ادغام ؛ راهکار مجلس برای کارآمدی نظام آموزش

طرح ادغام 2 وزارت آموزش و پرورش و علوم اگرچه با مخالفت وزرا روبه‌رو شده اما برخی نمایندگان مجلس ناکارآمدی نظام آموزش را ناشی از جدایی 2 وزارتخانه می‌دانند. این طرح بر اساس ماده 55 برنامه پنجم توسعه با هدف کاهش تعداد وزارتخانه‌های دولت مطرح شده که طبق آن دولت مکلف است، یک یا چند وزارتخانه را به نحوی در وزارتخانه‌های دیگر اقدام کند که تا پایان سال دوم برنامه پنجم، تعداد وزارتخانه‌ها از 21 وزارتخانه به 17 وزارتخانه کاهش یابد.
کد خبر: ۳۷۲۹۱۴

نمایندگان مجلس برای رسیدن به این هدف بحث ادغام 2 وزارت آموزش و پرورش و علوم را پس از گذشت 3 سال مسکوت ماندن، دوباره در دستور کار قرار دادند.

در این زمینه، رئیس کمیسیون آموزش مجلس با حمایت از یکسان شدن متولی آموزش در کشور گفت: برخی قوانین که روی زمین مانده‌اند به دلیل جدایی وزارتخانه‌های علوم و آموزش پرورش است و به همین دلیل، در صورتی که دولت برای ادغام این دو وزارتخانه به نتیجه برسد، مجلس مخالفتی با ادغام ندارد.

رئیس کمیسیون آموزش با تاکید بر این‌که روی زمین ماندن برخی قوانین ناشی از نبود متولی واحد است، توضیح داد: در کمیسیون آموزش با انجام مطالعاتی به این نتیجه رسیدیم که بهتر است به سمت یک نظام واحد در آموزش کشور حرکت کنیم و یک وزارتخانه برای آموزش کشور داشته باشیم.

علی عباسپور تهرانی، برخی قوانین مانند حذف کنکور که روی زمین مانده به دلیل جدا بودن وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش است لذا یکی از راهکارها برای اجرای این طرح، ادغام وزارت علوم و آموزش و پرورش است.

عباسپور تهرانی در گفت‌‌وگو با ایلنا، ضمن اشاره به این‌که کم‌کاری‌هایی که در حال حاضر در میان این 2 وزارتخانه وجود دارد و طرح‌هایی که تا به امروز نتیجه نداده است به دلیل یکپارچه نبودن سیستم آموزشی کشور است، گفت: ما اصولا تفکرمان در مجلس یکپارچگی در سیاست‌های آموزشی کشور است، یعنی ما فکر می‌کنیم وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باید در یکدیگر ادغام شوند. در بسیاری از کشورها هم نظام آموزشی از یک مدیریت واحد برخوردار است، لذا در کمیسیون با انجام مطالعاتی به این نتیجه رسیدیم که بهتر است به سمت یک نظام واحد در آموزش کشور حرکت کنیم و یک وزارتخانه برای آموزش کشور داشته باشیم.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در عین حال از عدم آمادگی وزارت آموزش و پرورش برای ادغام سخن گفت و مساعد نبودن ساختار منابع انسانی، وجود تعداد زیادی معلمان حق‌التدریس، نیروهای خرید خدمت، نیروهای مازاد و مسائل مالی آموزش و پرورش را نشانه آن دانست.

از سوی دیگر، اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای، بحث ادغام را راه حل مناسبی برای حل مشکلات و چالش‌های پیش روی این دو وزارتخانه ندانست و گفت: هنوز بسترهای این ادغام فراهم نیست و وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر با یک رویکرد جدید در تلاش است تا با ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش کشور به نحوی منابع انسانی، محتوای کتب درسی، تجهیز و نوسازی مدارس و تربیت نیروهای انسانی را ساماندهی کند.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات و چالش‌ها در آموزش عالی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای رفع این مشکلات به دنبال ساماندهی و تنظیم برنامه‌های لازم در بحث هیات‌های علمی دانشگاه‌ها، پذیرش دانشجو، کنکور، افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی مرتبط با نیاز جامعه است از این رو باید اجازه داد که این دو وزارتخانه طی برنامه پنجم توسعه، زیرساخت‌های لازم را برای این امر فراهم کنند.

عباسی با بیان این‌که بحث ادغام آموزش و پرورش و آموزش عالی می‌تواند در برنامه ششم و هفتم توسعه مطرح شود، اضافه کرد: در حال حاضر بحث ایجاد تحول اقتصادی در کشور که هدفمندی یارانه‌ها یکی از مصادیق آن است مطرح شده و از این رو باید به سمت ادغام وزارتخانه‌هایی که فعالیت‌های اقتصادی و رفاهی دارند به منظور کاهش موازی‌کاری و ایجاد وحدت مدیریت پیش برویم.

وی با تاکید بر این‌که ادغام آموزش و پرورش و آموزش عالی به صلاح نظام تعلیم و تربیت نیست، افزود: من به عنوان رئیس فراکسیون فرهنگیان و اکثریت اعضای این فراکسیون با بحث ادغام این 2 وزارتخانه در شرایط کنونی مخالفیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به مسوولان کشور پیشنهاد داد تا در این زمینه فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی را انجام دهند.

مخالفت وزرا با ادغام

در همین حال، وزیر آموزش و پرورش که پیش از این به طنز پیشنهاد کرده بود برای حل مشکل آموزش و پرورش بهتر است این وزارتخانه با وزارت نفت ادغام شود، گفت: براساس شواهد موجود، آموزش و پرورش همواره از نظر کارشناسان و متخصصان امر تعلیم و تربیت استقبال کرده است و در موضوع ادغام نیز از آنان استمداد می‌طلبد.

حاجی‌بابایی که خود را به عنوان نماینده جامعه بزرگ معلمان می‌داند، تصریح کرد: نه تنها بحث ادغام را در این وزارتخانه منتفی می‌دانم، بلکه باشناختی که از این حوزه و مولفه‌های آن دارم، اعتقادم این است که این وزارتخانه خود باید به 2 وزارتخانه تقسیم شود.

از سوی دیگر کامران دانشجو، وزیر علوم نیز به طور ضمنی از وجود اصل ادغام 2 وزارتخانه اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: از نظر دولت این طرح اصلا مطرح نیست و من نمی‌توانم نظر مثبت یا منفی خود را نسبت به این طرح بیان کنم. اگر این طرح در مجلس مطرح شد، در مورد آن فکر و سپس موافقت یا مخالفت خود را نسبت به آن اعلام می‌کنیم.­

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها