تحلیل فرانکفورتر آلگماینه

نائوتو کان ،رئالیستی باگرایش اروپایی

«بعد از استعفای غافلگیر کننده‌ هاتویاما نخست وزیر ژاپن، پارلمان این کشور سیاستمداری را به عنوان مقام اول این کشور برگزید که به نظر می‌رسد در پاره‌ای موارد عملکردی کاملا متفاوت و غیرسنتی نسبت به مقامات قبلی ژاپن دارد.»
کد خبر: ۳۳۲۶۴۳

سایت اینترنتی آلمانی فرانکفورتر آلگماینه در تحلیلی با اشاره به استعفای یوکیو هاتویاما نخست وزیر ژاپن و انتصاب نائوتو کان به عنوان نخست وزیر جدید ژاپن نوشته است:

«نائوتو کان به عنوان فردی که اکنون عهده‌دار پست نخست وزیری ژاپن است، برخلاف سیاست‌مداران قبلی از طبقه‌ نخبگان سیاسی ژاپن نیست و گرایش‌های وی در عرصه‌ سیاست خارجی بیشتر به سمت اروپا متمایل است تا آمریکا و چین.

می‌توان گفت که نائوتو کان، اولین نخست وزیر ژاپن است که از طبقه نخبگان سیاسی ژاپن نیست. پدر وی یک تاجر بود و کان در سال 1980 موفق به کسب اولین جایگاه خود در پارلمان به عنوان رییس یک حزب کوچک شد. این حزب بیشتر در زمینه‌ مسائل حفاظت از محیط زیست فعالیت داشت و به عنوان متحد لیبرال دموکرات‌هایی محسوب می‌شد که در آن زمان قدرت را در دست داشتند.

بخش اعظم محبوبیت نائوتو کان به سال 1996 یعنی زمانی که به عنوان وزیر بهداشت از رسوایی آلودگی فرآورده‌های خونی با ویروس اچ.آی. وی پرده برداشت، برمی‌گردد.

وی در همان سال به همراه یوکیو هاتویاما، نخست وزیر مستعفی و دیگران مبادرت به تاسیس حزب دموکراتیک کرد و برای سومین مرتبه به عنوان رییس این حزب برگزیده شد.

کان به عنوان یک عضو با تجربه‌ پارلمان، حدود 10 مرتبه در پارلمان ژاپن برگزیده شده است. سال گذشته نیز به محض آن که حزب دموکراتیک به رهبری یوکیو هاتویاما به حکومت پنج دهه‌ حزب لیبرال دموکرات پایان بخشید، هاتویاما، کان را به عنوان مدیر اداره جدید استراتژیک انتخاب کرد و از آن جا که حزب دموکراتیک ژاپن سیاستمداران با تجربه‌ اندکی دراختیار داشت، کان از همان ابتدا یکی از ستون‌های مهم دولت جدید محسوب شد.

وی به عنوان وزیر دارایی دولت برخلاف هم حزبی‌های خویش، افزایش ارزش افزوده‌ مالیات‌ها را عاملی ضروری برای تامین مالی مخارج اجتماعی روبه فزونی می‌دانست.

اکنون به نظر می‌رسد که کان بیش از هر چیزی تلاش خود را روی جلب اطمینان دوباره‌ مردم به حزب دموکراتیک که به دلیل محقق نشدن وعده‌های انتخاباتی هاتویاما و فسادهای مالی بوجود آمده محبوبیت خود را ازدست داده است، متمرکز کند.

نخست وزیر جدید ژاپن همچنین پیشتر به دلیل استعفا از مقام خود به عنوان وزیر دارایی ژاپن، سیاست این کشور را تحت تاثیر قرارداد.وی در آن دوره اذعان کرد که در مقام یک وزیر، سهم خود را به صندوق بازنشستگان نپرداخته است و همین مساله وی را مجبور ساخت که ضمن استعفا، برای توبه و ندامت از این گناه خود به عبادت در 88 معبد بودایی مبادرت کند. این اقدام وی سیاست ژاپن را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

کان 63 ساله یک سخنران قهار نیز محسوب می‌شود که از معدود سیاستمدارانی است که جهت‌گیری مواضع وی به جای آمریکا و چین بیشتر متوجه اروپا است.

وی در سخنرانی ابتدایی خود به هنگام به دست گرفتن قدرت، اعلام کرد که هدف هاتویاما مبنی بر ساخت یک اتحادیه آسیای شرقی آن هم بر طبق الگوی اتحادیه اروپا را دنبال خواهد کرد.»

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها