خیلی‌ها اسکی را تفریح پولدارها می‌دانند، اما کشور ما با این تنوع آب و هوایی در کنار کویر و جنگل و دریا، پیست‌های اسکی فراوانی هم دارد که همه می‌توانند از آن لذت ببرند و با امکاناتی که به شکل اجاره‌ای و موقتی وجود دارد، آن را تجربه کنند. با این که گاهی برف باریدنش را از ما دریغ می‌کند، اما اگر دیدید قله سفیدپوش شد، می‌توانید شال و کلاه کنید و برای یک سفر یکی دو روزه راهی پیست‌های اسکی شوید، چون برف‌های ایران برف‌های مرغوبی هستند.
کد خبر: ۳۸۸۹۰۰

 سر خوردن در دامنه‌ای پربرف از آن لذت‌هایی است که تا جوانید و انرژی دارید باید آن را تجربه کنید. بنابراین برای این هفته معرفی پیست‌های مشهور و فعال ایران را برایتان در نظر گرفته‌ایم تا از حالا تا چند ماه آینده، تا می‌توانید لیز بخورید و یاد ما هم باشید.

دیزین: دیزین مهم‌ترین پیست اسکی ایران و معتبرترین پیست اسکی کل خاورمیانه است. این پیست که در شمال تهران قرار گرفته، اولین پیست اسکی ایران است که از طرف فدراسیون جهانی اسکی برای برگزاری مسابقات رسمی ‌تایید شد و عنوان بین‌المللی به خود گرفت.

این پیست همه ویژگی‌های لازم را برای یک اسکی درست و حسابی دارد. شیب مسیر مناسب، طول مسیر، محل برگزاری مسابقات و امکانات رفاهی این پیست همه و همه در حد و اندازه‌های بین‌المللی هستند. اگر بخواهید به دیزین بروید، باید چند کیلومتری از تهران دور شوید و راهی کوه‌های شمالی تهران و منطقه گاجره شوید. این پیست جایی در فاصله 123 کیلومتری از مسیر جاده چالوس و 71 کیلومتری شمشک قرار دارد. دیزین 3 تله‌کابین، 2 تله‌سی‌یژ، 7 تله‌اسکی بشقابی و یک تله‌اسکی چکشی دارد. ارتفاع این پیست بین 2650 تا 3600 متر است و بهترین زمان اسکی در آن، اوایل آذر ماه تا اواخر اردیبهشت ماه است. در این پیست 2 هتل و 19‌کلبه و 5 رستوران وجود دارد؛ بنابراین می‌توانید روی سفرهای جمعی طولانی‌تری حساب کنید.

شمشک: شمشک بعد از دیزین، دومین پیست بزرگ اسکی ایران است. این پیست در 57 کیلومتری شمال شرق تهران قرار گرفته و فاصله کمی‌ با روستای شمشک از توابع رودبار قصران شهرستان شمیرانات دارد. برای رسیدن به پیست اسکی شمشک، می‌توانید از مسیرهای لشکرک، زردبند، کرج و گچسر (البته فقط در فصل تابستان) استفاده کنید. بلندترین نقطه پیست 3050 متر و پست‌ترین نقطه آن 2550 متر است.در پیست اسکی شمشک، 2‌دستگاه تله‌سی‌یژ، 2 دستگاه تله‌اسکی بشقابی و2‌دستگاه تله‌اسکی چکشی وجود دارد. شمشک مجهز به نورافکن زرد است که به شما امکان می‌دهد تا نیمه‌های شب اسکی کنید. بهترین زمان اسکی در این پیست، معمولا از اوایل آذر تا اواسط فروردین است. این پیست هم 2 هتل و 4 رستوران دارد که یکی از آنها در قله قرار گرفته است و چشم‌انداز زیبایی به شما می‌دهد.

توچال:توچال نزدیک‌ترین و شلوغ‌ترین پیست تهران است که پایان خیابان ولنجک و در 3 کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات قرار دارد. این پیست 3 خط تله‌کابین و 3 خط تله‌‌سی‌یژ و یک خط تله‌اسکی دارد که روی هم رفته طول آنها به 7500 متر می‌رسد و با طولانی‌ترین تله‌کابین‌های دنیا رقابت می‌کند.

این مجموعه 3 پیست مجزا دارد که اولی در قله، دومی ‌در دامنه غربی و سومی ‌در ایستگاه هفتم به پنجم قرار دارد. پیست اسکی قله یا ایستگاه هفتم از پایین قله توچال یعنی در ارتفاع 3850 متری شروع می‌شود و به هتل می‌رسد؛ یعنی جایی در ارتفاع 3550 متری. طول پیست 1200 متر است و یک تله‌سی‌یژ (دوپل مایر) و یک تله‌اسکی در آن کار می‌کند. این پیست با توجه به ارتفاعی که دارد، همزمان با پیست اسکی سبلان در استان آذربایجان برفگیر می‌شود و بیش از 8 ماه در سال قابل استفاده است.پیست اسکی ایستگاه هفتم که در دامنه غربی قرار دارد هم، مناظر بی‌نظیری از کوه‌های اطراف را به شما نشان می‌دهد. مسافت این پیست 900 متر است که بالاترین نقطـه آن 3750 متر و پایین‌ترین نقطـه آن 3550 متر ارتفاع دارد. در این پیست یک تله‌سی‌یژ پومادر برای حمل و نقل اسکی‌بازان در نظر گرفته شده است.

مسافت پیست اسکی ایستگاه هفتم به پنجم هم حدود 5500 متر است که بلندترین نقطه آن در ارتفاع 3750 متری و پایین‌ترین قسمت آن در ارتفاع 2940 متری در ایستگاه پنجم قرار دارد.

توچال یکی از مجهزترین پیست‌های کشور است که در آن باشگاه تنیس، باشگاه تیر و کمان، باشگاه بانجی جامپینگ و اسکیت، باشگاه پینت‌بال و امکان کوهنوردی و پیاده‌روی وجود دارد.

آبعلی:پیست اسکی آبعلی، قدیمی‌ترین پیست اسکی ایران است که نزدیک شهر آبعلی در 75 کیلومتری تهران و در جاده هراز قرار گرفته است. آبعلی 5 پیست اسکی‌ دارد که در هر کدام از آنها امکاناتی مثل تله‌کابین و تله‌اسکی وجود دارد. در این پیست همچنین زمین‌ تنیس، سوارکاری، پرش و کایت، هتل، 3 رستوران و محل کمک‌های پزشکی وجود دارد.

دربندسر: پیست اسکی دربندسر را می‌توان جدیدترین پیست اسکی تهران دانست که سال‌1361 به وسیله یک شرکت خصوصی راه‌اندازی شد. برای استفاده از این پیست باید به 60 کیلومتری شمال شرقی تهران در روستای دربندسر سفر کنید تا بتوانید از اواسط آذر تا اواخر فروردین در آن اسکی کنید. این پیست هر روز هفته باز است و با داشتن یک مدرسه اسکی مجهز و حرفه‌ای می‌تواند خدمات خوبی به شما ارائه دهد.پیست دربندسر یک تله‌سی‌یژ و 2 تله‌اسکی چکشی دارد و ارتفاع پایین‌ترین نقطه آن 2600 متر و بلندترین نقطه آن 3050 متر است. دره «تلتنگه» هم که در شمال دربندسر قرار دارد، تیر ماه هر سال، فرصت خوبی برای اسکی در اختیار شما می‌گذارد.

پولادکف: پیست اسکی پولادکف یا سپیدان نام یکی از پیست‌های اسکی در ایران است که در استان فارس، 5 کیلومتری شهرستان سپیدان در نزدیکی شیراز قرار دارد. در این پیست تجهیزاتی مثل بالابر، تله‌کابین و موتور برفی وجود دارد و فضایی خانوادگی در آن حاکم است. در نزدیکی پیست اسکی پولادکف، پیست اسکی کوچک‌تری وجود دارد که به نام پیست اسکی سپیدان شناخته می‌شود و هر 4 فصل فعالیت می‌کند.

خوشاکو: پیست اسکی خوشاکو در 30 کیلومتری غرب ارومیه در منطقه راژان قرار دارد؛ جایی در کوه‌های پرشیب ارومیه که همراه با تجهیزات ویژه اسکی و پوشش گیاهی مناسب، می‌تواند به عنوان پیست اسکی روی برف و روی چمن در فصل‌های مختلف سال مورد استفاده قرار بگیرد.

کاکان: پیست اسکی کاکان در استان کهگیلویه و بویراحمد است. برای اسکی در این پیست، باید به دامنه‌های زاگرس و قله دنا در 18کیلومتری یاسوج سفر کنید. محل این پیست، نزدیکی دهستان کاکان و منطقه آب نهر است که با ارتفاع 2600متری‌اش میزبان اسکی‌بازان سراسر کشور است. البته طول مفید این پیست 600 متر و عرض مفید آن 1500متر است. در این پیست، تله‌اسکی بشقابی به عنوان دستگاه بالابر استفاده می‌شود و تسهیلاتی مثل خوابگاه و رستوران وجود دارد. بهترین زمان اسکی در این پیست، از اوایل دی‌ماه تا اواخر اسفندماه است که عمق برف حتی تا 3/5 متر می‌رسد.

بیجار: پیست اسکی بیجار در استان کردستان هم یکی دیگر از پیست‌هایی است که می‌توانید روی آن برای یک سفر زمستانی فکر کنید. پیست اسکی نسار بیجار روی دامنه کوه نسار در بیجار استان کردستان قرار دارد و یکی از 5 تفریحگاه مهم این استان به شمار می‌رود. تجهیزاتی مثل تله‌کابین، تله‌سی‌یژ، پارکینگ عمومی، هتل و رستوران در آن هست.

چلگرد: پیست اسکی چلگرد در 85 کیلومتری شهرکرد، یکی دیگر از پیست‌هایی است که از همین روزها تا پایان اسفندماه می‌توانید از آن استفاده کنید. این پیست 800 متر طول دارد و هوای آن در بیشتر روزهای زمستان آفتابی است. دسترسی به این پیست از منطقه زاگرس امکان‌پذیر است و 20 تا 30 هزار نفر می‌توانند هر سال از آن استفاده کنند.

یادتان باشد اگر گذارتان به چلگرد افتاد، از تونل و آبشار کوهرنگ هم که در نزدیکی پیست قرار دارد دیدن کنید.

باز هم برف

البته اینها تمام پیست‌های اسکی ایران نیستند، نام تعدادی دیگر از آنها را ‌هم برایتان آورده‌ایم که اگر دوست داشتید آنها را برای سفر انتخاب کنید.

ـ‌ کوهرنگ (بختیاری)

ـ‌ تاریک دره (همدان)

ـ‌ پیست اسکی سهند (تبریز)

ـ‌ شهمیرزاد (سمنان)

ـ‌ شاندیز (خراسان)

لیلا شریعتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها