تداوم آتش سوزی‌ در جنگل‌های مازندران

آتش‌سوزی عرصه‌های جنگلی مازندران شامل جنگل‌های آمل ، بهشهر و چالوس که از روز جمعه آغاز شده بود تا دیروز شنبه ادامه داشت هر چند که همچنان خبری از مهار کامل آن تاکنون دریافت نشده است.
کد خبر: ۳۷۷۳۰۴

به گفته رئیس اداره منابع طبیعی آمل، آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه «زائرسر لهاش» بخش مرکزی این شهرستان تا عصر دیروز ادامه داشت و ماموران اداره منابع طبیعی برای اطفای حریق در منطقه حضور داشتند.

عبدالرضا گروسی افزود: اکنون حدود 30 نفر از نیروهای یگان حفاظت و کارکنان منابع طبیعی و مردم محلی مشغول اطفای حریق در این منطقه صعب‌العبور جنگلی هستند.

وی با اشاره به این‌که در آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه «زائرسر لهاش» درختان با ارزش جنگلی از نوع ممرز، توسکا، آزاد و گونه‌های دیگر در آتش سوخته است، اظهار داشت: متاسفانه تاکنون بیش از 20 هکتار از این اراضی جنگلی از آتش در امان نمانده و از بین رفته است.

وی اضافه کرد: صعب‌العبور و صخره‌ای بودن منطقه جنگلی لهاش، اطفای حریق را برای نیروهای امدادی مشکل ساز کرده است. رئیس اداره منابع طبیعی آمل درعین حال اضافه کرد: نیروهای امدادی در محل آتش‌سوزی با قطع درختان در مسیر آتش و گودبرداری زمین از سرایت آتش به سایر مناطق جلوگیری کردند.

گروسی با بیان این‌که نیروهای یگان حفاظت و کارکنان منابع طبیعی یکی از عوامل محلی را که گمان می‌رفت عامل اصلی وقوع آتش‌سوزی در منطقه جنگلی لهاش باشد شناسایی کردند، افزود: این فرد شناسایی شده و به جرم خود اعتراف کرده است. آتش‌سوزی 2 هفته گذشته نیز حدود 20 هکتار از جنگل‌های منطقه «زائرسر لهاش» بخش مرکزی آمل را نابود کرد. در حوزه استحفاظی شهرستان آمل حدود 295 هزار هکتار جنگل و مرتع وجود دارد.

آتش در جنگل‌های بهشهر

فرماندار بهشهر نیز گفت: نیروهای مردمی و امدادی آتش‌سوزی جنگل‌های بهشهر را که از نیمه‌شب جمعه آغاز شده در محاصره کامل دارند.

محمدرضا البرزی افزود: نیروهای مردمی و امدادی از زمان وقوع آتش‌سوزی در نیمه‌شب جمعه تلاش برای اطفای آن را آغاز کردند و موفق شدند با بهره‌مندی از تجربه آتش‌سوزی هفته گذشته، در کمترین زمان ممکن از گسترش دامنه آتش‌سوزی جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: این آتش‌سوزی بخش‌هایی از جنگل‌های منطقه شهیدآباد، ولم و شیرداریو رودبار را از بین برد و امیدواریم با خاموشی کامل آن، مانع تخریب بیشتر عرصه‌های جنگلی منطقه شویم. فرماندار بهشهر افزود: صخره‌ای و صعب‌العبور بودن مکان وقوع آتش‌سوزی، بزرگ‌ترین مانع خاموش کردن به موقع آتش در جنگل‌های این مناطق است. معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران نیز در مورد آتش‌سوزی جنگل‌های چالوس گفت: تلاش‌های نیروهای امدادی برای اطفای حریق در منطقه جنگلی «زوات» چالوس که از روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز شده است، همچنان ادامه دارد. علی کیان با اشاره به همکاری فرودگاه نوشهر برای استفاده از بالگرد آتش‌نشانی افزود: تاکنون چند نوبت با بالگرد بر روی محل حریق آب پاشیده شده ولی برای مهار آن باید این کار چندین دفعه دیگر تکرار شود. کیان آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه زوات چالوس را بیشتر از نوع سطحی برشمرد و اظهار کرد: برگ‌های کف جنگل و کنده‌های این منطقه آتش گرفته و در حدود 50 هکتار از عرصه‌های مزبور آسیب دیده است. کارشناسان کاهش بارندگی و گرمای کم‌سابقه هوا در شمال کشور را از مهم‌ترین عوامل آتش‌سوزی‌های ماه‌های اخیر در جنگل‌های شمال ذکر می‌کنند. اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران بیش از 620 هزار هکتار جنگل و مرتع را تحت پوشش دارد.

درختان سوزنی‌برگ، طعمه آتش

در حالی که مسوولان گلستان همواره مدعی بودند که در جریان آتش‌سوزی‌های جنگل گلستان، درخت‌سوزی نداریم، مدیرکل منابع طبیعی گلستان اعلام کرد: 60 هکتار از جنگل‌های سوزنی برگ استان در آتش‌سوزی‌های اخیر دچار حریق شد. به گزارش مهر، حمید سلامتی در این زمینه افزود: در مجموع وسعت آتش‌سوزی‌های جنگل استان2700 هکتار بود که 99 درصد آنها در عرصه‌های جنگل‌های طبیعی و پهن برگ رخ داده است.

وی افزود: در جنگل‌های پهن برگی که دچار حریق شدند، درختان سالم و نهال‌ها باقی هستند و هیچ صدمه‌ای ندیده‌اند و این آتش‌سوزی‌ها در حد 12 درصد از برگ‌های سطح جنگل، درختان خشک، آفت‌زده، ریشه‌‌کن و افتاده را در بر گرفته و دود و آتش حاصل از عرصه‌ها ناشی از آتش‌سوزی برگ‌های سطحی بوده است. سلامتی گفت: جنگل‌های پهن برگ قابلیت احیا دارند و نیاز به تجدید کشت و جنگلکاری در آنها نیست و در جنگل‌های سوزنی برگ که 60 هکتار آنها دچار حریق شد باید دوباره نهال کاشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها