مالکیت محل مسجد بابری در هند تقسیم شد

دادگاه عالی "الله آباد" هند روز پنجشنبه 30 سپتامبر در مورد یک مناقشه مذهبی در آیودیا تصمیم گیری و اعلام کرد این مکان باید میان هندوها، مسلمانان و یک گروه مذهبی محلی تقسیم شود.
کد خبر: ۳۵۶۹۰۶

قضات این دادگاه پذیرفته اند که یک نقطه از این مکان محل تولد لرد رام خدای هندوهاست. این تصمیم از سوی اکثر قضات گرفته شده است.

احتمال این که تقاضای فرجام مسلمانان به دیوان عالی هند ارجاع شود، زیاد است.

ظفریاب جیلانی، وکیل گروه های مسلمان در این مناقشه، گفت او علیه حکم دادگاه تقاضای استیناف می کند. او گفت بخش هایی از این حکم مایوس کننده است اما دادگاه روشن کرده است که مسلمانان حق دارند ادعای مالکیت یک سوم از این مکان مقدس را داشته باشند.

وکیلان که برای دفاع از طرف هندو و مسلمان در دادگاه حضور داشته اند گفتند قضات کنترل دو سوم از این مکان مقدس در آیودیا را به گروه های هندو داده اند.

پیش از اعلام حکم دادگاه، ارتش هند نزدیک به دویست هزار مامور امنیتی را به شمال این کشور اعزام کرده بود تا وضعیت در این منطقه را تحت کنترل داشته باشند.

هندوها پیشتر گفته بودند قصد دارند در این مکان یک معبد بسازند.

رئیس یکی از گروه های هندو که در این مناقشه سهیم بوده، گفت اعضای این گروه از این که دادگاه پذیرفته است رام در این محل متولد شده است بسیار خوشحالند.

مسجد بابری در قرن هفدم میلادی در این مکان بنا شد و یکی از اماکن مقدس تاریخی برای مسلمانان هند تلقی می شود اما در سال 1992 مورد حمله هندوها قرار گرفت و تخریب شد.

در پی تخریب مسجد بابری بارها میان هندوها و مسلمانان درگیری خشونت آمیز و خونبار رخ داده است. در هجده سال اخیر 2000 نفر در این درگیری ها جان خود را از دست داده اند.

از سال 1947 و تقسیم هند (تشکیل کشور اسلامی پاکستان)، در این کشور خشونت های مذهبی با این شدت، مشاهده نشده بود.

حکم نهایی دادگاه در شهر لاکنا، در ایالت اوتارپرادش اعلام شد.

از سه قاضی رسیدگی کننده به این پرونده دو قاضی هندو و دیگری مسلمان بودند.

در جریان تصمیم گیری دادگاه و اعلام حکم نهایی اش، در این منطقه ارسال و دریافت پیام با تلفن همراه موقتا ممنوع بود تا از احتمال تحریک مردم به ناآرامی و خشونت جلوگیری شود.

یک سازمان نظارت کننده بر عملکرد رسانه ها نیز از شبکه های تلویزیونی و مطبوعات تقاضا کرده بود از پخش تصاویری که باعث برانگیختن احساسات مذهبی می شود، اجتناب کنند.

گزارشگران می گویند که مقام های هند نگران هستند عواقب این تصمیم قضایی آتش آشوب و درگیری گسترده در منطقه را روشن کند.

بی بی سی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها