طرح نوروزی پلیس راه از 25 اسفند در جاده‌های کشور کلید می‌خورد

توقیف 3 روزه خودروهای متخلف در نوروز

با نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروزی، دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی متولی امنیت سفرهای نوروزی از پلیس راهنمایی و رانندگی گرفته تا راهداری، شهرداری‌ها، وزارت کشور، اورژانس و هلال احمر مانند سال‌های گذشته طرح ویژه نوروزی را از 25 اسفند جاری تا 15 فروردین سال‌آینده اجرا می‌کنند. به گزارش «جام‌جم» برای اجرای طرح نوروزی امسال 500 هزار نیرو از دستگاه‌های مرتبط بسیج شده‌اند تا امنیت سفرهای نوروزی را برای مسافران تامین کنند.
کد خبر: ۳۸۸۹۳۱

در طرح نوروزی امسال 10 هزار دهیار برای برطرف کردن مشکلات راه‌های روستایی و ایمن‌سازی این مسیرها با پلیس راهور همکاری می‌کنند.

‌همچنین 6 میلیون نفر از دانش‌آموزان به عنوان همیار پلیس و 30 هزار معلم در قالب فرهنگ‌یاران ترافیک در طرح نوروزی امسال نیروهای پلیس راهور را یاری می‌دهند.

پلیس راه در طرح نوروزی امسال امکان کنترل ترافیکی جاده‌های کشور از طریق هوایی را نیز توسعه داده است به طوری که امسال 30 فروند بالگرد بر وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور نظارت خواهند داشت.

برخورد جدی با تخلفات حادثه‌ساز

یکی از ویژگی‌های اصلی طرح نوروزی پلیس، برخورد جدی با تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، حرکات آکروباتیک و استفاده‌نکردن از کمربند ایمنی است که موجب بروز حوادث جرحی و فوتی می‌شود.

رئیس پلیس راهور ناجا روز گذشته در نشست خبری در جمع خبرنگاران بر همین اساس از توقیف 3 روزه خودروی رانندگانی خبر داد که در سفرهای نوروزی مرتکب تخلفات حادثه‌ساز می‌شوند.

سردار مومنی با اشاره به افزایش 10 درصدی سفرهای نوروزی امسال، گفت: بیشتر دلیل تصادفات در نوروز گذشته ناشی از واژگونی خودرو به علت خستگی و خواب‌آلودگی بود و بر همین اساس از مردم درخواست می‌کنیم تا در این شرایط از مسافرت خودداری کنند.

افزایش ساعت فعالیت مراکز تعویض پلاک

سردار مومنی همچنین از افزایش ساعت کار مراکز تعویض پلاک خودرو در ایام پایانی سال خبر داد و گفت: ساعت کاری تعویض پلاک خودرو تا 14 اسفند تا ساعت 30/16 و تا پایان اسفند تا ساعت 18 خواهد بود.

به گفته وی در صورت ضرورت، افزایش ساعت کاری تعویض پلاک خودرو در فروردین ماه نیز ادامه خواهد داشت.

کاهش 9 درصدی تصادفات

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به کاهش 9 درصدی تصادفات در 10 ماهه نخست سال جاری گفت: تناقضی میان آمار پزشکی قانونی و راهنمایی و رانندگی وجود ندارد.

سردار مومنی با بیان این‌که شاخص‌های متوفیان یا به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت یا به ازای هر 10‌هزار وسایل نقلیه اعلام می‌شود، افزود: بر این اساس آمار متوفیان تصادفات رانندگی به ازای هر 10 هزار وسایل نقلیه از 12 به 11 نفر رسیده و همین طور این آمار به ازای هر‌یکصد‌هزار نفر، یک نفر کاهش یافته است.

به گفته مومنی، مبنای این محاسبه شماره‌گذاری یک‌میلیون و 300 هزار خودرو و افزوده شدن 5‌/‌1 میلیون راننده در سال جاری است.مومنی توضیح داد: همچنین نسبت به سال گذشته و بدون احتساب ورودی‌های جدید خودرو و راننده نیز میزان تصادفات با 3 درصد کاهش مواجه بوده است.

الزام نصب کیسه هوا از سال 90

سردار مومنی با بیان این‌که نصب کیسه هوا روی خودروهای سواری تولید داخل براساس قانون اجباری است، تصریح کرد: خودروسازان چند سالی مهلت داشتند تا زمینه اجرای این قانون را فراهم کنند و از سال اول برنامه پنجم توسعه این قانون اجباری شده است و پلیس با متخلفان برخورد می‌کند. وی تاکید کرد: تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن قانون الزام نصب کیسه هوا روی خودروها در سال آینده انجام خواهیم داد.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به نصب ترمز ضدقفل (ای .بی .اس)‌ در خودروها گفت: به شرکت‌های خودروساز داخلی اعلام شده در صورتی که، ترمز ای. بی. اس را روی خودروهای تولیدی خود نصب نکنند، مجوز شماره‌گذاری برای سال 90 دریافت نخواهند کرد.

وی با اشاره به قانون جدید اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی گفت: تنها بند باقیمانده از این قانون نیز پس از اصلاح در مجلس برای تایید به شورای نگهبان ارجاع داده شده است که پس از تایید نهایی اجرایی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها