جام ملت‌های 2011 آسیا شنبه شب به اتمام می رسد و جام قهرمانی یا به ژاپن می رود یا به استرالیا، در این بین سهم ما باز هم حسرت است و اینکه چه باید می کردیم که نکردیم و باید چه کنیم که حسرت قهرمانی‌مان در آسیا بیشتر از 39 سال نشود.
کد خبر: ۳۸۲۲۸۵

به گزارش مهر، جام ملت‌های آسیا فردا شب به اتمام می رسد، با تمام زشتی و زیبایی‌ها و تلخ و شیرینی‌هایش. انگار همین دیروز بود که «یوئیچی نیشیمورا» ژاپنی در سوت آغاز دیدار افتتاحیه جام ملت‌های آسیا بین تیم‌های قطر و ازبکستان دمید. ورزشگاه خلیفه غرق در شور و نور بود و لحظه شماری برای شروع جامی که بی شک باکیفیت‌ترین جام ملت‌های آسیا تا به امروز بوده است.

این مسابقات عصر فردا شنبه با رویارویی ژاپن و استرالیا در فینال به اتمام می رسد. دو تیمی که بهترین‌های جام را تا پای فینال کنار زدند و به حق شایسته حضور در فینال هستند. سامورایی‌های آبی تا فینال مسابقات تیم‌هایی چون عربستان، سوریه، قطر و کره جنوبی را از دم تیغ خود رد کردند و کانگورهای زرد نیز از روی هند، بحرین، عراق و ازبکستان پریدند و فینالیست شدند.

جدال شایسته‌ها در فینال

ژاپن و استرالیا تا پای فینال پانزدهمین دوره مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا بهترین و شایسته ترین تیم‌های جام بوده‌اند. این دو تیم با به ثمر رساندن 13 گل دارای بهترین خط حمله در بین 16 تیم شرکت کننده در جام پانزدهم هستند، در این بین استرالیا با دریافت تنها یک گل در پنج بازی، رکوردی بی نظیر از خود برجای گذاشته است. ژاپن و استرالیا تا پای فینال نیمی از تیم‌های شرکت کننده در جام ملتهای آسیا را کنار زده‌اند که در بین آنها کره جنوبی، عراق، مدافع قهرمانی آسیا و قطر میزبان سرآمد دیگر تیم‌ها هستند.

ژاپن 4 - استرالیا یک؛ چهارمین حضور ژاپن در فینال آسیا

تیم ملی فوتبال ژاپن برای چهارمین بار حضور در دیدار نهایی جام ملتهای آسیا را تجربه می کند. این تیم در سالهای 1992، 2000 و 2004 در فینال مسابقات جام ملتهای آسیا حضور پیدا کرده که در هر سه بازی به پیروزی دست یافته و جام قهرمانی قاره کهن را بالای سر برده است. نکته جالب توجه اینکه ژاپن تا به امروز در فینال جام ملت‌های آسیا شکست نخورده و هر زمان که به دیدار نهایی این رقابت‌ها راه یافته، با پیروزی و کسب جام قهرمانی از زمین خارج شده است.

فدراسیون فوتبال استرالیا از سال 2006 به عضویت کنفدراسیون فوتبال آسیا درآمده است. یکسال بعد تیم ملی فوتبال این کشور برای نخستین بار در جام ملت‌های آسیا حضور پیدا کرد اما در آن مسابقات کانگورها با شکست مقابل ژاپن در مرحله یک چهارم نهایی وداعی زودهنگام با رقابت‌ها داشتند. آنها در دومین تجربه آسیایی خود تا فینال پیش آمده‌اند و می خواهند در اولین فینال خود با دست پر میدان را ترک کنند.

تقابل آلمان و ایتالیا در فینال جام پانزدهم

دیدار تیم‌های استرالیا و ژاپن به نوعی تقابل اندیشه‌های مربیان دو تیم است. «هولگر اوسیک»، آلمانی با تیم ملی استرالیا مقابل سامورایی آبی قرار می گیرد که هدایت آنها را «آلبرتو زاکرونی» ایتالیایی برعهده دارد. اوسیک 61 ساله که بعد از جام جهانی 2010 هدایت تیم ملی استرالیا را برعهده گرفته است، در جام جهانی 1990 از دستیاران فرانتس بکن باوئر در تیم ملی آلمان بوده است. او در تیم‌های بوخوم آلمان، فنرباغچه ترکیه، اوراوا ردز ژاپن و تیم ملی کانادا مربیگری کرده و با تیم ژاپنی اوراوا ردز در سال 2007 قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شده است.

آلبرتو زاکرونی نیز یک مربی صاحبنام در فوتبال اروپاست که در ایتالیا بهترین تیم‌ها را هدایت کرده است. این مربی 57 ساله در تیم‌های ونیزیا، بولونیا، اودینزه، میلان، لاتزیو، اینتر، تورینو و یوونتوس ایتالیا مربیگری کرده است و پس از جام جهانی 2010 سرمربی تیم ملی ژاپن شد. قهرمانی در لیگ ایتالیا با تیم میلان در فصل 99 - 98 از مهمترین افتخارات زاکرونی است.

جنگ ستاره‌ها

ژاپن و استرالیا در بین تیم‌های حاضر در جام ملت‌های آسیا بیشترین بازیکن شاغل در لیگ‌های خارج از کشورشان را دارند. استرالیا با 21 بازیکن شاغل در لیگ‌های خارجی و ژاپن با 9 بازیکن لژیونر از این حیث در بین تیم‌های آسیایی سرآمد هستند. در تیم ملی ژاپن ایجی کاواشیما (لیرس بلژیک)، یوتو ناگاتومو (سسنا ایتالیا)، مایا یوشیدا (ونلو هلند)، دایسوکه ماتسویی (گرنوبل فرانسه) شینجی کاگاوا (بروسیا دورتموند آلمان)، ماکوتو هاسبه (وولفسبورگ آلمان)، کیسوکه هوندا (زسکا مسکو روسیه) و هاجیمه هوسوگای (آاسبورگ آلمان) لژیونرهای تیم ملی ژاپن هستند که در بین آنها ماتسویی و کاگاوا به دلیل مصدومیت نمی توانند سامورایی‌های آبی را در فینال همراهی کنند.

تیم ملی استرالیا 21 لژیونر دارد که بیشتر آنها در لیگ برتر انگلستان بازی می کنند، بازیکنانی چون؛ لوکاس نیل و هری کیول (گالاتاسرای ترکیه)، مارک شوارتزر (فولهام انگلستان)، دیوید کارنی (بلکپول انگلستان)، تیم کاهیل (اورتون انگلستان)، ساسا اوگننوفسکی (سئونگنام ایلهواچونما کره جنوبی)، برت امرتون (بلکبرن انگلستان)، لوک ویلشیر (دینامو مسکو روسیه)، اسکات مک دونالد (میدلزبورو انگلستان)، ناتان بارنس (آااک آتن یونان)، برت هولمن (آ زد آلکمار هلند)، میل یدیناک (گنسلربیرلیگی ترکیه)، برد جونز (لیورپول انگلستان)، ناتان کو (لیگ دانمارک)، توماس اوار (اوترخت هلند)، ماتئو اسپیرانوویچ (اوراوا ردز ژاپن)، جاناتان مک کین (النصر عربستان) و نیل کیل کنی (لیدز یونایتد انگلستان).

عربستان و ایران امیدوار به پیروزی استرالیا هستند

ایران، عربستان و ژاپن تنها تیم‌های آسیایی هستند که سه بار طعم قهرمانی را چشیده‌اند. در این بین عربستان با کسب سه عنوان نایب قهرمانی گوی سبقت را از دو تیم ایران و ژاپن ربوده و پرافتخارترین تیم آسیاست. ژاپن اگر در دیدار فردا برابر استرالیا به برتری دست یابد، با چهار قهرمانی پرافتخارترین تیم قاره کهن خواهد شد. بدون شک فوتبالدوستان ایرانی و عربستانی امیدوارند تا استرالیا برنده دیدار فینال جام پانزدهم باشد تا تیم‌های کشورشان همچنان در زمره پرافتخارترین تیم‌های آسیا باشند.

تمام قهرمانی آسیا از هنگ کنگ تا قطر

تا به امروز تیم‌های ایران، عربستان، کره جنوبی، ژاپن، رژیم صهیونیستی، کویت و عراق طعم قهرمانی در جام ملتهای آسیا را چشیده اند. در این بین ژاپن این شانس را دارد تا برای چهارمین بار جام قهرمانی را بالای سر ببرد. استرالیا نیز در دومین حضور خود در پیکارهای جام ملت‌های آسیا می تواند قهرمان این مسابقات شود.

در زیر اشاره‌ای گذرا به قهرمانان ادورا گذشته جام ملت‌های آسیا می شود:

3 قهرمانی: ایران (1968، 1972 و 1976)، عربستان (1984، 1988 و 1996) و ژاپن (1992، 2000 و 2004)

2 قهرمانی: کره جنوبی (1956 و 1960)

یک قهرمانی: رژیم صهیونیستی (1964)، کویت (1980) و عراق (2007)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها