بازتاب سخنرانی خاتمی و شیراک در ژنو

با وجود تلاش برخی رسانه های امریکایی ، مبنی بر موجه جلوه دادن انحصار اطلاعاتی واشنگتن ، طرح مدیریت و اداره امور اینترنت از سوی بخش خصوصی و پیشنهاد ایجاد
کد خبر: ۳۳۳۳۲
«صندوق همبستگی دیجیتالی» آفریقا برای تامین مالی طرحهای زیربنایی اینترنت که هر کدام به نوعی انحصار اطلاعاتی امریکا را نشانه رفته است ، دیدگاه های ایران و دیگر کشورهای جهان سوم با اروپا رادرژنوبه یکدیگر نزدیک ساخت.
سخنرانی کوفی عنان از یک سوی و مهمتر از آن ، سخنرانی خاتمی ، رئیس جمهوری اسلامی ایران و ژاک شیراک ، نخست وزیر فرانسه ، از دیگر سوی ،فضای سرد اجلاس سران جامعه اطلاعاتی جهان در ژنو را گرم کرد. امروز روزنامه جام جم ، افزون بر گزارش تحلیلی سردبیر جام جم آنلاین در صفحه 2 ، که از ژنو ارسال شده است ، مجموعه رویدادهای حاشیه اجلاس را به آگاهی خوانندگان می رساند:با توجه به بازتاب گسترده مواضع و دیدگاههای ژاک شیراک و خاتمی در اجلاس ژنو و از سویی کنفرانس خبری رئیس جمهوری ایران همراه با ملاقات و دیدار وی با حسنی مبارک - پس از 25سال - توجه رسانه های خبری جهان نسبت به تحولات ایران و دیدگاههای ضد انحصار و سلطه امریکا بر جامعه اطلاعاتی معطوف شد .

خاتمی در گفتگو با یورونیوز:
اروپا پیش شرطی برای رابطه با ایران تحمیل نکند

سیدمحمد خاتمی در یک گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی یورونیوز درباره سفر سولانا در سال 2004 به ایران و انتظارات ایران از اروپا گفت : از سفر خاویر سولانا و سایر مقامات اروپایی به ایران استقبال می کنیم . ما گفتگوهای زیادی با مقامات اروپایی داشته ایم و امیدواریم با توجه به این که آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره خواسته های هسته ای ما گزارش مثبتی منتشر کرده است ، شاهد نیات و تعهد خوب اروپایی ها باشیم . خاتمی تاکید کرد: امیدواریم اتحادیه اروپا هیچ گونه پیش شرطی برای رابطه با ما تحمیل نکند.

کنفرانس خبری خاتمی در ژنو

رئیس جمهوری کشورمان در حاشیه اجلاس سران درباره جامعه اطلاعات گفت : ایران سلاح هسته ای را تضمین کننده امنیت نمی داند و اتهام امریکا در این باره واهی است . به گزارش واحد مرکزی خبر از ژنو ، سیدمحمد خاتمی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران افزود: ایران سلاح هسته ای نمی خواهد؛ ولی خواهان فعالیت صلح آمیز هسته ای در چارچوب موازین بین المللی است. وی همچنین درباره اوضاع سرزمین های اشغالی تصریح کرد: اسرائیل خواهان صلح نیست و تاکنون به هیچ یک از طرحهای صلح پاسخ مثبت نداده است . خاتمی بر تمایل ایران برای احقاق حقوق فلسطینیان و حق تعیین سرنوشت آنان به دست خودشان تاکید کرد. رئیس جمهوری در بخشی از این کنفرانس مطبوعاتی به دیدار اخیرش با حسنی مبارک ، رئیس جمهور مصر اشاره کرد و گفت : در پی همکاری های مثبت مصر در آژانس بین المللی انرژی هسته ای و سایر مجامع بین المللی ، ایران خواستار روابط خوب با مصر است . خاتمی با اشاره به برخی ملاحظات در مناسبات میان ایران و مصر ابراز امیدواری کرد: اختلاف نظرها بزودی حل شود و 2کشور به نقطه نظرات مشترکشان توجه کنند. رئیس جمهوری در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران ، روابط ایران را با بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی ، جنوب شرق آسیا، آفریقا و امریکای لاتین خوب ارزیابی کرد و گفت : دهها میلیارد دلار سرمایه گذاری طرفهای خارجی در بخش نفت ، پتروشیمی ، بیوتکنولوژی و فناوری اطلاعات نشانه اعتماد میان ایران و سایر کشورهاست و تهران از گسترش و تقویت آن استقبال می کند. وی درباره حضور گروهک منافقین در داخل خاک عراق گفت : منافقین علیه ملت و حاکمیت ایران مرتکب فجیع ترین جنایات تروریستی شدند و تهران از تصمیم شورای داوری عراق مبنی بر اخراج منافقین از این کشور استقبال می کند. وی تصریح کرد: به جز رهبران درجه اول این گروهک بقیه اعضائ از جمله رهبران درجه سوم آنان که مرتکب جرایم قابل اغماض شده اند می توانند به ایران بازگردند و مورد عفو قرار بگیرند. خاتمی گفت : ایران آمادگی دارد رهبران ارشد منافقین را در دادگاه علنی محاکمه کند تا افکار عمومی جهان به عمق جنایات آنان علیه ملت ایران پی ببرد.

ابراز نگرانی خاتمی از اوضاع عراق در گفتگو با کوفی عنان

رئیس جمهوری کشورمان همچنین در حاشیه این اجلاس در گفتگویی با دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن نگرانی از اوضاع عراق و ادامه اشغال این کشور ، ایفای نقش محوری سازمان ملل متحد را در این باره خواستار شد. سیدمحمد خاتمی از طرح کوفی عنان برای مشارکت همسایگان و اعضای دایم شورای امنیت به منظور ایجاد صلح و ثبات در عراق استقبال کرد. گفتنی است ، رئیس جمهوری کشورمان در حاشیه این اجلاس با نخست وزیر پاکستان ، رئیس شورای فدرال سوئیس ، رئیس جمهور لبنان ، نخست وزیر بنگلادش و رئیس جمهور رومانی نیز دیدار و گفتگو کرد.

دیدگاه مشترک ایران و مصر درباره فلسطین و عراق

رئیس جمهوری کشورمان در دیدار با حسنی مبارک ، رئیس جمهور مصر پس از 2 دهه قطع روابط دو کشور ، در حاشیه اجلاس ژنو گفت : نگرشهای افراطی و تنگ نظرانه برخی گروهها، بهانه به دست دیگران داده است تا اسلام را هدف حمله قرار دهند.سیدمحمد خاتمی در این دیدار که بیش از یک ساعت طول کشید ، با اشاره به جایگاه ایران و مصر در توسعه تمدن اسلامی و پیوند نزدیک ملتهای 2 کشور افزود: پیوستگی 2 ملت در جهان اسلام تاثیر مثبت خواهد داشت؛ حسنی مبارک ، رئیس جمهور مصر نیز در این دیدار با اشاره به علاقه قاهره برای برقراری روابطی خوب با تهران تصریح کرد: اوضاع کنونی جهان ایجاب می کند که مصر و ایران در زمینه های مختلف با یکدیگر همکاری کنند. 2 طرف در این دیدار با پایان دادن به اشغال خاک عراق و استقرار حکومت دمکراتیک عراقی و واگذاری امور به مردم این کشور تاکید کردند و خواستار حفظ تمامیت ارضی و اتحاد اقوام در عراق شدند. گفتنی است ، پس از پایان دیدار روسای جمهوری ایران و مصر در ژنو، حسنی مبارک هنگام خروج از سالن کنفرانس به خبرنگاران به زبان عربی گفت : روابط میان تهران و قاهره بسیار طبیعی است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها