جلیلی در جمع خبرنگاران:

گفتگو باید مبتنی‌برمنطق مشترک باشد

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: نفس برگزاری گفتگوها در استانبول که یادآور تمدن و تاریخ و فرهنگ غنی یک ملت است، معنادار است. وی افزود: گفتگو وقتی موفق است که مبتنی بر منطق مشترک باشد.
کد خبر: ۳۸۱۲۲۵

به گزارش واحد مرکزی خبر، سعید جلیلی در پایان مذاکرات استانبول در جمع خبرنگاران گفت: به نظر من گفتگو در استانبول در یک بستر تمدنی موضوع خوبی بود تا گفتگوها را مبتنی بر آن فرهنگ و تمدن انجام بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بحثهایی که همیشه ما داشتیم این است که گفتگو وقتی می تواند مفید ، موفق و رو به جلو باشد که مبتنی بر منطق مشترک باشد.

جلیلی اضافه کرد: اگر شما به جای منطق مشترک از ابزار دیگری بخواهید استفاده کنید قطعاً آن دیگر گفتگو نخواهد بود بلکه دیکته خواهد بود و دیکته شایسته یک گفتگوی مبتنی بر آنچه که لازمه گفتگوی بین فرهنگ ها و دولت ها و ملت هاست ، نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: بر همین مبنا ما گفتگو در استانبول را در ژنو پیشنهاد کردیم چون معتقد بودیم امروز بسیاری از گفتگوها در عرصه موضوعات بین الملل می تواند در بسترهای تمدن اسلامی شکل بگیرد.

گفتگو باید مبتنی بر منطق مشترک باشد

وی افزود: آنچه ما در ژنو توافق کردیم چند نکته اساسی داشت از جمله گفتگو برای همکاری حول نقاط مشترک ، چیزی بود که مورد توافق طرفین در ژنو بود.

جلیلی گفت: به همین خاطر حتماً این به ذهن همه متبادر می شود که همکاری به خصوص آن هم درباره نقاط مشترک حتماً باید گفتگوهای رو به جلو و همراه با پیشرفت باشد.

وی افزود: وقتی که قرار است براساس نقاط مشترک گفتگو شود ، و گفتگو برای همکاری باشد این گفتگو حتماً می تواند رو به جلو ، موفق و سازنده باشد.

به حقوق ملت ها باید احترام گذاشته شود

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران خطاب به طرف های مذاکره کننده گفت: وقتی شما صحبت از همکاری برای نقاط مشترک می کنید حتماً باید به حقوق ملت ها احترام بگذارید.
 
سعید جلیلی با طرح این سوال که این گفتگو ها چه وقت می تواند موفق باشد افزود: این گفتگوها زمانی می تواند موفق باشد که الزامات این منطق مشترک مشخص باشد.

وی اضافه کرد: وقتی شما صحبت از همکاری می کنید حتماً باید از آنچه که موجب رویارویی و دشمنی با یک ملت می شود اجتناب کنید.

جلیلی گفت: امروز صحبت از حقوق ملت هاست ؛آن چیزی که به صراحت در قوانین و مقررات بین المللی از آن یاد شده بستری لازم برای گفتگو است .

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود :اگر بگوییم باید گفتگو بر مبنای حقوق ملت ها باشد، فکر نمی کنم هیچ کسی در جامعه بین الملل و جهان آن را به پیش شرط برای گفتگو تعبیر کند.

وی اضافه کرد: صحبت از احترام به حقوق ملت ها و بستر لازم برای گفتگو است، نه یک پیش شرط.

جلیلی گفت:همچنان که اجتناب از دشمنی با ملت ها و رفتارهای غلطی که موجب می شده است حقوق ملت ها نادیده گرفته شود این هم یک شرط لازم و منطق مشترک گفتگو است که می تواند به گفتگوها و همکاری های بیشتر و بستری سازنده کمک کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: بر همین مبنا ما با یک نگاه مثبت ، با ابتکار عمل و با پیشنهادهای مشخص به استانبول آمدیم و ما فکر می کردیم و فکر می کنیم که ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران امروز یک ظرفیتهای غیرقابل انکار است.

باید حقوق اعضای NPT به رسمیت شناخته شود

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه امروز مصارف صلح آمیز انرژی هسته ای ضرورتی برای ملتهاست گفت: معتقدیم اگر که ان پی تی به عنوان معاهده ای که حافظ حقوق ملتهاست و از طرف دیگر وظایفی را تعیین می کند برای اینکه از انحراف از مقاصد صلح آمیز جلوگیری شود، حتما باید تقویت شود.

سعید جلیلی افزود: یکی از بحث های مهم تقویت ان پی تی این است که بین مقررات و حقوق باید توازن باشد یعنی اعضای ان پی تی باید به همان میزان که به وظایف خودشان عمل می کنند از حقوق خودشان هم برخوردار باشند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر شما این توازن را ایجاد نکنید ، مهمترین لطمه را به ان پی تی زده اید.

وی افزود: امروز یکی از بحث های اساسی که وجود دارد و ما در همین گفتگوها به جد روی آن تاکید کردیم این بود که باید حق اعضای ان پی تی در حقوقی که دارند رسما اعلام و به رسمیت شناخته شود.

جلیلی با تاکید بر اینکه اینها اسمش پیش شرط نیست ، افزود: این لازمه بحث است و اگر ما صحبت از مقررات بین المللی و معاهدات ان پی تی می کنیم این را نباید به عنوان پیش شرط یادکرد.

وی گفت: به نظر من رویکرد مثبتی که باید داشته باشیم این است که بتوانیم بین حقوق و وظایف توازن جدی ایجاد کنیم.

ظرفیت ایران انکار نشدنی است

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه نشست خبری خود در استانبول گفت: ظرفیت ایران انکار نشدنی است و می تواند فرصت های خوبی برای همکاری در سطح بین المللی فراهم کند.
 
سعید جلیلی افزود: ما با نگاه سازنده وارد این گفتگوها شدیم ، این مطالب را ارائه کردیم و فکر می کنیم امروز طیفی از موضوعات مختلف می تواند بستر همکاری بین ملت ها به ویژه در سطح بین المللی باشد تا جهانی مملو از صلح، سعادت و عدالت برای همه ملتها در پی داشته باشد.

وی گفت: آنچه ما تاکید کردیم این است که گفتگو باید بر اساس منطق مشترک باشد یعنی در موضوعات مختلف باید به حقوق ملتها احترام گذاشته شود و رفتارهای غلطی که در تقابل با حقوق قانونی ملتهاست کنار گذاشته و از آن اجتناب شود.

جلیلی با بیان اینکه کسی نیست که در جامعه بین المللی این موضوعات را نپذیرد گفت: این همان منطق مشترکی است که همه به آن اذعان دارند.

وی افزود: یکی از بحث های اساسی که ما فکر می کنیم می تواند موضوع همکاری در سطح بین المللی باشد موضوع هسته ای است و همکاری حول موضوع هسته ای یکی از بحث های بسیار ضروری است و ما به جد باور داریم که در عرصه این موضوع حتما ظرفیت های بسیار زیادی برای همکاری وجود دارد.

جلیلی گفت: نخستین موضوع همکاری، خلع سلاح است که امروز موضوعی بسیار مهم است و نگرانی جدی ای که در سطح بین المللی وجود دارد این است که چرا قدرت هایی که سلاح هسته ای دارند هنوز خلع سلاح نشده اند و این موضوعی بسیار مهم برای همکاری است که بتوانیم برای تحقق خلع سلاح همکاری کنیم.

وی افزود: موضوع دوم این است که حتما باید همکاری جدی بین ملت ها برای جلوگیری از اشاعه سلاح های هسته ای صورت گیرد و امروز جلوگیری از اشاعه این سلاح ها خود موضوعی بسیار مهم برای همکاری است.

جلیلی مصارف صلح آمیز انرژی هسته ای را موضوع سوم همکاری بیان کرد و آن را ضرورتی جدی برای ملت ها برشمرد.

برای همکاری در عرصه های مختلف آماده ایم

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه فکر می کنیم می شود در عرصه هسته ای همکاری های بسیار خوبی را بین ملت ها شکل داد افزود: جامعه بین الملل در این زمینه همکاری و انسجام خوبی دارد.
 
سعید جلیلی گفت: جنبش عدم تعهد 130 کشور دنیا را نمایندگی می کند، و رکن مهم جامعه بین المللی است که باید به این موضوع توجه کرد.

وی افزود: آمادگی داشتیم که در گفتگو های استانبول با این 6 کشور هم این مباحث را در هر سه محوری که در موضوع هسته ای گفتم دنبال کنیم.

جلیلی گفت: کماکان هم این آمادگی را داریم و از آنها می خواهیم بر مبنای همین منطق مشترک که بر پایه احترام به حقوق ملت ها و جلوگیری و اجتناب از مقابله با حقوق ملت هاست عمل کنند.

وی افزود: انها باید از این گفتگو ها به عنوان فرصتی برای رسیدن به جامعه جهانی مبتنی بر صلح، عدالت و سعادت استفاده کنند.

جلیلی یادآور شد: برای همکاری در عرصه های مختلف آماده هستیم و همانطور که در ژنو گفتم از همکاری حول نقاط مشترک و گفتگو درباره آن استقبال می کنیم.

وی افزود: امیدواریم گفتگو ها در این زمینه بتواند نشان دهد که ملت ها می توانند بر اساس منطق و نگاه مشترک برای آینده بهتر با هم گفتگوهای خوبی داشته باشند.

چرا بیش از 200 کلاهک هسته ای در اروپا مستقر است ؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه نشست خبری خود در استانبول از فعالیت های مثبت و موثر جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای سخن گفت.
 
سعید جلیلی افزود: ما در این همکاری ها حتی سال هایی فراتر از تعهدات پادمانی خودمان اقدام کرده ایم.

وی به آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت های هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: در این گزارش برای بیست و پنجمین بار به صراحت اعلام شد که فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران هیچ انحرافی از مقاصد صلح آمیز نداشته است.

جلیلی گفت: ما علاوه بر همکاری هایی که در زمینه بازرسی ها و دوربین ها با آژانس داریم هفته گذشته از نمایندگان جامعه بین المللی و کشورهای عضو ان . پی. تی خواستیم تا از نزدیک فعالیت های هسته ای ایران را ببینند که به همین منظور نمایندگان 130 کشور عضو جامعه بین المللی به تهران آمدند.

دبیرشورای عالی امنیت ملی افزود: این نمایندگان پس از بازدید ، فعالیت های صلح آمیزهسته ای و پیشرفت های آن و همچنین همکاری سطح بالای ما با آژانس را تحسین کردند.

وی در ادامه به کنفرانس خلع سلاح که در فروردین امسال در تهران برگزار شد اشاره کرد و گفت: شعار این کنفرانس " سلاح هسته ای برای هیچ کس ؛ انرژی صلح آمیز هسته ای برای همه" بود.

جلیلی جلوگیری از اشاعه سلاح های هسته ای را از مباحث جدی در موضوع هسته ای خواند و گفت: در این باره آسیب های جدی وجود دارد .

دبیرشورای عالی امنیت ملی افزود:‌ یکی از آسیب های مهم این است که برخی موضوعات فرضی و کاذب ساخته شود برای اینکه موضوعات اصلی در سایه قرار گیرد که این هشداری جدی است و ما به همین علت در گفتگو با دوستانمان در جنبش عدم تعهد و در کنفرانس خلع سلاح تهران این مباحث را جدی مطرح کردیم.

جلیلی با طرح این سوال که چرا باید بیش از 200 کلاهک هسته ای در خاک اروپا مستقر باشد ؟ گفت: چرا جامعه جهانی در این باره پاسخگو نیست؟

وی گفت: سوال دیگر ما این است که چه کسی سلاح هسته ای را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است؟ آیا این موضوعات نباید بررسی شود؟.

جلیلی افزود: کسانی که برای ساختن چند هزار سانتریفیوژ ، آن هم برای مقاصد صلح آمیز ، قطعنامه صادر می کنند آیا نباید درباره این موضوع که چه کسی سلاح های هسته ای را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است قطعنامه صادر کنند؟

وی گفت: ‌بر اساس اسناد رسمی دولت آمریکا بیش از 200 پوند مواد هسته ای با غنی سازی بالا که ظرفیت بکارگیری در سلاح هسته ای را دارد بیش از 40 سال در خاک امریکا گم شده است.

جلیلی افزود: چرا در این باره هیچ کسی پاسخی نمی دهد؟ آیا این موضوع موجب نگرانی برای جامعه بین المللی نیست؟

دبیرشورای عالی امنیت ملی گفت: این موضوعات از نگرانی های جدی ماست و نباید با موضوعات فرعی و کاذب ، توجه افکار عمومی از آن سلب شود.

جلیلی افزود: امروز وظیفه همه ماست که در زمینه گفتگوهای هسته ای این موضوعات را به صورت جدی مطرح کنیم.

وی گفت: اصحاب رسانه نیز باید در این باره که چرا علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای یک کشور هزاران مطلب منتشر می کنند اما درباره گم شدن 200 پوند مواد هسته ای در آمریکا مطلبی نمی گویند پی گیری کنند.

هرگونه اقدام و حرکتی باید با نگاه همکاری باشد

دبیرشورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: وقتی می گوییم همکاری بین ملت ها برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ، لازمه اش این است که هرگونه اقدام و حرکتی با نگاه همکاری باشد.
 
سعید جلیلی در ادامه نشست خبری در استانبول در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره شرایط مطرح شده از سوی ایران در مذاکرات 1+5 افزود :‌ ما دو نکته را در این گفتگوها تاکید کردیم و خوب است جامعه جهانی روی این موضوع ها قضاوت کند.

وی این دو نکته را احترام به حقوق ملت ها و اجتناب از مقابله با حق ملت ها بیان کرد و افزود: آیا اینها اسمش شرایط است؟ اینها لازمه منطق گفتگو است.

در ادامه خبرنگار رویترز پرسید آیا در مذاکرات ، درباره سوآپ سوخت صحبت و پیشنهاد جدیدی از طرف 1+5 مطرح شد ؟ نظر جمهوری اسلامی ایران در این باره چیست؟

دبیرشورای عالی امنیت ملی گفت: درباره بحث همکاریهای هسته ای که ما مطرح کردیم یکی از بحث هایی که می تواند موضوع همکاری باشد و ما در گفتگوها به آن تاکید کردیم ،همین بود .

جلیلی افزود: در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ،همکاری های زیادی از جمله ایمنی هسته ای، ساخت نیروگاه و فعالیت هایی که می تواند کمک کند به اینکه ملت ها از انرژی صلح آمیز هسته ای امکان بهره برداری داشته باشند، می شود انجام داد.

وی گفت: یکی از بحث هایی که مطرح می شود همین بحث موضوع تبادل سوخت است.

دبیرشورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: تبادل سوخت در چارچوب همکاری بین ملت ها می تواند شکل بگیرد.

جلیلی گفت: همکاری بین ملت ها باید مبتنی بر رویکردی باشد که به حقوق ملت ها احترام می گذارد و از اقدامی که موجب مقابله با ملت هاست اجتناب شود و اگر بوده است، تصحیح شود.

روند غلط مقابله با حقوق ملت ها باید تصحیح شود

خبرنگاری از دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پرسید: خانم اشتون چند دقیقه پیش از شما در کنفرانس خبری گفت، ما به ایران پیشنهادهای مشخصی دادیم و ایران در برابر این پیشنهادها پیش شرط هایی مشخص کرده است ، این موضوع چقدر با واقعیت مطابقت دارد؟

سعید جلیلی در پاسخ گفت: بحثی که ما داشتیم این بود که همکاری های صلح آمیز از انرژی هسته ای موضوع بسیار مناسبی برای همکاری های میان ملت هاست اما لازمه این همکاری ها به شکلی است که در ان پی تی تصریح شده و در آن حق ملت ها به صراحت آمده است یعنی در کنار مقررات و مسئولیت هایی که برای اعضا قائل شده به حقوق ملت ها هم تأکید شده است یعنی داشتن چرخه سوخت هسته ای.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه این موضوع از بحث های بسیار روشن است افزود: ما همچنین گفتیم که اگر در گذشته روند غلطی در جهت مقابله با حقوق ملت ها بوده است این روند باید تصحیح شود.

وی اضافه کرد: اینها بحث های بسیار منطقی است که ما مطرح کردیم و کماکان آن آمادگی را داریم که در همان بستر گفتگوها را به شکل مناسب ادامه دهیم.

جلیلی ادامه داد: بحث ما این بود که حقوق ملت ها و داشتن چرخه سوخت هسته ای و غنی سازی اورانیوم چیزی نیست که ما گفته باشیم این چیزی است که به صراحت در ان پی تی آمده است و ما گفتیم این موضوع باید مورد احترام همه باشد.

وی گفت: آن چه من گفتم این است که تبادل سوخت هسته ای صرفاً می تواند برای همکاری میان کشورها در جهت استفاده بشر از انرژی صلح آمیز هسته ای باشد و این بحثی است که می شود در مورد آن صحبت کرد اما در همان بستری که اشاره کردم و در این بستر همیشه می تواند موضوعی برای همکاری و گفتگوی بیشتر باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درپاسخ به سوال یکی از خبرنگاران افزود: ما در گفتگو هایی که با 1+5 داشتیم صحبت هایمان را به صراحت گفتیم اما با هیأت امریکایی هیچ گفتگوی مستقلی نداشتیم چون ضرورتی نداشت.

جلیلی گفت: امروز یکی از بحث های اساسی که وجود دارد این است که ما معتقدیم در موضوعات مهم و بین المللی باید همه ملت ها نظر داشته باشند و تصمیم گیری کنند.

وی تأکید کرد: ساختار حاکم بر مناسبات بین المللی باید ساختار دموکراتیک باشد و معنی نمی دهد که چند کشور بخواهند خود را به عنوان جامعه بین المللی معرفی کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: آیا130 کشور عضو جنبش غیرمتعهدها جامعه بین المللی نیستند؟ چرا چند کشور به خود اجازه می دهند خودشان را به عنوان تنها نماینده جامعه بین المللی معرفی کنند؟

جلیلی با اشاره به بیانیه تهران گفت:آنچه در بیانیه تهران صورت گرفت حرکتی مبارک بود و نشان داد کشورهایی مانند ترکیه و برزیل با ظرفیت های بسیار خوبی که دارند می توانند در عرصه مناسبات بین المللی اقداماتی انجام دهند که برخی قدرت ها به رغم همه ادعاهایشان در این زمینه ناکامند.

وی افزود: نقش خوبی که آقای اردوغان نخست وزیر ترکیه و لولا داسیلوا رئیس جمهور سابق برزیل در بیانیه تهران ایفا کردند، نقش بسیار مؤثری بود که نشان داد ظرفیت های بسیار خوبی در کشورهای مستقل و‌ آزاد وجود دارد و می تواند برای جامعه بین المللی حرف جدید داشته باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: اتفاقاً اینکه ما گفتگوها را در استانبول برگزار کردیم با توجه به همین نقش و ظرفیت بسیار خوب است که امروز کشور دوست و برادر ما ترکیه دارد و ما از آن استقبال می کنیم.

جلیلی تأکید کرد: هر اندازه ما در این عرصه بتوانیم نقش کشورهای مستقل و کشورهای دارای ظرفیت واقعی را تقویت کنیم به نفع همه جامعه جهانی است.

مناسبات بین المللی باید مبتنی بر حقوق همه ملتها باشد

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه نشست خبری در استانبول در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره تونی بلر گفت: اجازه بدهید آقای تونی بلر با این خطایی که کرده است فعلاً از این محاکمه ای که دارد نجات پیدا کند.
 
سعید جلیلی افزود: یکی از بررسی های ما همین است که افرادی به خودشان اجازه می دهند با نادیده گرفتن حقوق ملت ها اقداماتی کنند که نتیجه آن اقدامات، کشته شدن صدها هزار انسان است اما امروز هیچ کس درباره آنها قطعنامه صادر و از آنها سوال نمی کند، چرا؟

وی گفت: آقای تونی بلر چرا باید فقط در دولت انگلیس محاکمه شود؟ وی خلاف شورای امنیت و حتی بدون مجوز این شورا به عراق حمله کرد و صدها هزار انسان را کشت ولی هیچ کس امروز سوال نمی کند.

جلیلی افزود: حتی شورای امنیت که باید خودش مدافع امنیت جهان باشد امروز حق وتو دارد که اگر کسی بخواهد اینها را محاکمه و از آنها سوال کند خود آنها وتو می کنند و این همان بحثی است که ما مطرح کردیم که باید مناسبات بین المللی ، عادلانه و مبتنی بر حقوق همه ملت ها باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تصریح کرد: یکی از بحث های اساسی که ما مطرح می کنیم این است که امروز متاسفانه نوعی مقابله با حقوق ملت ها در اشکال مختلف دیده می شود.

وی افزود: من در گفتگوی ژنو مطرح کردم و در مصاحبه بعد از ژنو نیز گفتم شما امروز می بینید برخی قدرت ها به صراحت به خودشان اجازه می دهند بیان کنند که ما برای اینکه مانع دسترسی یک ملت به انرژی صلح آمیز هسته ای بشویم ، باید از اقدامات امنیتی استفاده کنیم.

جلیلی ادامه داد: مسئول ام آی 6 انگلیس این را رسماً اعلام می کند و دو هفته بعد شما می بینید که دو دانشمند هسته ای در ایران ترور می شوند. من سوال می کنم و این سوال را قبلاً نیز مطرح کرده ام. چه ارتباطی بین اینکه در قطعنامه های شورای امنیت اسامی دانشمندان هسته ای قرار داده می شود و بعد تروریست ها این قطعنامه ها را اجرا می کنند و این دانشمندان را هدف قرار می دهند وجود دارد؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: این سوالی است که امروز باید به جامعه بین المللی جواب بدهند و برای شورای امنیت رسوایی بزرگی است که قطعنامه های آن را تروریست ها اجرا کنند.

وی افزود: یکی از حرکت های دیگری که می کنند این است که به صراحت بیان می کنند ما مثلاً برای مقابله با حرکت یک ملت ،از ابزارهای فنی مثل ویروس های رایانه ای استفاده کنیم ، اینها در کجای جامعه جهانی پذیرفته شده است؟

جلیلی گفت: جمهوری اسلامی ایران که عضو ان پی تی و همه فعالیت هایش زیر نظر آژانس است و دوربین های آژانس نیز همه جا قرار دارد، چه کسی به آنها اجازه داده است که این کار را انجام دهند؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: البته خوشبختانه در همه زمینه ها ناموفق و ناکام ماندند.

گفتگو براساس منطق لازمه جهان آزاد و مستقل است

خبرنگار واحد مرکزی خبر از دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پرسید ، دیروز تقریباً‌ تا ساعت2 بامداد با گروه1+5 مذاکره داشته اید و امروز هم خانم اشتون پس از مذاکرات صبح تا ظهر علنی اعتراف کرد که شما آدمی منطقی در مذاکرات بودید ، به نظر شما 1+5 و خانم کاترین اشتون چه منطقی دارد که نتوانستید با منطقی که ایشان هم در شما می بیند به نتیجه ای برسید؟
 
سعید جلیلی پاسخ داد: بحث من نیز همین است که در جامعه جهانی که مبتنی بر احترام به حقوق ملت هاست گفتگوها باید بر اساس منطق مشترک باشد.

وی افزود: من از خانم اشتون تشکر می کنم که در مصاحبه خود بیان کرد که جمهوری اسلامی ایران با منطق صحبت کرد.

جلیلی اضافه کرد: بحث ما نیز همین است که باید گفتگوها بر اساس منطق ادامه یابد و این لازمه جهان آزاد و مستقل است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: معتقدیم نباید بر اساس اراده های خاص و در جاهای خاص تعیین شود که گفتگوها چه سرنوشتی باید داشته باشد.

وی افزود: وقتی گفتگو می تواند مفید ، سازنده و رو به جلو باشد که مبتنی بر منطق مشترک باشد و همان طور که خانم اشتون در مصاحبه خود گفت و من هم شنیده ام ، ایشان خیلی وقت ها با مباحث ما همراهی داشت اما به هر حال نمایندگی کشورها را دارد و شخصیت حقیقی اش مستقل از شخصیت حقوقی وی است که مباحثی را باید بیان کند.

جلیلی اضافه کرد: به هر حال فکر می کنیم راه موفقیت و گفتگو میان ملت ها نه فقط در گفتگوهای1+5 بلکه در همه عرصه های بین المللی ، مسائل مختلف ، سازمان ملل و در همه جا این است که گفتگو بر اساس منطق مشترک ، احترام به حقوق ملت ها و اجتناب از مقابله با حقوق ملت ها باشد.

بر اساس احترام به حقوق ملت ها برای گفتگوها آماده ایم

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دور و محل جدید مذاکرات و اینکه طرف مذاکره کننده مشخصا در این زمینه پیشنهاد داشت ، گفت: همانطور که گفتم در ژنو بحث ما این بود که آمادگی داشته باشیم و توافق ما این بود که برای نقاط مشترک گفتگو کنیم که چگونه می شود همکاری ها را شکل داد.
 
سعید جلیلی با بیان اینکه خانم اشتون می گفت ما باید نقاط مشترکی را پیدا کنیم ،اضافه کرد : امیدواریم که آنها بتوانند با پیدا کردن این نقاط مشترک ، در گفتگوهای آینده حضور یابند، چرا که ما برای ادامه گفتگو ها با همین منطقی که گفته شد ، همیشه آماده هستیم.

خبرنگار زد. دی .اف آلمان پرسید: ایران اعلام کرده بود که این نشست آخرین نشستی است که در آن شرکت می کند و اگر به توافق نرسیم در نشستی شرکت نمی کنیم ، چقدر به توافقی که از آن صحبت کرده اید نزدیک شده اید و آینده را چگونه می بینید؟

جلیلی گفت: آنچه که بیان شد این بود که این نشست ، فرصتی است برای گفتگوها و همکاری های بیشتر در موضوعاتی که می تواند وجود داشته باشد.

وی افزود: موضوعی که بیان کردیم این بود که این فرصت را مغتنم بشمارند و از ان استفاده کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه منطق ما مشخص است گفت: همیشه برای همکاری و گفتگو مبتنی بر منطقی که اعلام شد ، آماده هستیم .

جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره نقش وزیر امور خارجه ترکیه در این مذاکرات افزود: اشاره خوبی کردید ، من اینجا از تلاش های بسیار خوب ، مثبت و سازنده برادر بسیار خوبم آقای داوود اوغلو که در این زمینه داشت ، تشکر می کنم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: نقش آقای داوود اوغلو در گفتگوهای تهران هم که منجر به بیانیه تهران شد ، نقشی برجسته و شایسته بود .

وی با اشاره به اینکه در همین گفتگوها هم آقای داوود اوغلو تلاش بسیار خوبی به عمل آورد، افزود: ایشان همکاری های بسیار خوبی را برای همین منطق مشترک و نزدیک شدن دیدگاه های یکدیگر به عمل اورد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به خبرنگار دیگر گفت: دیدگاه ما کاملا روشن و مشخص است و بر اساس احترام به حقوق ملت ها و اجتناب از مقابله با حقوق ملت ها ، برای گفتگوها آماده ایم و از همین بعدازظهر هم اگر آنها اماده باشند گفتگوها را دوباره ادامه می دهیم.

غنی سازی اورانیوم جزو حقوق ملت هاست

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در گفتگوهایی که داشتیم برخی دوستان به ویژه دوستان چینی رویکرد بسیار مثبت و سازنده ای داشتند.
 
سعید جلیلی در ادامه نشست خبری خود در ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگاری افزود: بسیاری از مباحثی که مطرح کردند مبتنی بر این بود که نباید دچار اشتباهات محاسباتی شوند و باید در مسیر صحیح حرکت و حرکت مثبتی را برای گفتگوها دنبال کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: اگر منطق ایران مبنا قرار گیرد، می شود در عرصه های مختلف فرصت های زیادی را برای همکاری شکل داد.

وی گفت: گزارش های رسمی مدیرکل آژانس بیش از 25 بار رسما اعلام کرده فعالیت های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران هیچگونه انحرافی نداشته است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه موضوع گفتگوی هیات آمریکایی با ایران خیلی مهم جلوه داده شد و فکر می کنید در چه حالتی ایران حاضر است با هیات آمریکایی مذاکره کند؟ افزود: اصلا گفتگویی نداشتیم.

جلیلی گفت: میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا بحث های اساسی داریم و 30 سال است که دیوار بی اعتمادی وجود دارد و ما بارها گفته ایم که لازم است در رفتار آمریکا درباره ملت ایران و از حرکتی که در 30 سال گذشته در تقابل با دمکراسی در ایران انجام داده است، دست بردارد.

وی افزود: آنچه مطرح می کنم درباره منطق مشترک و احترام به حقوق ملت ها و احترام به اجتناب از مقابله با ملت ها بحثی است که طبیعتا همه باید آن را بپذیرند و کسی درگفتگو با آنها مخالفت نمی کند اما نکته اساسی که وجود دارد اینست که باید آثار عملی این مسائل نشان داده شود.

جلیلی گفت: اگر می گوییم احترام به حقوق ملت ها، ان پی تی حقوق ملت ها را تصریح کرده است و می گوید داشتن چرخه سوخت هسته ای از جمله غنی سازی اورانیوم جزو حقوق ملت هاست و باید بیاییم و این مسئله را به طور صریح اعلام کنیم. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها