استعفای دسته جمعی هیات مدیره استقلال

با استعفای دسته‌جمعی اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال، سازمان تربیت بدنی دیگربار اختیاردار کامل این باشگاه شد تا تغییر و تحولاتی که از قبل نیز صحبت آن می‌شد، به تحقق بپیوندد. تغییر و تحولاتی که از 10 روز قبل و پیش از برگزاری هفته پایانی لیگ بر سر زبان‌ها افتاده بود، نشان می‌داد که عمر مدیریتی امیررضا واعظی آشتیانی در استقلال به پایان رسیده و او بزودی جای خود را به فرد دیگری خواهد داد.
کد خبر: ۳۳۲۰۲۵

حتی در این زمینه گفته می‌شد سازمان تربیت بدنی با امیر قلعه‌نویی تماس گرفته و به وی توصیه کرده که در عقد قرارداد مجدد با باشگاه سپاهان عجله نکند تا با کنار رفتن آشتیانی، سکان هدایت استقلال دیگر بار به وی برسد. اما از آنجا که همه چیز مطابق میل کسانی که سناریوی حذف واعظی آشتیانی را نوشته بودند پیش نرفت، قلعه‌نویی برای آن‌که پیشنهاد قابل توجه سپاهانی‌ها را از دست ندهد، پای قرارداد تازه‌اش را امضا کرد تا در شرایطی که امروز صحبت از بازگشت علی فتح‌الله‌زاده به مدیریت باشگاه استقلال است، این فرضیه که قلعه‌نویی قراردادش را با توافق مدیران سپاهان فسخ کند و به تهران باز گردد، قوت بگیرد.

اما براستی در پس قضیه تغییر و تحولات مدیریتی در باشگاه استقلال چه مسائلی نهفته بود که باید این‌طور عده‌ای از مدیران با دلخوری از باشگاه استقلال جدا شوند؟ هرچند امیررضا واعظی آشتیانی در پاسخ به این پرسش می‌گوید که آبش با علی سعیدلو، رئیس سازمان به یک جوی نمی‌رفته است و باهم اختلاف نظر داشته‌‌اند؛ اما کنار رفتن آشتیانی از استقلال و سست شدن پایه‌های مدیریتی‌اش در این باشگاه، از زمانی کلید خورد که علی فتح‌الله‌زاده و محمدحسین قریب؛ 2 نفر از مدیران عامل پیشین باشگاه، پایشان به دفتر سعیدلو باز شد و درباره وضعیت باشگاه با رئیس سازمان به گفتگو پرداختند. هرچند اصولا محمدحسین قریب به لحاظ شخصیتی آدمی نیست که پیش از قطعیت یافتن موضوعی، آن را رسانه‌ای کند؛ اما فتح‌الله‌زاده که مدیری رسانه‌ای است و هیچ‌وقت نیز پیشنهاد حضور در هیات مدیره استقلال را رد نمی‌کند، این موضوع را رسانه‌ای کرد تا او که به نوعی از بدو ورود واعظی آشتیانی به استقلال، مدیریت وی را به چالش کشیده بود، فرصت خوبی را به دست آورد تا اهداف خود را تمام و کمال پیاده کند.

بنابراین و در شرایطی که سازمان تربیت بدنی اعلام کرده بزودی هیات مدیره جدید استقلال را معرفی خواهد کرد، دور از ذهن نیست که فتح‌الله‌زاده طی حکمی از سوی سعیدلو، سرپرستی باشگاه استقلال را عهده‌دار شود تا امور روزمره باشگاه و بویژه ساماندهی تیم برای لیگ دهم، بر زمین نماند. آن هم در شرایطی که تا امروز تعدادی از بازیکنان سرشناس استقلال سر از تیم‌های دیگر درآورده و قرارداد عده‌ای دیگر نیز به پایان رسیده است که باید دید، مدیر بعدی با چه رویکردی تیم را برای فصل بعد خواهد بست.

خلع سلاح هیات مدیره استقلال

گرچه یکی از دلایل استعفای دسته جمعی هیات مدیره استقلال، مشکلات مالی و شارژ نشدن خزانه باشگاه آبی در آغاز فصل نقل و انتقالات ذکر شده و حتی واعظی آشتیانی در این زمینه به نقل از علی سعیدلو گفته است که سازمان به استقلال پولی نخواهد داد، اما حقیقت آن است که هیات مدیره استقلال در جلسه 4 ساعته یکشنبه شب دو بار خلع سلاح شد. بار اول، زمانی که علی سعیدلو در حضور مسعود زریبافان رئیس مجمع باشگاه استقلال اعلام کرد که همه‌کاره باشگاه خودش است و بار دوم نیز زمانی که در مقابل خواست مدیرعامل و رئیس هیات مدیره باشگاه (خسرو دانشجو) اعلام کرد که سازمان بیش از 40 درصد هزینه‌های استقلال را متقبل نخواهد شد و این باشگاه باید در برنامه‌ای 3 ساله در جهت استقلال مالی گام بردارد. البته این مساله در شرایطی بود که علی انصاری یکی از اعضای متمول هیات مدیره که حمایت‌های مالی‌اش از باشگاه در 2 سال اخیر بر کسی پوشیده نیست، با غیبت در جلسه یکشنبه شب و به صورت تلفنی استعفایش را به دانشجو رئیس هیات مدیره اعلام کرده بود تا پشت هیات مدیره به طور کامل از حمایت‌های مالی خالی شود.

در این فعل و انفعال خروج مسعود زریبافان از جلسه نیز بر استعفای دسته جمعی هیات مدیره استقلال (منهای امیدوار رضایی) صحه گذاشت تا چهره خسته و آشفته آنان در برابر چهره خندان علی سعیدلو در پایان این نشست (ساعت یک بامداد روز دوشنبه) گویای خیلی از مسائل باشد.

البته هر چند به صورت تعارف نیز که شده علی سعیدلو اعلام کرده بود که دوست دارد واعظی آشتیانی در هیات مدیره استقلال به کارش ادامه دهد و حتی اعضای هیات مدیره نیز در پایان این نشست چنین نظری داشتند، اما کاملا طبیعی بود که مدیرعامل استقلال با وجود جایگاه‌های مدیریتی و حوزه نفوذش در دولت، رفتن را به ماندن ترجیح داده و بیش از این خود را جلوی رئیس ورزش قرار ندهد.

هر چند امروز کاملا طبیعی است که طرفین در رسانه‌ها صحبت‌هایی را علیه یکدیگر داشته باشند، اما یقینا آنچه اهمیت دارد، باشگاه استقلال است که نباید در این میان متضرر شود.

امروز مهم این است که علی سعیدلو فارغ از تمام حرف و حدیث‌ها با تعیین هیات مدیره‌ای قوی، شرایطی را فراهم کند که استقلال در اسرع وقت به سامان لازم برسد و در فصل نقل و انتقالات بازنده نباشد.

بی‌شک در این مسیر باید مدیرعاملی قوی و کارآمد برای استقلال برگزیده شود تا در فضایی سالم، استقلال را مطابق انتظارها به جلو هدایت کند.

حجت‌اله اکبرآبادی‌ /‌ دبیرگروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها