حسینی اعلام کرد:

جزئیات کامل اقدامات ایران برای مبارزه با پولشویی

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان از نمایندگان کشورهای اتحادیه اروپا و گروه دوبلین کوچک خواستار انتقال تلاشهای مبارزه با پولشویی ایران به مسئولان صندوق بین‌المللی پول شد و گفت: استفاده از عواید حاصل از این نوع اقدامات براساس شرع مقدس اسلام حرام است.
کد خبر: ۳۳۱۵۰۸

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدشمس‌الدین حسینی طی سخنانی در نشست تشریح دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با پولشوئی و تامین مالی تروریسم که با حضور سفرای کشورهای گروه دوبلین کوچک در تهران برگزار شد، ضمن طرح این تقاضا، اظهار داشت: ایران برای همکاری در زمینه مبارزه با پولشوئی و تامین مالی تروریسم با همه کشورهای جهان آمادگی دارد.

حسینی در این نشست ضمن قدردانی از اقدامات و همکاری‌های دفتر مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد و حضور نمایندگان و سفرای کشورهای عضو گروه دوبلین کوچک موسوم به MDG گفت: ایران به عنوان عضوی از جامعه بین‌الملل همواره در معرض آسیب‌های ناشی از پولشوئی قرار داشته است. زیرا ایران به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی در مسیر ترانزیت محموله‌های مواد مخدر قرار دارد.

وی افزود: کشور ایران تاکنون هزاران شهید و جانباز در راه مبارزه با این پدیده‌های شوم تقدیم کرده است.

رئیس شورای عالی مبارزه با پولشوئی گفت: برای مبارزه با پولشوئی و تطهیر عواید حاصل از آن تاکنون تلاش‌های زیادی در ایران شده و در همین راستا هماهنگی‌ها و همکاری‌های بسیاری با نهادهای بین‌المللی داشته‌ایم.

حسینی سپس به مرور اقدامات انجام شده توسط ایران در زمینه مبارزه با پولشوئی و تامین مالی تروریسم پرداخت و گفت: قانون مبارزه با پولشوئی در سال 1386 در کشور ما تصویب شد و براساس مفاد آن شورای عالی مبارزه با پولشوئی با مسئولیت وزیر امور اقتصادی و دارائی و عضویت چند وزیر مرتبط و رئیس کل بانک مرکزی تشکیل شد.

وی افزود: از همان زمان همکاری‌های، با نهادهای بین‌المللی از قبیل دفتر UNODC و صندوق بین‌المللی پول و FATF وارد مراحل جدیدی شد به گونه‌ای که سعی کردیم در تدوین آیین‌نامه اجرایی این قانون که بسیاری از جزئیات عملیاتی مقابله با پولشوئی را مشخص می‌کند از مشورت نهادهای بین‌المللی استفاده شود.

وی گفت: در این زمینه تلاش کردیم اقدامات و دستاوردهای ملی را با استانداردهای بین‌المللی تطبیق دهیم و آیین‌نامه اجرایی نیز به همین منظور تهیه و ابلاغ شد و از سال گذشته عملیات اجرایی در این خصوص شدت گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی سپس به تشریح اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه ایجاد زیر ساختارهای حقوقی برای مقابله با تامین مالی تروریسم پرداخت و گفت: در فروردین ماه سال جاری لایحه‌ای تحت عنوان لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم در دولت تهیه و در حدود یک ماه قبل از تصویب هیات وزیران گذشت و به زودی برای طی مراحل قانونی و تصویب در مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

وی افزود: با تصویب این قانون ساختار حقوقی لازم کشور در این زمینه فراهم می‌شود.

رئیس شورای عالی مبارزه با پولشوئی با بیان اینکه مبانی دینی و نظام حقوقی اسلامی در کشور جاری است، گفت: قوانین متعددی در کشور وجود دارد که در آنها جرم‌های منشاء پولشوئی از جمله قاچاق، قمار، اختلاس و دزدی جنایت و آدم‌کشی و ارتشاء ممنوع هستند، ضمن آنکه قبل از تصویب قانون پولشوئی نیز با توجه به مبانی محکم شرعی و حقوقی این جرم‌های منشاء در کشور، از ممنوعیت برخوردار بودند.

وی افزود: استفاده از عواید حاصل از این نوع اقدامات نیز براساس شرع مقدس اسلام حرام است و به تبع شریعت اسلام احکام مربوط به این نوع جرایم نیز مشخص شده و مجازات‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است.

حسینی افزود: علیرغم وجود این احکام و قوانین و به منظور ایجاد شفافیت و انسجام در حقوق اقتصادی کشور، قانون مبارزه با پولشوئی و آیین‌نامه اجرایی آن تصویب و عملیات اجرایی آن نیز شروع شد.
 
رئیس شورای عالی مبارزه با پولشوئی کشور گفت: با تصویب قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم اقدامات انجام شده تقویت می‌شود.
 
حسینی ضمن بیان اینکه با اجرای آیین‌نامه اجرایی مبارزه با پولشوئی اقدامات ایران وارد فاز جدیدی شده است، افزود: با افتتاح واحد اطلاعات مالی زمینه لازم برای همکاری با واحدهای اطلاعات مالی سایر کشورها فراهم شده است.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین برای همکاری واحد اطلاعات مالی ایران با واحدهای اطلاعات مالی کشورهای اروپایی ابراز آمادگی کرد و افزود: نقشه راه مبارزه با پولشوئی و تامین مالی تروریسم تدوین شده و در این نقشه راه بر همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه برای مقابله با پولشوئی و تامین مالی تروریسم تاکید شده است و در این نقشه راه تاکید بسیار زیادی بر استفاده از تجارب سایر کشورها و همچنین همکاری عملی با سایر کشورها شده است.
 
حسینی اظهارداشت: مبارزه با جرم‌های منشاء از قبیل قاچاق و به تبع آن مبارزه با پولشوئی زمانی اثربخش است که کشورهای مختلف با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند به طور مثال تلاش‌های ما برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر زمانی اثربخش خواهد بود که همکاری‌ها با سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه تقویت شود.

وی گفت: این فرصت را مغتنم شمرده و از تمامی نمایندگان کشورهای حاضر در این نشست و نمایندگان سازمان ملل دعوت می‌کنم تا باهمکاری‌های سازنده زمینه ارتقاء روابط دوجانبه و چندجانبه را فراهم کنیم.
 
حسینی در ادامه سخنانش تصریح کرد: دفتر مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد می‌تواند با معرفی اقدامات انجام شده توسط جمهوری اسلامی ایران به سازمان‌های بین‌المللی و سایر کشورها، به ایران کمک کند.

وی افزود صندوق بین‌المللی پول از دیگر سازمان‌های بین‌المللی اثرگذار است و ایران همواره از توصیه‌های فنی صندوق بین‌المللی پول استقبال می‌کند. تاکنون هیات‌های زیادی از صندوق بین‌المللی پول به ایران سفر کرده‌اند و با توجه به حضور نماینده ایران در این صندوق تاکنون تبادلات اطلاعات و همکاری‌های مناسبی انجام شده است.
 
حسینی سپس خطاب به سفرای نمایندگان سیاسی کشورهای عضو در این نشست گفت: بار دیگر از شما تقاضا می‌کنم اقدامات ایران در زمینه مبارزه با پولشوئی را به سایر کشورها و به ویژه نمایندگان کشورهای خود در صندوق بین‌المللی انتقال دهید.

وی افزود: اقدام دیگری که به لحاظ همکاری‌های بین‌المللی در دستور کار قراردارد، افزایش همکاری‌ها با گروه "اگمونت" است و همانگونه که استحضار دارید بالغ بر یکصد کشور عضو این گروه است.

رئیس شورای عالی مبارزه با پولشوئی گفت: ایران در خواست عضویت خود را به گروه اگمونت ارسال کرده و در این زمینه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه را آغاز کرده است.
 
حسینی افزود: در همین راستا همکاران من در شورای عالی مبارزه با پولشوئی طی سفری که هفته گذشته به کشور ارمنستان داشتند در زمینه تبادل اطلاعات و همکاری‌های اطلاعاتی تفاهم‌نامه‌ای را امضاء کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها