بومی سازی لینوکس وتوسعه حکومت الکترونیکی به زبان بنگالی

شما اینک می توانید با سیستم عامل ساخت گروه آنکور به اینترنت ، ایمیل ، چت و آرشیو نویسندگان بنگالی به زبان بومی دسترسی یابید و تقویم محلی را از روی رایانه مرور کنید.
کد خبر: ۳۳۳۱۷
در پروژه موفقیت آمیزی که تیمی از دانشمندان و دانشجویان با همکاری زبان شناسان بنگالی کنار دانشمندان هندی انجام دادند، اولین سیستم عامل بومی براساس اوپن سورس طراحی و ارائه شد.
Floss، برنامه اوپن سورسی است که عده ای داوطلب بدون هیچ گونه طلب مادی از حکومت بنگلادش ، روی آن تحقیق و بعد سیستم عامل محلی مبتنی بر زبان بنگالی را از روی آن طراحی و ارائه کردند.
بیشتر افرادی که روی این پروژه کار کردند با هدف توسعه حکومت الکترونیکی (E-Government) دست به این کار زدند. اولین نسخه ساخته شده لینوکس بنگالی براساس دسکتاپ ساخته شده و نمونه آن شبیه گرافیگ ویندوز، مایکروسافت است تا کاربران بومی احساس ناآشنایی نکنند.
نسخه سیستم عامل جدید بنگالی از طریق اینترنت قابل دانلود است تا بتواند به جمعیت عظیمی از مردم بنگلادش کمک کند تا بتوانند سریع تر به حکومت الکترونیکی و صنعت آی.تی رونق دهند.
کاهش هزینه ها و ندادن لایسنس به سیستم عامل های پولی نظیر مایکروسافت ، یکی از دلایلی بود که تیم آنکور روی آن کار کرد تا بتواند اینترنت و رایانه را به زبان بومی به مردم خود ارائه کند.
بومی سازی ، روندی است که در آن سیستم ها و نرم افزارهای رایانه ای به زبان بومی با کد سازی های مشخص ترجمه شده اند و به عنوان خروجی ، هر نوع اطلاعاتی را که بیرون می آید، به زبان قابل فهم برای مردم درمی آورد؛ بدین معنا که هر برنامه ای پیش از تبدیل شدن ، یک زبان بین المللی (زبان رایانه ) دارد که قابل تبدیل شدن به هر زبانی است.
کار گروه تحقیق نیز این است که زبان رایانه را با مفسرهای مناسب به زبان بومی تبدیل کند. سان کارشان موخوپازیایی ، یکی از کارشناسان برجسته و عضو تیم آنکور در این باره گفت: بومی سازی زبان سیستم عامل ، کمک مهمی به توسعه حکومت الکترونیکی می کند و ماشین های حکومتی و دستگاه عریض و طویل به وسیله اینترنت و رایانه با زبان بومی راحت تر با مردم ارتباط برقرار و مشکلاتشان را حل می کند.
توسعه اقتصادی ، بهینه سازی سیستم اداری 2 عامل دیگری است که به گفته این کارشناس حکومت الکترونیکی می تواند قشر وسیعی از مردم بنگلادش را تحت پوشش قرار دهد.
براساس تعاریف ارائه شده برای حکومت الکترونیکی ، استفاده از آی تی ، ابزارهای ارتباطی و مخابرات به صورت توامان برای کارآمدکردن ابزار اداره مملکت ، دسترسی سهل الوصول تر به سرویس ها و خدمات حکومتی ، اجازه دادن به قشر وسیعی از مردم برای دستیابی به دنیای اطلاعات و قدرت دادن به مردم برای شهروند خوب شدن ، از جمله ویژگی های آن است.
برای افزایش پتانسیل تعامل ، استفاده از هر نوع سرویس اینترنتی ، سیستم های تلفنی ، ماهواره ای و دیگر سیستم های ارتباطی و مخابراتی در این خصوص ، ضروری به نظر می رسد. گروه آنکور هر چند از مقامات و متخصصان حکومتی تشکیل شده ، اما برای ارائه طرح خود حدود 6ماه با دولت مذاکره کردند.
در پروژه بعدی ساخت سرورهای بزرگ برای متمرکزکردن و یکپارچه کردن سیستم عامل جدید و توسعه کلان آن در دستور کار این گروه قرار دارد تا به وسیله آن بتواند به اهداف کلان خود نیز جامه عمل بپوشانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها