عسکری اعلام کرد:

تهیه لیست3هزار ممنوع‌الخروج مالیاتی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از تهیه لیست 3 هزار ممنوع‌الخروج مالیاتی خبر داد و با بیان اینکه در نیمه اول امسال از این تعداد، ممنوع الخروجی یکهزار و 165 نفر رفع شده است، گفت: با هماهنگی سیستم بانکی، حسابهای بانکی متواریان مالیاتی مسدود می‌شود.
کد خبر: ۳۶۴۹۱۷

به گزارش مهر، علی عسکری امروز در نشست خبری با بیان اینکه سازمان مالیاتی در هفت ماهه اول امسال در مجموع 12 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی کسب شده است، افزود: از این رقم، 9 هزار و 920 میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی مستقیم و 2 هزار و 2 میلیارد تومان مالیات کالا و خدمات است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: از حیث تحقق درآمد مالیات‌‌های مستقیم حدود 7 درصد و در بخش مالیات کالا و خدمات با رشد 23 درصدی در 7 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌ایم این در حالی است که رشد مجموع مالیات‌ها در همین مدت 9 درصد بوده است.

وی از رشد 88 درصدی مالیات‌های مستقیم و 62 درصدی مالیات کالا و خدمات نسبت به پیش‌بینی‌ها خبر داد و افزود: در مجموع کل درآمدهای مالیاتی در مدت مذکور 82 درصد نسبت به هفت ماهه ابتدای سال گذشته رشد داشته است

عسکری در خصوص درآمدهای مالیاتی استانها نیز عنوان کرد: مالیات مستقیم و مالیات کالا و خدمات در استانها در مجموع با رشد 19 درصدی مواجه شده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص دلایل عدم تحقق بخشی از درآمدهای مالیاتی گفت: در قانون بودجه امسال چند ردیف برای درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده که البته تحقق برخی از آنها میسر نیست.

وی ادامه داد: 550 میلیارد تومان از مالیات‌هایی که در قانون بودجه پیش بینی شده مربوط به شرکت گاز است اما این شرکت مدعی است به دلیل اینکه نام شرکت در لیست واگذاری‌های شرکت‌های دولتی در سال جاری اعلام شده، نباید مالیات یک دوازدهم پرداخت کند، این در حالی است که سازمان امور مالیاتی معتقد است تا زمانی که این شرکت به بخش خصوصی واگذار نشده باید مالیات‌های سالانه خود را پرداخت نمایند. در عین حال در هفته گذشته در جلسه‌ای در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری نیز بر پرداخت مالیات توسط شرکت گاز تاکید شد.

وی با اشاره به اینکه در قانون بودجه 306 میلیارد تومان مالیات علی‌الحساب اشخاص حقوقی که پایه‌ای برای آن وجود ندارد به همین دلیل این سهم قابل تحقق نیست، در مورد عدم تحقق مالیات مربوط به فرآورده‌های نفتی، گفت: قرار بود امسال هزار و 600 میلیارد تومان از محل مالیات‌های نفتی و همچنین بنزین درآمد مالیاتی کسر شود اما به دلیل عدم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای امسال و عدم افزایش قیمت برای فرآورده‌های نفتی تا این لحظه بخش عمده‌ای از این مالیات محقق نشده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی  با اشاره به قیمت 100 تومانی بنزین گفت: پیش بینی شده بود که تا آخر سال یکهزار و 100 میلیارد تومان از محل مالیات‌های فرآورده‌های نفتی درآمد کسب شود که محقق نشده است. براین اساس، قرار بود ما به ازای افزایش قیمت بنزین بیش از 100 تومان در هر لیتر به صندوق هدفمندی یارانه‌ها واریز شود.

مسدودشدن حساب متواریان مالیاتی

عسکری از عدم تحقق مالیات 196 میلیارد تومانی عملکرد سال 88 شرکت نفت خبر داد و افزود: قرار بود این رقم تا تیرماه امسال محقق شود اما کارگروه مربوطه متشکل از وزارت نفت، وزارت اقتصاد و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری گزارش حسابرسی این شرکت را هنوز ارایه نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: در 7 ماه ابتدای امسال، 2 هزار و 952 میلیارد تومان درآمد مالیاتی باید محقق می‌شد که به دلیل عدم تحقق ردیف‌های ملی مذکور تاکنون محقق نشده است. اما در استانها در بخش درآمدهای مالیاتی 19 درصد نسبت به پیش بینی‌های بودجه‌ای جلوتر هستیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: در صورت تحقق درآمدهای ردیف‌های مالیاتی مذکور درآمدهای پیش بینی شده در بودجه تا حد امکان محقق خواهد شد.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته برای اخذ بدهی های معوق سازمان امور مالیاتی از رشد وصول 40 درصدی معوق سازمان در شش ماهه ابتدای امسال خبر داد و گفت: رقم وصول بدهی‌های معوق به 480 میلیارد تومان افزایش یافته است، همچنین پیش بینی می‌شود تا پایان سالجاری این رقم به هزار میلیارد تومان افزوده شود؛ به عبارت دیگر مالیات‌های فراموش شده در این بخش زنده خواهد شد.

عسکری با تاکید بر اینکه از ابزارهای قانونی برای تحقق درآمدهای مالیاتی استفاده می‌کنیم، گفت: یکی از این ابزارها که در سال گذشته و امسال مورد استفاده قرار گرفت، ممنوع الخروج کردن بدهکاران مالیاتی براساس قانون بود به نحوی که سال گذشته 18 میلیارد تومان از این طریق درآمد مالیاتی کسر شد.

وی با بیان اینکه در شش ماهه ابتدای امسال 6/34 میلیارد تومان از این طریق ممنوع‌الخروجی‌ها درآمد مالیاتی برای سازمان محقق شده است، تصریح کرد: تا کنون سه هزار و 24 نفر به دلیل عدم پرداخت مالیات ممنوع الخروج شدند، اما در شش ماهه ابتدای امسال ممنوع الخروجی یکهزار و 65 نفر رفع شد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی به مسدود کردن حساب‌های بانکی، توقیف اتومبیل‌ها، قطع خطوط تلفن را از ابزارهای این سازمان برای اخذ مالیات از افرادی که نسبت به پرداخت آن اقدام نمی‌کنند و به عبارت دیگر، متواریان مالیاتی اشاره کرد و در خصوص مسدود کردن حسابهای بانکی متواریان مالیاتی گفت: برداشت از حساب این افراد با هماهنگی بانک‌ها صورت گرفته است.

به گفته عسکری، در بخشنامه بانک مرکزی آمده است که اگر بدهکار مالیاتی وجود دارد تا زمانی که بدهی خود را تعیین تکلیف نکند نمی‌تواند از تسهیلات بانکی استفاده کنند. به عبارت دیگر، اگر بدهکاران مالیاتی خواستار دریافت تسهیلات بانکی هستند باید بدهی‌های مالیاتی خود را تسویه کنند.

عسکری خاطرنشان کرد: براساس قانون، سازمان مالیاتی این اجازه را دارد که برای دریافت مالیات‌ها از متواریان مالیاتی از نقدپذیرترین دارایی‌های آنها همچون برداشت از حسابها استفاده نماید.

لغو پروانه کسب اصناف قانون گریز

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از لغو پروانه های کسب اصنافی که در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده همکاری نکنند، خبرداد و گفت: منتظر اعلام نظر مرکز پژوهشها به کمیسیون اقتصادی مجلس برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در صنف طلا و جواهر هستیم.

علی عسکری در خصوص آخرین وضعیت پیاده سازی نظام مالیات بر ارزش افزوده گفت: تاکنون 8 دوره سه ماهه مالیات بر ارزش افزوده در کشور اجرایی شده است، برای اجرای این قانون در هر مرحله با هماهنگی هایی که با اصناف صورت می گیرد، افراد و گروههای مشمول انتخاب و رسیدگی می شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: قبل از اجرای مالیات بر ارزش افزوده در هر بخش فراخوان و اعلام عمومی صورت می گیرد، از ابتدای مهر ماه امسال نیز 12 گروه مشمول اجرای این مالیات بودند که تنها یک گروه از آنها یعنی طلافروشان اعتصاب کرده و این قانون را اجرایی نکردند، اما پس از تشکیل جلساتی در مجلس ملزم به اجرای قانون شدند.

وی با اشاره به جلسات مجلس، مرکز پژوهشها، وزارت اقتصاد، صنف طلافروشان و کارشناسان اقتصادی برای رفع اشکالات و ابهامات صنف طلا در اجرای این قانون اظهارداشت: هم اکنون بحثها و بررسی های مربوطه به اتمام رسیده و منتظر هستیم که مرکز پژوهشهای مجلس نظر خود را به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کند.

عسکری افزود: افرادی که سالانه بیش از 350 میلیارد تومان فعالیت اقتصادی دارند، مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند، در اجرای قانون هیچ ابهامی وجود ندارد، برای ساده تر کردن اعمال مالیات بر ارزش افزوده در صنف طلا فروشان مقرر شده بود که 3 درصد مالیات مربوطه در انتهای کار اخذ شود، در عین حال وارد کنندگان و سازندگان طلا از ابتدای کار مشمول اجرای قانون بودند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: مجلس، وزارت اقتصاد، کارشناسان اقتصادی، مرکز پژوهشهای مجلس و سایر بخشها به ابهامات و سئوالات طلافروشان در اجرای این نوع مالیات پاسخ داده اند، بنابراین اگر باز هم ابهامی دارند به خود آنها مربوط می شود.

وی در مورد نحوه ثبت نام طلافروشان برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: این صنف برای اجرای قانون 4 ماه فرصت داشتند و در همین مدت زمان نیز نسبت به آموزش آنها اقدام شد، بنابراین این زمان برای پرکردن یک صفحه فرم ثبت نام به صورت اکترونیکی و غیر حضور کافی است.

عسکری با بیان اینکه 98 درصد از افراد اظهارنامه های خود را به صورت الکترونیکی ارائه می کنند و 100 درصد ثبت نامها نیز به صورت الکترونیکی است، با طرح این پرسش که اگر کسی نمی خواهد قانون را اجرا کند، چه تکلیفی را دارد؟ عنوان کرد: اگر کسی در این مدت از صنف طلافروشان ثبت نام نکرده باشد در تعاملات بعدی با وی به نحو دیگری برخورد خواهد شد.  

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور عدم بخشایش جرایم، عدم تقسیط مالیاتها و سلب سایر امتیازات را از اقدامات بعدی برای افرادی که ثبت نام نکرده اند، عنوان و بیان کرد: اما مشکل صنف طلا و جواهر در عدم اجرای این قانون به مالیات بر عملکرد باز می گردد، زیرا مالیات بر ارزش افزوده از مردم اخذ می شود. اگر قانون را اجرا نکنند می توان از اختیارات قانونی استفاده کرد و پروانه های کسب را لغو کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون اگر کسی  کتمان اطلاعات مالیاتی کند سازمان امور مالیاتی می تواند متمم مالیاتی کرده و حتی مالیات 5 سال قبل را هم مطالبه نماید. برخی دغدغه دارند که مالیات سالهای قبل غیر واقعی بوده و اگر واقعی شود با توجه به ضریب بالای مالیاتی، مالیات بیشتری هم باید بپردازیم، بنابراین ما ضرایب را متناسب با وضعیت درآمدی و متعارف تعدیل می کنیم.

عسکری با بیان اینکه سال گذشته 250 هزار میلیارد تومان از GDP در قالب ارزش افزوده رصد و مالیات آن اخذ شد، گفت: نرخ مالیات بر ارزش افزوده در کشورهای مختلف متفاوت است و در ایران هرچه کالا لوکس تر باشد، باید مالیات بیشتری بپردازد، طلا یک کالای لوکس است و حتی پرداخت مالیات 3 درصدی ارزش افزوده هم برای آن کم است.

وی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای تک نرخی در مالیات بر ارزش افزوده است و فارغ از طبقه بندی کالاها عمل می شود و حتی برخی از کالاها از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، افزود: با توجه به اینکه این مالیات مرحله به مرحله اجرا می شود، بنابراین اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و اعمال تحریمها مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. گرچه کتمان نمی کنم که اخذ مالیات بر خانوارها فشار وارد می کند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با برشمردن پایه های مالیاتی در کشور اظهارداشت: مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی همچون شرکتها یکی از این نوع مالیاتها است که در 7 ماهه ابتدای امسال 6 هزارو 928 میلیارد تومان درآمد از این محل کسب شده است. در بخش مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی 2 هزارو 403 میلیارد تومان در همین مدت زمان مالیات بدست آمده است.

عسکری رقم درآمدهای کسب شده از محل مالیات بر ثروت را در همین مدت زمان 588 میلیارد تومان و مجموع تمام مالیاتهای مذکور را به عنوان مالیاتهای مستقیم 9 هزارو 920 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: مالیات بر کالا و خدمات پایه دیگری مالیاتی است که مالیات بر ارزش افزوده در دل آن نهفته است.

وی رقم وصولی مالیات بر مشاغل را 825 میلیارد تومان در 7 ماهه ابتدای امسال با رشد 16 درصدی اعلام کرد و گفت: در قانون هدفمندی یارانه ها پیش بینی شده است که مالیات معافیت حقوق متناسب با قانون تعدیل شود. نرخ مالیات حقوق بگیران دولتی 10 درصد و خصوصی به صورت پلکانی است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با انتقاد از اینکه برخی از مودیان مالیات بر ارزش افزوده فاکتور صادر نمی کنند، اظهار داشت: این افراد احتمالا از تبعات بعدی این اقدام خود آگاهی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: 25 درصد اظهارنامه های مالیاتی به صورت تصادفی انتخاب می شود که این رقم را افزایش خواهیم داد، زیرا از این تعداد 125 میلیارد تومان مالیات اضافه تر اخذ شده است.

عسکری در مورد اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در صنف آهن فروشان اظهارداشت: در ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مرحله چهارم دو صنف طلا فروشان و آهن فروشان قانون را اجرا نکردند که صنف آهن فروشان پس از گذشت دو روز با توافقات صورت گرفته و رفع ابهامات قانون را اجرا کردند.

به گفته وی مقرر شده است که تا پایان برنامه پنجم 100 درصد از درآمدهای جاری کشور از محل مالیاتها تامین شود، در حال حاضر هم بیش از 50 درصد از بودجه جاری کشور از محل مالیاتها تامین می شود. در عین حال سالانه باید شاهد رشد 25 تا 30 درصدی درآمدهای مالیاتی کشور برای رسیدن به هدف برنامه پنجم باشیم.

عسکری افزود: برای این منظور اگر هزینه های دولت در برنامه پنجم 2 درصد کمتر از نرخ تورم رشد کند و چنانچه بر اساس فرمول عمل کنیم، در پایان برنامه باید شاهد اصلاح پایه های مالیاتی و اعمال پایه های مالیاتی جدید همچون عایدی سرمایه و ثروت و مالیات بر مجموع درآمد باشیم، در اینصورت یک نظام مدرن و یکپارچه اقتصادی محقق خواهد شد و دیگر جایی برای فرار مالیاتی وجود نخواهد داشت.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در مورد طرح جامع مالیاتی گفت: با وجود تاخیر چند ساله از اردیبهست ماه امسال با یک شرکت فرانسوی که در ایران مستقر است، کارهای مربوط به اجرای طرح آغاز شده است، دو فاز طرح در قالب IPS و بحث نرم افزاری در کنار سایر پروژه ها اجرایی شده و الان مراحل استانداردسازی فرآیندها تکمیل شده است.

وی از آغاز اجرای مرحله جدیدی از طرح آماده سازی طرح جامع مالیاتی در بخش طراحی وضعیت مطلوب از امروز خبرداد و تصریح کرد: طراحی این بخش 6 ماه زمان نیاز دارد و با تکمیل آن به مراحل اختصاصی سازی و فارسی سازی سیستم خواهیم رسد تا در نهایت متناسب با قانون مالیاتها بومی سازی و اختصاصی سازی شود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها