نشست علمی آسیب شناسی زبان در گزارش های فوتبال سیما با حضور دکتر مجید ملکی تبار رئیس مرکز تحقیقات رسانه ملی ، پژوهشگران، موسی اسوار رئیس شورای عالی ویرایش سازمان صداوسیما ، حسین ذکایی دبیر شورای هماهنگی ورزش سازمان صداوسیما ، جمعی ازمدیران و برنامه سازان ورزشی و همچنین تعدادی از گزارشگران فوتبال از جمله عادل فردوسی پور و مزدک میرزایی ، باقرپور و پیرایرانی روز چهارشنبه 4 اسفند در تالار پژوهش مرکز تحقیقات برگزار شد.
کد خبر: ۳۸۷۲۹۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ، در ابتدای این نشست دکتر شهرام مدرس خیابانی گزارشی از پژوهش آسیب شناسی در گزارش های ورزشی ارائه کرد و گفت: در این پژوهش علاوه بر شناسایی ساختار و ویژگی های زبانی گزارش های زنده فوتبال ، ناهنجاری های زبانی این گزارش ها بررسی و راهکارهای مناسب برای کاهش آنها ارائه گردید.

دکتر شهرام مدرس پژوهشگر این طرح بیان داشت در این طرح 15 دقیقه پایانی 12 گزارش زنده فوتبال که یکسال اخیر توسط 4 تن از گزارشگران برتر سیما ارائه شده بود ، از دو بعد ساختاری و معنایی مورد تحلیل قرار گرفت.

این پژوهش نشان می دهد در گزارش هایی که ناهنجاری های کمتری در بعد ساختاری دارد از بعد معنایی نیز کمترین اشتاهات را دارد و بیشترین ناهنجاری های کلامی به صحبت درباره مواردی خارج از جریان مسابقه مربوط می شود.

وی همچنین یادآور شد که یکدستی و دقت در تلفظ واژه ها، پرهیز از وقفه های طولانی،توجه به متن مصاحبه برای  کاربرد عناصر زبرزنجیری ، توجه به متن مسابقه ، دوری جستن از اظهارنظرهای شخصی ، دقت در کاربرد واژه ها و عبارات و آشنایی با بازیکنان دو تیم پیش از آغاز مسابقه از پیشنهادهایی بود که این طرح تحقیقاتی به منظور کاهش ناهنجاری های زبانی ارائه کرده است.

در ادامه این نشست ، میزگردی با حضور موسوی اسوار رئیس شورای عالی رسانه ملی و حسین ذکایی دبیر شورای هماهنگی ورزش صداوسیما برگزار شد.

اسوار در این میزگرد درباره راهیابی برخی عبارات ناهنجار زبانی به زبان مردم عادی گفت: برخی عبارات نابجا مانند: «را» بعد از فعل از زبان گزارشگران ورزشی به زبان مردم و حتی در مقطعی به زبان خبر نیز راه یافت.بنابراین گزارشگران ورزشی در حفظ و تداوم ساختارهای کلامی زبان فارسی بسیار با اهمیت هستند.

حسین ذکایی نیز به تبیین برخی از مشکلات گزارشگران فوتبال پرداخت و گفت: در حوزه تلفظ واژه ها تلاش شده است قبل از برگزاری رویدادهای مهم همچون جام جهانی و جام ملت ها با برگزاری نشست هایی ، هماهنگی های لازم صورت گیرد.

وی درباره معیارهای انتخاب گزارشگر گفت: معیارهایی به صورت نانوشته در ذهن متولی برنامه وجود دارد که با هماهنگی مدیران بالاتر منجر به انتخاب گزارشگر می شود.

در این نشست ، عادل فردوسی پوذ و مزدک میرزایی از گزارشگران فوتبال سیما نیز ضمن قدردانی از انجام این پژوهش دیدگاه های خود را در زمینه آسیب شناسی زبان بیان کردند.

فردوسی پور ضمن برشمردن محدودیت هایی از جمله نبودن معادل واژه های فارسی برای برخی از واژه های بیگانه و فشار روانی زمان برگزاری مسابقات از سختی های کار در این حوزه  و دستمزد پایین گفت.

همچنین مزدک میرزایی یادآور شد: در گذشته میزگردهایی درخصوص اشکالات زبانی گزارشگران برگزار می گردید و کارنامه کاری هر فرد را در یک هفته به ارائه می دادند اما این امر به هر دلیلی متوقف شده است.

غلامعلی پیرایرانی گزارشگر با سابقه صداوسیما که در این نشست حضور داشت ، گفت: یکی از راه های برطرف کردن ناهنجارهای زبانی گزارشگران فوتبال ، تبیین مجموعه واژگان ورزشی مطلوب است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها