خبرها حاکی از آن است که قرار است با تصویب 7 پروژه، تمهیدات ویژه‌ای برای احیای تالاب انزلی دیده شود. البته در مرحله اول 5 تله رسوب گیر در دهانه رودخانه‌های اصلی منتهی به تالاب انزلی احداث می‌شود.
کد خبر: ۳۷۱۲۶۷

امیر عبدوس، مدیرکل محیط‌زیست گیلان در گفت‌وگو با ایسنا در این ارتباط می‌گوید: هنوز پیمانکار پروژه لایروبی مشخص نشده، اما موافقت نامه آن با جهاد کشاورزی استان مبادله شده و جهاد کشاورزی باید بر اساس تشریفات مناقصه پیمانکار را مشخص کند. در این راستا، موضوع دپوی رسوبات و نحوه استفاده از آنها نیز در جلسات ستاد احیای دریاچه ارومیه که هر هفته در حال تشکیل است، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

جمع‌آوری آزولای تالاب انزلی

قرار است مرحله دوم طرح مدیریت جامع تالاب انزلی بهمن‌ماه آغاز شود.

عبدوس تاکید می‌کند: چند متقاضی برای جمع‌آوری آزولا (گیاهی که به رنگ‌های سبز و قرمز در مرداب‌ها، تالاب‌ها، آبخیزهای پرورش ماهی و ... شناور است و به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود) وجود دارد که بخشی از آزولاهای سطح این تالاب در حال بهره‌برداری و جمع‌آوری است و امیدواریم با قابلیت‌های ایجاد شده بتوانیم آزولا را از یک تهدید برای تالاب انزلی به یک فرصت برای استان تبدیل کنیم.

احداث پل‌هایی با دهانه 60 متر

مدیرکل محیط زیست گیلان اضافه می‌کند: موضوع کنارگذر انزلی از چرخه گردش ارزیابی زیست محیطی خارج بوده است و به مرحله داوری معاونت علمی رئیس‌جمهور رسیده که بر اساس آن کنارگذر انزلی در حال احداث است.

وی با اشاره به این‌که بر اساس نظر معاون علمی رئیس‌جمهور باید پل‌هایی با دهانه‌های 60 متر برای کنار گذر انزلی ایجاد شود، اضافه می‌کند: هم اکنون مسیر دسترسی موقت در داخل تالاب ایجاد شده تا دستگاه‌های مورد نظر در آنها مستقر و نسبت به شمع‌کوبی پل‌های تالاب اقدام کنند.

عبدوس با اشاره به این‌که اختلاف بر سر کنارگذر انزلی مسیری حدود 3 کیلومتر است، می‌گوید: خوشبختانه این مسیر با استفاده از چند دهانه پل 60 متری احداث خواهد شد و اداره کل محیط زیست گیلان بر کل این پروژه نظارت خواهد داشت. البته قطعا در صورتی که مسائل مدنظر سازمان حفاظت محیط زیست در احداث این مسیر توسط مجری رعایت نشود، پروژه در همان مرحله متوقف می‌شود.

وی با اشاره به این‌که موضوع احداث تصفیه‌خانه‌های صنعتی و احداث پروژه فاضلاب شهر رشت نیز در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد که با پایان یافتن این پروژه‌ها دیگر شاهد ورود آلودگی به تالاب انزلی نباشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها