیون نفر افزایش پیدا کرده که در این صورت جمعیت دهک‌های مشمول سهام عدالت با 3 میلیون نفر افزایش به حدود 45 میلیون نفر افزایش خواهد یافت؛ لذا بعید می‌دانم رئیس سازمان خصوصی‌سازی چنین حرفی را گفته باشد.

وی اظهار کرد: می‌دانید که واگذاری سهام عدالت به هریک از دهک‌های مشمول فعلی با پیچیدگی‌ها و قوانین خاص خود همراه است و هر دهک براساس ضوابط خاص خود سهام عدالت دریافت می‌کند. مثلا واگذاری سهام به دهک‌های اول و دوم که شامل جانبازان، افراد بدون سرپرست و مشمولان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد است به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود. به این صورت که 50 درصد وجه سهام تخفیف داده شده و 50 درصد دیگر از محل سود خود سهام پرداخت می‌شود.غلامی افزود: اما واگذاری سهام به سایر دهک‌های دیگر مشمول تخفیف 50 درصدی نیست؛ لذا حتی اگر قانون هم اجازه بدهد تعداد دهک‌های مشمول دریافت سهام بیشتر شود باید آیین‌نامه‌های پیچیده‌ای برای آن نوشته شود که به این زودی‌ها انجام نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد که تاکنون به حدود 38 میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت واگذار شده است و واگذاری بقیه سهام نیز در حال انجام است؛ لذا منطق حکم می‌کند اول سهام به همین مشمولان فعلی واگذار و کار آن تمام شود و بعد با فراهم کردن مقدمات قانونی به سراغ دیگران رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها