بنگاه تبلیغات(15) قتل عام فرهنگی یا دیپلماسی آفت زا

هدف آژانس اطلاعات ایالات متحده ، اطلاعاتی و فرهنگی است. هدف آن به عنوان یک ماشین تبلیغاتی شامل طرفداری از منافع دولت و موکلان (یعنی شرکت های خصوصی) امریکاست.
کد خبر: ۳۳۵۳۰
اگر چه هدف این آژانس به عنوان یک آژانس امور آموزشی و فرهنگی ، «افزایش تفاهم مشترک» و آموزش نحوه زندگی بقیه مردم جهان به امریکایی ها است اما طرفداری آژانس اطلاعات از تصویب قرارداد تجارت آزاد امریکای شمالی (نفتا) و قراردادهای این چنینی ، فقط در حد خدمت به هدفی اطلاعاتی و تبلیغاتی بود و هیچ کاری در زمینه پیشبرد هدفهای بزرگتر یعنی تفاهم مشترک و آموزش انجام نداد.
«ران براون» وزیر بازرگانی سابق امریکا در زمینه دیپلماسی بازرگانی معتقد است مشارکت تجاری وسیله ای است که نه فقط هدفهای اقتصادی بلکه اهداف استراتژیک و اجتماعی را به پیش می برد.
ایجاد روابط تجاری بین ملت ها، مبادله محصولات و سرمایه را تشویق می کند اما مهمتر از همه بر مبادله اندیشه ها و آرمانها موثر است.
بدین ترتیب تفاهم مشترک ، مفهومی پوشالی می شود که با آن دولت امریکا، تحت رهبری محافل بازرگانی خود، به جهان شکل می بخشد، تاثیر می گذارد و نفوذ می کند؛ در حالی که سایر کشورها به امریکا گوش می دهند.
سیاستگذاری فعلی در امر دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی ، نقش شهروندان امریکایی را به تماشاگران صرف تقلیل می دهد. نمونه و مدل دمکراسی و بازار آزاد موردنظر آژانس اطلاعات به عنوان برداشت یک ابرقدرت از جهانی سازی اقتصادی ترویج می شود که بسته بندی شده و آماده ارسال برای مشتریان در سراسر دنیاست.
در این برداشت ، سرمایه خارجی به آزادی جریان می یابد در حالی که رفت وآمد آدمها، مخصوصا آدمهای بی بضاعت دنیا، بشدت تحت نظر و کنترل قرار دارد.
مدارک و شواهد نیرومندی وجود دارد که آژانس اطلاعات ایالات متحده سازمانی بی خاصیت و کهنه است که باید منحل شود.
این آژانس در پایان جنگ سرد وظیفه ای قانونی ندارد و با القای برتری ارزشهای تجاری امریکا و درست بودن سیاست اقتصادی آن به مخاطبان نخبه خارجی ، بیشتر به منافع بخشهای سیاسی و اقتصادی امریکا خدمت می کند.
حمایت از فکر انحلال آژانس اطلاعات امریکا از طرف بعضی محافل که انتظار چنین افکاری از آنها نمی رود نیز مطرح می شود.
«موسسه کاتو» که یک موسسه مشورتی محافظه کار است ، از انحلال آژانس ، اما به دلایلی دیگر، حمایت می کند: «از زمان خاتمه جنگ سرد، از تعداد اقدامات مناسبی که دولت می تواند انجام دهد، مدام کاسته می شود.
ایالات متحده دیگر نیاز به مبارزه با کمونیسم یا مثلا حمایت از ایجاد اتحادیه های کارگری ، تبلیغات عجیب و غریب یا اعطای بورس به دانشجویان خارجی ندارد.
با توجه به تاثیر فراوان هالیوود، موسیقی امریکا، لباس امریکایی، صدها هزار مسافر و رسانه های خبری ، باور این که برنامه های اطلاعاتی و فرهنگی دولت امریکا بتواند تاثیری بر فکر و روح خارجیان داشته باشد، دشوار است.
از این گذشته وقتی با تاثیرپذیری از تبلیغات ، مردم برای خرید فرهنگ امریکا، پول می دهند چه معنی دارد که آن را رایگان به آنان بدهیم.
ما دیگر نیازی به جذب و فتح قلوب و افکار خارجیان نداریم؛ تبلیغات این کار را برای ما انجام می دهد.»

بنگاه تبلیغاتی (14)
صدور فیلمهای هالیوودی ماموریت آژانس اطلاعات امریکا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها