فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی:

170 هکتار زمین به کشور الحاق شد

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پس از بررسی‌های فنی 170 هکتار از منطقه‌ای که با یکی از کشورهای همسایه بر سر آن اختلاف داشتیم به خاک کشورمان الحاق شد.
کد خبر: ۳۸۷۱۳۳

به گزارش فارس، سردار حسین ذوالفقاری امروز چهارشنبه در حاشیه همایش فرماندهان مرزبانی کشور در جمع خبرنگاران گفت: اقدامات انجام شده در سال 89 نشان می‌دهد که در همه شاخص‌ها پیشرفت داشته‌ایم و در مجموع در بحث کنترل مرزها حرکت جهشی در سال 89 را شاهد هستیم.

وی اظهار داشت: در کشفیات ماهواره و دخانیات افزایش چند ‌صددرصدی را طی سال 89 شاهدیم.

* کاهش 37 درصدی کشف مواد مخدر در کشور

سردار ذوالفقاری افزود: براساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر میزان کشفیات مواد مخدر در کشور در سال 89 به میزان 37 درصد کاهش یافته است.

این مقام مرزبانی تصریح کرد: این در حالی است که میزان کشفیات مواد مخدر در مرزهای کشور افزایش نشان می‌دهد.

فرمانده مرزبانی گفت: طی سال 89 ، 80 نفر از اشرار در درگیری با مأموران مرزبانی به هلاکت رسیده‌اند و در کشف و کنترل ورود اسلحه قاچاق به کشور با افزایش 45 درصدی کشفیات مواجه هستیم.

سردار ذوالفقاری ادامه داد: در حالی که میزان سوخت قاچاق در کشور سه درصد کاهش یافته اما میزان کشف سوخت قاچاق در مرزهای کشور 22 درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: اقدامات مؤثر مرزبانی نیروی انتظامی در مرزهای شرق کشور باعث تغییر مسیر ترانزیت مواد مخدر به دریای عمان و خلیج‌فارس شده است. از طرفی این تغییر مسیر به سمت آسیای میانه نیز محسوس است که در اجلاس 5 جانبه کشورهای دریای خزر این موضوع در دستور کار بود.

فرمانده مرزبانی گفت: تاکنون 60 درصد از بودجه انسداد مرزها واصل شده است و در ماههای آینده با سرعت بیشتری این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: با بودجه تخصیص یافته تجهیزات الکترونیک و اوپتیک برای استفاده از مرزبانی خریداری و بخشی از آنها نیز به کار گرفته شده است.

وی اظهار داشت: در مرزها براساس جغرافیای محل اقدام به ساخت کانال، دیوار، سیم خاردار، پاسگاه و برجک می‌کنیم و سعی‌مان این است از اعتبارات تخصیص یافته حداکثر استفاده را ببریم.


* ساخت 500 کیلومتر کانال در مرزهای کشور

فرمانده مرزبانی ناجا گفت: تاکنون بیش از 100 کیلومتر دیوار، 100 کیلومتر سیم‌خاردار و 500 کیلومتر کانال در مرزهای کشور در طرح انسداد ساخته شده است.

سردار ذوالفقاری گفت: در بخشی از مرزها نیز از مسائل الکترونیکی و اوپتیکی برای کنترل و انسداد استفاده می‌کنیم.

* راه‌دارهای برج بلند در مرزها مستقر می‌شود

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی گفت: راه‌دارهای برج بلند نیز برای کنترل بهتر مرزها به کار گرفته می‌شود.

سردار ذوالفقاری گفت: منطقه ممنوعه مرزی نیز تاکنون در 9 استان مرزی مشخص شده و نیروهای مرزبانی براساس مقررات در این نقاط اقدام می‌کنند.

این مقام مرزبانی ادامه داد: در مرحله اول اقدامات آموزشی و هشداری برای آشنایی مرز‌نشینان انجام شده و تابلوها نیز نصب شده است. اگر افراد به منطقه ممنوعه توجه نکنند طبق مقررات به سوی آنها تیراندازی خواهد شد.

سردار ذوالفقاری گفت: مناطق ممنوعه عمدتا در مرزهای سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و در مناطق غربی کشور هستند.

وی درباره کنترل مرزها نیز گفت: با توجه به اینکه احتمال انتقال قاچاق در پوشش‌های مختلف از مبادی رسمی کشور وجود دارد بر این اساس برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا قاچاقچیان سوء استفاده نکنند.

سردار ذوالفقاری تصریح کرد: امکانات الکترونیکی در مبادی ورودی کشور نصب خواهند شد و علاوه بر آن اقدامات اطلاعاتی در مناطق مرزی گسترش خواهد یافت.

فرمانده مرزبانی ادامه داد: برای کنترل بهتر مبادی ورودی مرزبانان زن به کار گرفته خواهد شد.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی اعلام کرد: از سال آینده سگ‌های مواد یاب نیز در مبادی ورودی کشور به کار گرفته می‌شوند.

* کنترل مرزهای کشور با هواپیماهای بدون سرنشین

سردار ذوالفقاری اعلام کرد: در حال حاضر در دو نقطه شرق و جنوب کشور به صورت پایلوت کنترل هوایی مرز با استفاده از هواپیماهایی بدون سرنشین در حال انجام است و پس از آن کارهای زیرساختی برای کنترل تمام مرزهای کشور با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین انجام خواهد شد.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی درباره طرح جامع مرز نیز گفت: شورای عالی امنیت کشور، وزارت کشور را مکلف کرده تا طرح جامع مرز را با نگاه امنیت پایدار تهیه و برای تصویب به شورای امنیت بفرستند.

وی اظهار داشت: 7 کارگروه تخصصی طرح جامع مرز را بررسی می‌کنند و پس از آماده کردن این طرح برای تصویب به شورای امنیت کشور خواهد رفت.

وی اظهار داشت: طرح جامع مرز نهایی شده و در حال تدوین بخش عمرانی مرز هستیم و امیدواریم تا قبل از پایان سال آن را به وزارت کشور تحویل دهیم.

سردار ذوالفقاری ادامه داد: با تصویب طرح جامع مرز هر سازمانی برای انجام هر اقدامی در مرز باید براساس این طرح اقدام کند. در این طرح به مرزنشینان معیشت آنان، کشاورزی، مسائل اقتصادی و غیره. توجه ویژه شده است.

فرمانده مرزبانی گفت: برنامه پنجم مرزبانی و برنامه سال 90 تدوین شده و هزار میلیارد تومان نیز برای برنامه پنجم در نظر گرفته‌ایم.

وی اظهار داشت: در حال بازسازی شناورهای مرزبانی هستیم و در سال 90 شناورهای جدید و پیشرفته وارد ناوگان خواهند شد تا در عمق آب‌های کشور نیز حضور فعال داشته باشیم.

* رفع اختلافات مرزی در 6 نقطه

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی گفت: 6 نقطه مرزی را که محل اختلاف با کشورهای همسایه بود، در سال 89 به‌طور مشترک و براساس ارزیابی‌های فنی بررسی کردیم و به توافقاتی نیز دست یافتیم.

وی اظهار داشت: در یک نقطه محل اختلاف پس از بررسی‌هاهی فنی و جغرافیایی 170 هکتار به خاک جمهوری اسلامی ملحق شد.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها