چهره ماندگار ایران در رشته جغرافیا، گفت: تا 50 سال آینده آب در بسیاری از نقاط جهان به اتمام خواهد رسید. به گزارش ایسنا، پروفسور پرویز کردوانی، در سخنرانی تحت عنوان پیر شدن و بحران آب در آینده نزدیک در دومین همایش ملی سوخت، انرژی و محیط زیست که در محل تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: به عقیده من تا 50 سال آینده، آب در بسیاری از نقاط جهان به اتمام می‌رسد و حتی در برخی از شهرهای مرکزی ایران تا 4 یا 5 سال آینده این شرایط رخ خواهد داد.
کد خبر: ۳۲۹۸۰۰

وی ادامه داد: در حال حاضر به علت برداشت زیاد از چاه‌ها و آب‌های زیرزمینی ایران، بسیاری از نقاط به آب شور رسیده است.

این چهره علمی ماندگار و بنیانگذار مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران، گفت: شرایط کنونی و آینده نزدیک آب جهان به گاوی شبیه است که در اثر دوشیدن بیش از حد او، به جای شیر، خون می‌دهد. پروفسور کردوانی در خصوص علت پیر شدن آب، تصریح کرد: آب‌ها بر اثر توسعه کشاورزی و استفاده از کودهای ازته، نیتراته شده‌اند که این عامل موجب شیوع سرطان معده در مردم خواهد شد.

وی افزود: با افزایش جمعیت دنیا و توسعه علم و فرهنگ، افزایش سطح بهداشت و رواج شهرنشینی امروزه با 3 مشکل آب، آلودگی محیط زیست و غذا روبه‌رو هستیم.

کردوانی تاکید کرد: روزگاری سالم‌ترین غذاها، میوه‌ها و سبزیجات بودند اما امروزه این میوه و سبزیجات به خاطر استفاده بیش از اندازه سموم در فرآیند تولید آنها، در زمره آلوده‌ترین غذاها قرار گرفته‌اند.

وی گفت: سیستم باروری ابرها نیز چندان راه مناسبی جهت افزایش منابع آب نیست و این در حالی است که امکان باروری ابر در شهرهای مرکزی ایران شامل کرمان، یزد و... وجود ندارد.

این چهره علمی ماندگار و بنیانگذار مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران در پایان، گفت: علم و تکنولوژی در همه جا مشکلات را برطرف می‌کند اما در خصوص حل مشکل تولید آب ناکارآمد است. لذا تنها راه حل رفع بحران آب در جهان، صرفه‌جویی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها