برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود

پروژه باغ مکانیزه زیتون و انگور در قزوین

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از اجرای پروژه باغ مکانیزه زیتون و پروژه طرح ایستاده کردن انگور در این استان خبر داد.
کد خبر: ۳۴۳۳۹۹
به گزارش مهر در قزوین مسعود ربانی عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان اظهار داشت: یکی از پروژه‌های در دست اجرا در سازمان جهاد کشاوری استان قزوین توسعه باغات در اراضی شیبدار است.
 
وی افزود: اراضی زیادی در استان قزوین در سطح شیبدار قرار دارند که از این میان 50 هزار هکتار برای کشاورزی مساعد تشخیص داده شده که  با توجه به شرایط آب و هوایی و منطقه جغرافیایی کشت در آنها صورت خواهد گرفت.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: در اراضی شیب داری که امکان کشت وجود ندارد عملیات آبخیزداری انجام می شود که در این میان کشت زیتون و بادام و انگور با عنوان طرح‌های مورد بررسی در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در دست مطالعه و اجراست و در همین راستا با اجرای طرحی از سال 85  کشت پنج هزار هکتار باغ زیتون برای کشت  در دستور کار قرار گرفت.
 
وی گفت: برای این منظور 25 میلیون مترمکعب آب رودخانه شاهرود اختصاص یافت که در همین ارتباط در مناطق میرخوند، سیاهپوش، گورخانه و خاگینه در مناطق طارم، 10 هکتار باغ زیتون پیش بینی شده بود که پس از بررسی و مطالعات انجام شده در نهایت  مقرر شد با توجه به محدودیت پمپاژ آب تا ارتفاع 100 متر در نهایت پنج هزار هکتار باغ زیتون در اراضی شیبدار این منطقه کشت ‌شود.
 
ربانی تصریح کرد: با توجه به اجرای این طرح در سطح کشور تا حداکثر دو تا سه هزار هکتار، اجرای این طرح در سطح چهار هزارو 500 هکتاری باغ زیتون در استان قزوین در هیچ یک از نقاط کشور در این وسعت نظیر ندارد.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: در اجرای این طرح 13 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که 30 درصد آن از طریق مشارکت بانک زمین تامین می‌شود و در زمینه آبیاری تحت فشار نیز حمایت‌های ویژه ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای تعاونی کشاورزان در نظر گرفته شده که پرداخت ما بقی اعتبارات مورد نیاز توسط وزارت جهاد کشاورزی و استانداری تعهد شده است.
 
وی اظهار داشت: تاکنون یک میلیارد و 984 میلیون تومان اعتبار در این زمینه هزینه شده که مراحلی همچون لوله ‌گذاری برای انتقال آب، نقشه ‌برداری و مطالعات خاکشناسی انجام شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 90 اجرای این پروژه نهایی شود.
 
ربانی گفت: 22 استان در زمینه باغ داری زیتون در کشور فعالیت دارند که استان‌های قزوین، زنجان و گیلان بیشترین فعالیت را در این زمینه دارند که استان قزوین با شش هزار هکتار باغ زیتون دارای محصول زیتون با ویژگی‌های خاص خود است.
 
وی با اشاره به کشت جدیدی از باغ زیتون اظهار داشت: یکی دیگر از طرح‌های در دست اجرا در استان قزوین که برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود، کشت متراکم زیتون است.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: این طرح در حال بررسی است و در 10 هکتار از اراضی رودبار الموت و شهرستان اجرا می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم تا 70 هکتار نیز افزایش یابد.
 
به گفته ربانی کشت متراکم زیتون با کشت معمولی در بخش‌های مختلف متفاوت است و به عنوان نمونه در کشت معمولی در هر هکتار 200 تا 250 اصله درخت زیتون و در کشت متراکم یک‌ هزار و 200 اصله درخت زیتون در هر هکتار کاشته می شود.
 
وی همچنین از روش کشت متراکم عملیات سمپاشی، هرس و برداشت محصول به شکل مکانیزه به عنوان دیگر ویژگی‌های این طرح نام برد.
 
ربانی تصریح کرد: در حال حاضر در مجموع محصولات مختلف باغی استان قزوین 30 تا 40 درصد عملیات باغداری به صورت مکانیزه انجام می‌شود و این در حالی است که در باغداری زیتون روش مکانیزه اجرا نشده است.
 
وی با بیان مزایای کشت مکانیزه گفت: نهال‌های باغ زیتون متراکم سال دوم به بار می‌نشیند که پیش‌بینی تولید سه برابر محصول به نسبت کشت معمولی را داریم چراکه در حال حاضر میانگین تولید زیتون در کشت معمولی چهار تن در هکتار است.
 
وی یادآور شد: در حال حاضر برای اجرای این طرح در سطح 300 هکتار متقاضی داریم که در حال بررسی ابعاد مختلف طرح و نحوه اجرای آن هستیم.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به اجرای طرح ایستاده کردن درخت انگور اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر اکثرباغ‌های انگور به روش درخت خزیده است که به دلیل خسارات‌های مختلف طی سال‌های گذشته به دنبال معرفی طرح جدیدی بودیم که هم‌اکنون اجرای طرح ایستاده کردن درخت انگور  را اجرا خواهیم کرد که این طرح  در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان مورد موافقت قرار گرفته است.
 
ربانی توضیح داد: در حال حاضر 32 هزار هکتار از باغ‌های استان را باغ انگور تشکیل می دهد که برای اجرای طرح ایستاده کردن درخت انگور 200 هکتار را به صورت الگویی با اعتبار یک میلیارد و 600 میلیون تومانی در سال جاری در نظر گرفته‌ شده است.
 
وی گفت: طرح ایستاده کردن یا داربستی کردن انگور باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی باغدار نجام شود به همین منظور این طرح به گونه‌ای اجرا می‌شود تا علاوه بر تمرکز اجرای این طرح در یک منطقه محصولات فعلی درخت انگور با شرایط فعلی تا به ثمر نشستن طرح ایستاده کردن ادامه یابد که در این راستا دو چاه را در منطقه تاکستان شناسایی و زیر پوشش طرح قرار دادیم که باید طرح آبیاری تحت فشار را نیز با توجه به مشکل آب به اجرا درآید.
 
وی اعلام کرد: این پروژه در حال حاضر در مرحله ساخت پایه است که پنج هکتار در آبیک، 30 هکتار در قزوین، پنج هکتار در بوئین‌زهرا و 200 هزار در شهرستان تاکستان به اجرا در می‌آید.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: طرح سیستم مکانیزه آبیاری و مکانیزه هوشمند هم برای نخستین بار در کشور در استان قزوین اجرا خواهد شد که با اجرای آن آبیاری به صورت هوشمند و مکانیزه انجام می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها