فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا یکی از مخالفان جدی آغاز جنگ در جهان است و معتقد است با حمله آمریکا به ایران، جهان درگیرجنگ می‌شود و آمریکا باید از آغاز جنگ اجتناب کند.
کد خبر: ۳۴۵۰۱۰

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین "فیدل کاسترو" رهبر انقلاب کوبا شب دوشنبه 21 تیر ماه در برابر تلویزیون دولتی کوبا حاضر شد که اولین حضور وی پس از 11 ماه،  در مقابل دوربین بود. کاسترو همچنین بعد از آن در مجامع و جلسات مختلف  ظاهر شد و اظهاراتی مهمی بیان کرد.

در این گزارش گردآوری شده سعی بر این است تا اظهارات کاسترو در خصوص تهدیدات آمریکا علیه ایران بررسی شود.


تهران تسلیم خواسته‌های آمریکا و اسرائیل نمی‌شود

کاسترو روز گذشته 17 مرداد و پس از مدت‌ها در بستر بیماری بودن ضمن سخنرانی در نشست خارج از نوبت پارلمان این کشور، از "باراک اوباما "، رئیس‌جمهور آمریکا خواست دستور حمله به ایران را که می‌تواند یک جنگ هسته‌ای بزرگ را به دنبال داشته باشد، صادر نکند.

رهبر انقلاب کوبا با تاکید بر این موضوع که تهران تسلیم خواسته‌های آمریکا و اسرائیل نمی‌شود رئیس‌جمهور آمریکا را به اجتناب از حمله به ایران و جلوگیری از وقوع یک جنگ بزرگ دعوت کرد.

کاسترو با اشاره به عواقب فاجعه‌بار حمله احتمالی آمریکا به ایران اظهار داشت که اکنون اطمینان دارد که این اتفاق رخ نمی‌دهد.

رهبر انقلاب کوبا گفت: یک نفر باید تنها تصمیم بگیرد و آن رئیس‌جمهور آمریکا است. به دلیل تعهدات فراوان، ظاهرا وی هنوز از این موضوع آگاه نیست، اما مشاوران وی شروع به درک این مطلب کرده‌اند.

بر اساس اظهارات وی، تهران تسلیم خواسته‌های آمریکا و اسرائیل نمی‌شود و در حقیقت صدور دستور حمله به ایران به اوباما بستگی دارد. تصمیم اوباما برای آغاز جنگ به معنای صدور دستور مرگ صدها میلیون نفر، از جمله ساکنین کشور وی و خدمه کشتی‌های جنگی آمریکایی مستقر در اطراف ایران خواهد بود.

کاسترو افزود: رهبران کشورهای قدرتمند دنیا، متحدان و مخالفان به جز اسرائیل، اوباما را به عدم انجام این اقدام دعوت خواهند کرد.


تاکید کاسترو بر اجتناب از درگیری هسته‌ای

رهبر انقلاب کوبا که پیش از ظاهر شدن در تلویزیون و پالمان این کشور تحلی‌های زیادی را در باره ایران و آمریکا نگاشته است در یازدهمین مقاله‌ خود از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد هر اقدامی برای اجتناب از آغاز جنگ هسته‌ای در دنیا انجام دهد.

کاسترو روز سه‌شنبه 12 مرداد در مقاله خود در سایت "کوبا دیبیت " از "باراک اوباما "، رئیس‌جمهور آمریکا، خواست هر کاری انجام دهد تا از درگیری هسته‌ای در زمینه اوضاع در ایران اجتناب شود.

وی در مقاله خود که روز سه‌شنبه منتشر شد نوشته است: این بار من برای نخستین بار در زندگی به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، خطاب می‌کنم: شما باید بدانید که فرصت برای ارائه تنها امکان واقعی صلح به بشریت در دستان شماست.

وی در این رابطه گفت: شما می‌توانید از امتیاز خود برای دادن دستور تیر تنها یک بار استفاده کنید.

کاسترو نوشت وی در انتظار پاسخ سریع از سوی اوباما نیست، اما از وی می‌خواهد خوب فکر کند و با کارشناسان، متحدان و حتی مخالفان خود در عرصه بین‌المللی مشورت کند.

رهبر انقلاب کوبا در ادامه خاطر نشان می‌کند: این کار را انجام بدهید! دنیا می‌تواند در حقیقت عاری از سلاح هسته‌ای و همچنین از سلاح‌های عادی شود.

اسرائیل تلاش می‌کند آمریکا را به جنگ با ایران سوق دهد

 "فیدل کاسترو " رهبر انقاب کوبا ششم مرداد نیز در مراسم بزرگداشت "خوزه مارتی " در هاوانا که مصادف با پنجاه و هفتمین سالگرد حمله به پادگان "مونکادا " بود، شرکت و به به خطرات بزرگ جنگ بالقوه در خاورمیانه اشاره کرد و هشدار داد که رژیم صهیونیستی می‌تواند آمریکا را به سمت یک جنگ هسته‌ای علیه ایران سوق دهد.


ملت ایران هرگز از آرمان‌های خود کوتاه نخواهد آمد

رهبر انقلاب کوبا در سلسله مقالات خود در دهمین مقاله با عنوان «تراژدی دیگر» که در اول مرداد منتشر شد، به تشریح وضعیت بحرانی مساله محیط زیست و آینده زندگی بشر در کره زمین پرداخت.

در بخشی از این مقاله آمده است:ایرانیان نیز دقیقا کاری را انجام داده‌اند که ما در اکتبر سال 1962 انجام دادیم و ترجیح دادیم محو و ناپدید شویم ولی از آرمان خود کوتاه نیاییم.

فقط از سر شانس - و نه حتی از سر توان فکری و یا سابقه و تجربه هیچ یک از ما - گردش کار درست به همان نحوی است که در آن زمان بود.

اخباری که از ایرانیان می‌رسد حاکی از اینست که موضع آنها حتی یک میلیمتر نسبت به موضعی که اعلام کرده‌اند - یعنی ایستادگی بر سر حقوق حقه خود برای صلح و توسعه - تغییر نکرده است. ولی آنها عنصر دیگری به آن اضافه کرده اند. آنها تاکنون توانسته‌اند 20 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد تولید کنند. این مقدار برای یک تولید یک مصنوع دست‌ساز کافی است و این آنهایی را که از مدت‌ها قبل تصمیم گرفته‌اند به آنها حمله کنند دیوانه می‌کند. من این موضوع را روز جمعه 16 جولای با سفرای خود مورد بحث قرار دادم.

حتی اوباما هم نه می‌تواند آن تصمیم را تغییر دهد - نه اینکه تاکنون حرکتی کرده که نشان دهد عزم خود را برای انجام آن جزم کرده است.

ایران 20 میلیون شیعه آماده دفاع دارد

رهبر انقلاب کوبا، هشدار داد که حمله آمریکا و اسرائیل به ایران بطور ناگزیری منجر به یک جنگ اتمی می‌شود. در عین حال، او واشنگتن را به خاطر اینکه بزرگترین هزینه‌ها را در جهان صرف تسلیحات می‌کند مورد انتقاد قرار داد.

کاسترو در 27 تیر در تحلیل خود در برنامه "میزگرد " در تلویزیون کوبا اظهار داشت که واشنگتن در مورد احتمال عدم مقاومت مردم ایران در مقابل تجاوز به کشورشان کاملا در اشتباه است و بر شیوه و نحوه مقاومتی که مردم ایران در مقابل تجاوز از خود نشان خواهند داد، تاکید کرد.

رهبر انقلاب کوبا اظهار داشت: مردم ایران 30 سال است که خود را برای مقابله با هر تجاوزی آماده می‌کنند و هواپیماهای مدرن و تسلیحات لازم برای دفاع از خود را فراهم کرده‌اند. آنها تمام افراد ما بین سنین 12 تا 60 سال را آموزش داده‌اند. فقط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک میلیون سپاهی دارد. ارتش ایران دارای نیروی هوایی، دریایی و زمینی است.

وی گفت: در حالی که پس از انقلاب اسلامی ایران مورد حمله شیمیائی قرار گرفت "محمود احمدی‌نژاد "، رئیس جمهور فعلی ایران، فرماندهی سپاهیان انقلاب را در دفاع از مرز‌های کشور در دست داشت.

رهبر انقلاب کوبا تاکید کرد که احمدی‌نژاد آدم تازه‌کار و نپخته‌ای نیست.

سپس کاسترو این سؤال را مطرح کرد که آمریکا این نظریه را از کجا آورده است که ایرانیان در مقابل حمله دشمنی که قصد نابودی‌شان را دارد و این هدف خود را نیز اعلام کرده پا به فرار خواهند گذارد؟

وی همچنین توضیح داد که در هر حال در مقابل حمله عظیم علیه ایران، کره‌شمالی منتظر حمله آمریکا به کشور خود نخواهد شد، بلکه دست به اقدام خواهد زد و در آن منطقه نیز یک جنگ اتمی آغاز خواهد شد.
کاسترو ادعا کرد وقتی که آنها تصمیم حمله به ایران را اتخاذ کنند، جنگ‌های دیگری، یکی پس از دیگری آغاز خواهد شد.

وی آمریکا را به دلیل اختصاص بودجه‌ای بیش از تمام کشورهای جهان به امور نظامی کشور خود تقبیح و محکوم کرد و متذکر شد که در عرض سال گذشته واشنگتن 1.53 تریلیون دلار در بخش نظامی خود خرج کرده است.

وی تاکید کرد: که این رقم 15.9 درصد بیشتر از رقم مشابه در سال 2008 و 49 درصد بیشتر از هزینه‌های نظامی آمریکا در سال 2000 میلادی است.

کاسترو، با اظهار نظر پیرامون آمار ارائه شده توسط منابع مختلف اظهار داشت که آمریکا دارای 2002 کلاهک اتمی استراتژیک و 500 کلاهک غیر استراتژیکی است. ولی منابع دیگر ارقام دیگری را برای انواع تسلیحاتی که آمریکا در اختیار دارد ذکر کرده‌اند.

او این ارقام را با آمار تسلیحات مشابه روسیه، فرانسه، انگلستان و چین مقایسه کرد و تاکید کرد که این ارقام خارج درک انسان است. واقعیت این است که هیچ چیز بطور قطعی معلوم نیست. آنها ارقام صحیح و واقعی را ارائه نمی‌دهند.

رهبر کوبا بر این امر تاکید کرد که آنها هرگز واقعیت را فاش نمی‌کند و اظهار داشت که قدرت‌های بزرگ دارند با آتش بازی می‌کنند.


قطعنامه علیه ایران خائنانه است

"فیدل کاسترو "، رهبر انقلاب کوبا، با انتشار نهمین مقاله متوالی با عنوان "منشأ جنگ‌ها " که به تشریح روند رو به گسترش تهدیدات علیه ایران می‌پردازد، با انتقاد از دولت‌های روسیه و چین به دلیل وتو نکردن قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره ایران، قطعنامه مذکور را خائنانه و عهدشکنانه خواند.

من در تاریخ 4 جولای تاکید کردم که نه آمریکا نه ایران هیچ کدام کوتاه نخواهند آمد؛ یکی از سر غرور قدرت و آن دیگر از سر مقاومت در مقابل یوغ (آمریکا) و بضاعت جنگیدن. و این بارها در تاریخ بشر اتفاق افتاده است.

در بخشی از این مقاله آمده است:

در واقع، اوباما قصد دارد با سخن‌راندن درباره دنیای عاری از تسلیحات اتمی، فریب دهد و با استفاده از تسلیحات غیر اتمی بسیار مخرب، رهبران سایر کشورها را مرعوب کرده و استراتژی مصونیت کامل آمریکا را از هر گونه حمله‌ای به اجرا بگذارد.

یانکی‌ها معتقدند که ایران به زودی تسلیم خواهد شد. انتظار می‌رود که اتحادیه اروپا بسته تخریبی خاص خود را که قرار است در تاریخ 26 جولای به امضا برسد، اعلام کند.

آخرین اجلاس گروه 1+5 در تاریخ 2 جولای تشکیل شد و این بعد از آن بود که رئیس‌جمهور ایران "محمود احمدی‌نژاد " اظهار داشت که "کشورش، با شرکت برزیل و ترکیه، در پایان ماه آگوست مذاکره را از سر خواهد گرفت. "

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا هشدار داد که "نه برزیل و نه ترکیه، هیچ کدام، به مذاکرات دعوت نخواهند شد؛ دستکم در این مرحله از مذاکرات. "

"منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران گفت که ایران تحریم‌های بین‌المللی را به چالش می‌کشد و به غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهد داد. "

از روز سه‌شنبه 5 جولای، و در واکنش به اصرار اروپا برای گسترش تحریم‌ها، ایران اعلام کرد که تا ماه سپتامبر به میز مذاکره باز نخواهد گشت.

بدین ترتیب، با گذشت هر روز، امکان غلبه بر موانع گذرناپذیر کمتر می‌شود.

آنچه روی خواهد داد چنان مشهود است که دقیقا می‌توان آن را پیش‌بینی کرد.

و اما در مورد خودم، من باید از خود انتقاد کنم چرا که اشتباه کردم و در مقاله "ستون تأملات " مورخ 27 ژوئن اعلام کردم که این مناقشه هر چقدر هم که به تأخیر بیفتد بالاخره روز پنج‌شنبه یا جمعه و یا شنبه آغاز خواهد شد. این دیگر معلوم شده بود که رزم‌ناوهای اسرائیل دارند همراه ناوگان دریایی یانکی به طرف هدف حرکت می‌کنند. فرمان بازرسی کشتی‌های تجاری ایران صادر شده بود. لکن من متوجه نشدم که گام دیگری باید طی شود. و آن عدم اجازه مستمر ایران به بازرسی کشتی تجاری خویش است. در تحلیل قطعنامه شورای امنیت برای تحریم ایران - که به زبان پیچیده‌ای انشاء شده - من متوجه جزئیات گام پیش از دست زدن به بازرسی کشتی‌ها نشدم. این گام لزوما باید برداشته شود.

شورای امنیت از تاریخ 9 ژوئن به ایران مهلت داد تا در مورد اجرای قطعنامه نظر خود را اعلام کند. این مهلت 8 آگوست به پایان می‌رسد.

ولی یک اتفاق تأسف‌آور دیگر نیز روی داد. من داشتم آخرین اسنادی را که توسط وزارت خارجه کوبا انتشار یافته بود بررسی می‌کردم. در این اسناد دو پاراگراف حساس که آخرین پاراگراف‌های قطعنامه شورای امنیت بود، جا انداخته شده بود. این دو پاراگراف عینا نقل می‌شوند:

"این قطعنامه مقرر می‌دارد که در عرض 90 روز مدیر کل گزارشی در مورد ایران به شورای حکام IAEA و هم‌زمان به شورای امنیت، برای بررسی این شورا، تسلیم کند. این گزارش باید نشان دهد که آیا ایران کلیه فعالیت‌های موضوع قطعنامه 1737 (سال 2006) را کاملا و دائما به حال تعلیق درآورده یا نه. و آیا تمام اقدامات خواسته شده توسط شورای حکام IAEA را اجرا می‌کند و سایر موارد مندرج در قطعنامه‌های 1737، 1747، 1803 و قطعنامه جاری را رعایت می‌کند یا نه.

"این قطعنامه اعلام می‌کند که اقدامات ایران را در پرتو گزارش مذکور در پاراگراف 36 (که باید در عرض ده روز تسلیم شورای حکام شود) راستی‌آزمائی می‌کند و اجرای این اقدامات را به شرطی به حال تعلیق درمی‌آورد که ایران هر گونه فعالیت مربوط به غنی‌سازی و فرآوری مجدد، من‎جمله تحقیق و توسعه را به حال تعلیق درآورد. و در حالی که این تعلیق به حال خود باقی است، آژانس (IAEA) اقدام به راستی‌آزمایی می‌کند تا مذاکرات با اعتقاد کامل به رسیدن به نتیجه فوری و قابل قبول طرفین انجام شود. (ب)- کلیه اقدامات مصرحه در پاراگراف‌های 3، 4، 5، 6، 7 و 12 قطعنامه 1737 و همچنین پاراگراف‌های 2، 4، 5، 6، 7 قطعنامه 1747 و نیز پاراگراف‌های 3، 5، 7، 8، 9، 10 و 11 قطعنامه 1803 و همچنین پاراگراف‌های 7، 8، 9، 10، 11، 12، 13، 14، 15، 16، 17، 18، 19، 21، 22، 23، 24 قطعنامه جاری - باری پس از دریافت گزارش مذکور در پاراگراف قبلی و اینکه ایران کاملا تعهدات خود در رابطه با قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت و درخواست‌های بایسته شورای حکام را انجام داده و رعایت نموده - و این امر باید توسط خود شورای حکام تایید شود - آن وقت تمام اقدامات مندرج در پاراگراف مذکور متوقف خواهد شد. (ج)- چنانچه این گزارش نشان دهد که ایران از گردن نهادن به مواد قطعنامه‌های 1737، 1747، 1803و قطعنامه جاری سرباز زده است، آن وقت شورا مطابق ماده 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل، دست به اجرای سایر اقدامات برای ترغیب ایران به اجرا و رعایت قطعنامه‌های پیش گفته و الزامات IAEA خواهد زد و بر این امر تأکید می‌کند که سایر تصمیمات - در صورتی که تصمیمات اضافی لازم باشد- اتخاذ خواهد شد... . "

یکی از رفقای کارمند در وزارت خارجه ظاهرا پس از ساعت‌ها کار فشرده برای تهیه رونوشت از یک یک اسناد، از خستگی به خواب می‌رود. اشتیاق من به جستجوی اطلاعات و مبادله نظر با سایر رفقا در مورد این موضوعات بسیار حساس، باعث شد بتوانم متوجه این دو پاراگراف حذف شده بشوم و آنها را پیدا کنم.

از دیدگاه من، آمریکا و متحدان آن سازمان ناتو، آخرین حرف‌های خود را زده‌اند. دو کشور نیرومند با اقتدار و با حیثیت از حق وتوی خود برای وتو کردن این قطعنامه خائنانه و عهدشکنانه سازمان ملل خودداری کردند.

این تنها امکانی بود که وقت بخرد تا فرمولی برای دستیابی به صلح فراهم شود. هدف دستیابی به صلح به آنها اقتدار بیشتری برای ادامه مبارزه اعطا می‌کرد.

امروز همه چیز به تارموئی بسته است.

هدف اصلی من این بود که به مردم جهان هشدار دهم که چه اتفاقی دارد می‌افتد. من این کار را به عنوان یک رهبر سیاسی که سال‌های بسیار مقابل این امپراطوری، محاصره اقتصادی و جنایات ناگفتنی‌اش ایستاده، انجام دادم و تا اندازه‌ای موفق شدم بفهمم چه اتفاقی دارد می‌افتد. من این کار را برای گرفتن انتقام نمی‌کنم. من هیچ شکی به خود راه نمی‌دهم که این اقتدار اخلاقی نه چندان زیادی را که به دست آورده‌ام، به خطر اندازم.

من به نوشتن مقالات در ستون "تاملات " خود درباره این موضوع ادامه خواهم داد. من مقالات بیشتری به دنبال این مقاله خواهم نوشت تا بدین ترتیب بتوانم به نحوی ژرف‌تر در ماه‌های جولای و آگوست وارد این موضوع شوم. مگر اینکه اتفاقی حادث شود و در اثر آن تسلیحات مرگباری که طرفین به سوی یکدیگر نشانه رفته‌اند به حرکت درآیند.

ایران "طی چند ثانیه " به هرگونه حمله‌ای پاسخ می‌دهد

رهبر انقلاب کوبا با اعلام این موضوع که هر گونه اقدام نظامی علیه ایران، باعث آغاز جنگی تمام عیار خواهد شد، تاکید کرد که ایران به هر تهاجمی "طی چند ثانیه " پاسخ می‌دهد.

رهبر انقلاب کوبا هشدار داد که هر گونه اقدام نظامی علیه ایران، باعث آغاز جنگی تمام عیار خواهد شد و ایران نیز به هر گونه تهاجم "طی چند ثانیه " پاسخ می‌دهد.

کاسترو که روز جمعه 25 تیر در وزارت امور خارجه کوبا در جمع دیپلمات‌های این کشور سخنرانی می کرد، هشدار داد که ابرهای درگیری هسته‌ای از دور پدیدار شده است.

وی گفت که اگر ایالات متحده آمریکا و اسرائیل تلاش کنند که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور را به پیش ببرند، جنگی ویران‌کننده آغاز می‌شود.

رهبر 83 ساله کوبا گفت که هر گونه حمله به ایران یا کره‌شمالی جنگی را به راه می‌اندازد که می‌تواند پیامدهای جدی برای بشریت داشته باشد.

کاسترو که در جمع سفیران کوبا در بیش از 110 کشور جهان صحبت می‌کرد، اضافه کرد: آمریکا هم اکنون خود را در یک معمای غیر قابل حل [در خاورمیانه] می‌بیند که نه می‌تواند از آن خارج شود و نه می‌تواند در آن باقی بماند.

وی اشاره کرد که وضعیت آمریکا، این کشور را مجبور خواهد کرد که به جنگی دیگر پناه ببرد تا بتواند از خاورمیانه خارج شود.

عواقب حمله به ایران فاجعه بار خواهد بود

"فیدل کاسترو" رهبر انقلاب کوبا شب دوشنبه 21 تیر ماه در برابر تلویزیون دولتی کوبا حاضر شد که اولین حضور وی پس از 11 ماه،  در مقابل دوربین بود.

وی در ادامه به قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران اشاره کرد و گفت : خودداری چین و روسیه از وتوی این قطعنامه نا امید کننده بود.

رهبر انقلاب کوبا با هشدار نسبت به اقدامات ضد ایرانی واشنگتن گفت: عواقب حمله به ایران فاجعه بار خواهد بود. حمله به ایران نمی تواند روند رو به رشد تهران در فعالیت هسته ای را متوقف کند.  

فیدل کاسترو با اشاره به تنشهای بوجود آمده میان دو کره گفت : آمریکا عامل اصلی غرق شدن کشتی کره جنوبی است. واشنگتن خواهان جنگ در این منطقه است و غرق کردن کشتی مذکور نیز در این راستا انجام شد.

باید منتظر مقالات و تحلیل‌های دیگر فیدل کاسترو چریک پیر آمریکای لاتین در باره ایران و آمریکا باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها