بزرگترین بحران تاریخ 46 ساله اتحادیه اروپا

جام جم آنلاین:اتحادیه اروپا پس از این که طرح های رادیکال برای تدوین قانون اساسی جدید قاره شب گذشته به علت کشمکش های تلخ داخلی بین کشورهای عضو کنار نهاده شد
کد خبر: ۳۳۵۲۰
، با شدیدترین بحران تاریخ 46 ساله خود مواجه گردیده است.
در حالی که طرح اصلی برای حداقل یک سال به تاخیر انداخته شد ، و کشورها علنا از دوگانگی در اروپا سخن گفتند ، تونی بلر اصرار داشت که قانون اساسی جدید را ، علی رغم این شکست مفتضحانه می توان عملی کرد.
این نخستین بار است که چنین اجلاس عمده سران اروپا بدون توافق و با چنین عصبانیت و اوقات تلخی خاتمه یافته است.

 berlusconi

اجلاس بروکسل خیلی زود ، پس از این که چهار تن از شخصیت های اصلی آن - فرانسه ، آلمان ، اسپانیا و لهستان - اعلام کردند که نمی توانند در مورد قدرت های رای دهنده براساس قانون اساسی جدید به توافق برسند ، خاتمه یافت.
اگرچه مذاکرات باید دیروز ادامه می یافت ، آلمان و لهستان هنگام ظهر از جلسه خارج شدند و سیلویو برلوسکنی رئیس اتحادیه اروپا و رهبر ایتالیا را ناچار کردند ختم رسمی جلسه را اعلام کند.
به دنبال اختلافات شدید اتحادیه اروپا بر سر جنگ عراق ، این شکست به معنی آن است که طرح ها برای انتخاب رئیس جدید اتحادیه به وسیله کشورهای عضو ، یک وزیر خارجه جدید و نقشی بزرگتر در صحنه جهانی برای اتحادیه اروپا به عنوان تعادلی در برابر امریکا به کنار گذاشته شده است.
شکست دیشب سوال هایی در مورد عملی کردن موضوع گسترش اروپا به شرق و گنجاندن کشورهای بلوک کمونیست سابق نیز مطرح خواهد کرد.

 Jacques Chirac

تعداد اعضای اتحادیه اروپا در ماه مه آینده از 15 کشور فعلی به 25 کشور افزایش خواهد یافت و قانون اساسی برای تسهیل کار نظام جدید ضروری به شمار می آمد.
ژاک شیراک رئیس جمهوری فرانسه گفت: این ناکامی ، خواسته او را برای تشکیل گروهی پیشاهنگ از کشورها که در جهت اتحاد سیاسی نزدیکتر حرکت کنند تقویت و کشورهای بی میل از جمله انگلیس را برای تشکیل یک «محفل بیرونی» آزاد خواهد گذاشت.
انگلیس همیشه تاکید کرده است که از چنین نظامی پیروی نخواهد کرد.
شیراک گفت این موتوری خواهد بود که الگو خواهد شد و به اروپا امکان خواهد داد سریعتر و بهتر حرکت کند.

 German Chancellor Gerhard Schroeder_ right_ and his Foreign Minister Joschka Fischer

گرهارد شرودر صدراعظم آلمان گفت نتیجه ناکامی در مورد توافق بر سر قانون اساسی می تواند اروپایی با «سرعت دوگانه» باشد که در آن آلمان با هر کشوری که مایل به پیشروی باشد ، همکاری خواهد کرد.
شرودر با انحراف از زبان رایج دیپلماسی ، به شدت از این که بعضی از کشورها حافظ منافع ملی خود هستند و اندیشه اروپایی را کنار گذاشته اند ، شکایت کرد.
محور اختلاف بین آلمان و فرانسه از یک طرف و اسپانیا و لهستان از طرف دیگر بود.
آلمان و فرانسه می خواستند اسپانیا و لهستان در شورای وزیران اتحادیه اروپا ، تشکیلات تصمیم گیری اصلی آن ، آرای کمتری داشته باشند.
اما این دو کشور با استناد به این که در مورد نحوه رای دادن در اجلاس سران نیس در سال 2000 تصمیم گیری شده ، زیربار تصمیمات جدید نرفتند.

tony blair

بلر که ، پس از شکست مذاکرات تلاش زیادی برای «وحدت» به عمل آورد ، گفت: آنچه که برای انگلیس بد است این است که در موضعی قرار گیرد که ضد اروپایی ها می خواهند در آن موضع ، یعنی همیشه در حاشیه و نه در متن اروپا ، باشیم.
وی تاکید کرد «انگلیس در مرکز اروپا باقی خواهد ماند و نقشی برجسته بازی خواهد کرد».
بلر افزود او برای حفظ وتوی ملی در مورد مسائلی مانند مالیات ، امنیت اجتماعی ، چارچوب مالی و جنبه های عدالت کیفری ، «اجماعی گسترده» را تضمین کرده است.
اما هیچ توافق رسمی در این موارد حاصل نشده است به این ترتیب تضمینی وجود ندارد که وقتی مذاکرات از سر گرفته شوند او دوباره درباره این مسائل مشکلی با دیگران نخواهد داشت.
بلر برای اولین بار از مخالفت صریح خود در مورد همه پرسی درباره قانون اساسی اروپا دست برداشت و گفت بگذارید اول معلوم شود قانون اساسی اروپا چیست و بعد ببینیم آنقدر اهمیت دارد که احتیاج به همه پرسی درباره آن داشته باشیم.
«اگر قرار باشد مالیات و امنیت اجتماعی و امور خارجی و دفاعی همه در اختیار کشورها باشد ، دیگر فکر می کنم چیز عجیبی خواهد بود بگوییم که قانون اساسی اروپا رابطه بین کشورهای عضو و اتحادیه اروپا را به طور بنیادی تغییر داده است».
انگلیس ادعا می کند در این اختلاف بیطرف است اما بلر دیروز از دولت لهستان طرفداری کرد و گفت لهستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا بر مبنای شرایط رای دهی مناسب خود مبارزه کرده و در یک همه پرسی برنده شده است : فکر می کنم لازم نیست دکترای علوم سیاسی داشته باشیم تا درک کنیم که این وضع دشواری های برای لهستان به وجود می آورد و فکر می کنم درک کردن این دشواری ها مهم است.
منابع دیپلماتیک می گویند مواضع انگلیس موجب ناراحتی آلمانی ها شده که فکر می کنند انگلیس باید بیشتر به ورشو فشار بیاورد.
اما یک دیپلمات فرانسوی دیروز گفت لهستان و آلمان برخورد درستی با مساله نداشته اند.
بلر گفت همه طرفین به زمان نیاز دارند تا فکر کنند. اگر چه ایرلند ، که از ژانویه ریاست اتحادیه اروپایی را در دست می گیرد ، احتمالا موضوع توافق بر سر قانون اساسی را در بهار آینده مطرح خواهد کرد ، اما بعید است که کار واقعی در مورد آن تا قبل از پاییز آینده ، که نوبت ریاست به هلند خواهد رسید ، از سر گرفته شود.
آن زمان (پاییز) ، پس از انتخابات اسپانیا خواهد بود و مادرید فضای بیشتری برای مانور خواهد داشت.
به شکست اجلاس سران به عنوان ضربه ای تحقیرآمیز به آنچه که در نظر بود طرحی اساسی برای نزدیک تر کردن اتحادیه اروپا به مردم آن باشد ، نگریسته خواهد شد.
اما بلر دیروز تاکید کرد که برای رسیدن به توافق شتابی وجود ندارد و ادامه مذاکره در سراسر شب - شیوه همیشگی بروکسل در مورد ادامه مذاکرات تا وقتی که یکی از طرفین از فرط خستگی تسلیم شود - کاری بیهوده خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها