براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان ملل ، امسال فقط دو هزار و 500 تن از سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان نابود شد و این میزان، نسبت به سال‌های گذشته بسیار ناچیز بود و در مقایسه با 123 هزار هکتار سطح مزارع خشخاش این کشور، تقریبا هیچ محسوب می‌شود.
کد خبر: ۳۵۶۰۰۹

 کاهش چشمگیر نابودسازی سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان، بیانگر آن است که بر خلاف قول‌های زبانی مقامات دولت این کشور درباره نابودی مزارع خشخاش، عزم آنها در این زمینه جزم نیست و دست‌های پشت پرده‌ای در این کشور وجود دارند که روی سر مزارع خشخاش افغان‌ها سایه‌بان شده‌اند تا افغانستان همچنان لقب بزرگ‌ترین تولید کننده مواد مخدر در جهان را حفظ کند و هرچند به گواه مقامات دولت این کشور و پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران، هم اکنون یک میلیون نفر معتاد از جمعیت تقریبا 30 میلیون نفری این کشور و حدود یک میلیون و 800 هزار تولید کننده مستقیم خشخاش و هزاران هزار قاچاقچی و تولید کننده انواع مواد مخدر صنعتی در افغانستان وجود دارد، کشت تریاک همچنان اصلی‌ترین تخصص کشاورزان افغان باقی مانده است.

امسال قیمت هر کیلو تریاک در مزارع جنوبی افغانستان حدود 200 دلار است که به گفته مصطفی نجار، ‌دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، نسبت به سال گذشته بی‌تغییر باقی مانده است و نوعی آفت از سال گذشته تاکنون حدود نیمی از مزارع این کشور را آلوده کرده و 50 درصد از تولیدات خشخاش و شاهدانه را در این کشور کاهش داده است.

هر چند در نگاه نخست شیوع آفتی که مزارع کشت خشخاش را نابود کند خبری خوش به نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که بسیاری از پژوهشگران حوزه مبارزه با مواد مخدر اعتقاد دارند درگیر شدن مزارع افغانستان با این آفت عمدی بوده و فقط ترفندی تازه از سوی مافیای جهانی مواد مخدر است تا ضمن افزایش قیمت مواد مخدر سنتی، بازار مواد مخدر صنعتی را گرم کنند و الگوی مصرف این مواد را در همه کشورهای جهان تغییر دهند.

این روند به گواه ستاد مبارزه با مواد مخدر از امسال آغاز شده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال آینده به اوج خواهد رسید و کشورهای مصرف کننده این مواد، بخصوص ایران که هنوز شمار مصرف‌کنندگان مواد مخدر سنتی‌اش در اوج هستند، با مشکلات عدیده‌ای از جمله تبعات ناشی از افزایش قیمت مواد مخدر و تغییر الگوی مصرف این مواد مواجه خواهند شد و  به همین دلیل به نظر می‌رسد پیش از آن که دیر شود سیاستگذاران حوزه مبارزه با مواد مخدر و درمان اعتیاد باید چاره‌ای بیندیشند چون این آفت افغان، زنگ خطر را برای ایران و دیگر کشورهای جهان به صدا در آورده است! گوش کنید! نمی‌شنوید؟!

مریم یوشی‌زاده
گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها