مجموعه نام‌آوران دنیای علمی - تخیلی در 8 اپیزود ساخته خواهد شد

روایت علمی ـ تخیلی ریدلی اسکات در تلویزیون

ریدلی اسکات فیلمساز سرشناس دنیای سینما که در کارنامه هنری خود تعدادی فیلم علمی ـ تخیلی همچون بیگانه و بلید رانر را دارد،‌ دوباره به ریشه‌های علمی ـ تخیلی خود برمی‌گردد ولی این بار این بازگشت دوباره، نه در دنیای سینما که در دنیای تلویزیون و بخش مجموعه‌سازی خواهد بود.
کد خبر: ۳۸۰۵۱۴

همکاری جدید تلویزیونی این فیلمساز کهنه‌کار انگلیسی با شبکه پربیننده ساینس خواهد بود و وی به عنوان تهیه‌کننده با مجموعه «نام‌آوران دنیای علمی ـ تخیلی» همکاری خواهد کرد. مسوولان این شبکه چراغ سبز تولید مجموعه‌ای 8 اپیزودی را به ریدلی اسکات داده‌اند.

این همکاری جدید شبکه پس از همکاری‌های موفق آن با هنرمندان خلاقی همچون ایزاک آسیموف، جین رادنبری (خالق مجموعه «سفرهای ستاره‌ای»)‌ و جورج لوکاس (کارگردان و تهیه‌کننده «جنگ‌های ستاره‌ای»)‌ است. تمام این هنرمندان به عنوان کسانی شناخته شده‌اند که بخش مهمی از عمر و زندگی خود را صرف تحقیق و کار درباره پروژه‌های علمی ـ تخیلی کرده‌‌اند.

پخش مجموعه «نا‌م‌آوران دنیای علمی ـ تخیلی» در نیمه دوم سال 2011 آغاز خواهد شد و هنوز معلوم نیست چه زمانی تولید آن شروع می‌شود. این مجموعه بر خلاف کارهای داستانی قبلی سینمایی ریدلی اسکات حال و هوایی داستانی نخواهد داشت و بیشتر شبیه یک کار مستند خواهد بود.

همان‌طور که از نام مجموعه مشخص است، قصه آن اختصاص به معرفی کسانی دارد که در 2 زمینه ادبیات و هنر، کارهایی علمی ـ تخیلی ارائه داده‌اند و با این کارها، باعث مطرح‌تر شدن مسائل علمی ـ تخیلی در 2 رشته ادبیات و فیلمسازی شده‌اند.

در عین حال، در کنار معرفی این چهره‌های مطرح، کارهای آنان هم مورد بحث، بررسی و نقد قرار خواهد گرفت. قرار است هر قسمت مجموعه، اختصاص به یک نفر و مجموعه کارهای علمی ـ تخیلی او داشته باشد.

به این ترتیب، در هر اپیزود مجموعه، ضمن معرفی این فرد با کسانی که با خود این فرد و کارهایش آشنایی دارند صحبت خواهد شد. در حال حاضر، یک تیم 3 نفره، محقق و فیلمنامه‌نویس مشغول تحقیق درباره زندگی و فعالیت‌های علمی ـ تخیلی 8 نفری هستند که قرار است مجموعه به بحث و بررسی آنها بپردازد. در هر قسمت مجموعه، یک چهره سرشناس دنیای علمی ـ تخیلی معرفی خواهد شد و مورد بحث و نقد قرار خواهد گرفت.

هنوز معلوم نیست ریدلی اسکات خودش کارگردانی این مجموعه را انجام خواهد داد یا این که انجام این کار را به کسان دیگری واگذار خواهد کرد. در عین حال، هنوز مشخص نشده است که آیا در بین 8 چهره ادبی و هنری که قرار است در این مجموعه معرفی و تحلیل شوند، نام خود ریدلی اسکات هم خواهد بود یا خیر.

تا به حال فیلمنامه 3 اپیزود مجموعه که اختصاص به معرفی ایزاک آسیموف، جین رادنبری و جورج لوکاس دارد آماده شده است. تیم 3 نفره محقق و فیلمنامه‌نویس «نام‌آوران دنیای علمی ـ تخیلی» همین روزها کار نگارش فیلمنامه اپیزود چهارم مجموعه را شروع می‌کنند که اختصاص به استیون اسپیلبرگ دارد.

با آن که اسپیلبرگ در اکثر ژانرهای سینمایی کار کرده است ولی به دلیل کارگردانی 2 فیلم بسیار مهم ژانر علمی ـ تخیلی یعنی «برخورد نزدیک از نوع سوم» و «ئی‌تی» یک فیلمساز ژانر سینمای علمی ـ تخیلی لقب گرفته است.

ریدلی اسکات درباره کار تازه تلویزیونی خود می‌گوید: «همیشه دوست داشتم که یک چنین کاری را برای یکی از شبکه‌های تلویزیونی تهیه و تولید کنم. دنیای علمی ـ تخیلی همیشه یکی از دنیاهای مورد علاقه‌ام بوده است و فیلم‌هایی که در این رابطه ساخته‌ام موید این امر است. همیشه می‌خواستم وارد دنیای درونی آدم‌هایی بشوم که نویسنده یا سازنده کتاب‌ها و فیلم‌هایی هستند که قصه و حال و هوایی علمی ـ تخیلی داشته‌اند.

کنکاش و مکاشفه در این دنیای درونی و بشدت جذاب را خیلی دوست دارم. می‌خواهم به تماشاگران صفحه کوچک تلویزیون نشان دهم که چه چیزهایی باعث شد تا این افراد به سراغ خلق چنین چیزهایی بروند و تا چه حد در انجام کاری که می‌خواستند انجام دهند موفق شدند. همه تلاشم این است که مجموعه‌ای روشنگر و آگاهی‌دهنده تهیه کنم که توانایی سرگرم کردن بینندگانش را داشته باشد. امیدوارم که تماشاگران تلویزیونی هم مضمون این مجموعه را به همان اندازه‌ای که مورد توجه و علاقه من است متوجه شوند و دوست داشته باشند. چنین مضمونی برای من همیشه الهام‌بخش بوده است و فکر می‌کنم واکنش بینندگان نسبت به آن، شبیه واکنش خود من نسبت به موضوع باشد».

سازندگان مجموعه قصد دارند در صورت استقبال تماشاگران تلویزیونی از «نام‌آوران دنیای علمی ـ تخیلی» فصل دوم آن را نیز در دستور تولید قرار دهند. فصل دوم مجموعه، اختصاص به بازیگران و دست‌اندرکاران مهم فیلم‌ها و مجموعه‌های علمی ـ تخیلی خواهد داشت و به بحث کلی درباره جنبه‌های مختلف کارهایی مثل «سفرهای ستاره‌ای»، «بشقاب‌پرنده»، «مریخی محبوب من»، «فضا 1999» و امثال آنها خواهد پرداخت. بازیگرانی مثل ویلیام شاتنر، لئونارد نیموی و باربارا بین، عمده شهرت خود را به دلیل بازی و حضور در مجموعه‌های پربیننده علمی ـ تخیلی تلویزیونی دارند.

ورایتی
مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها