کروکودیل مقبره فرعون در اتاق عمل

کروکودیل مصری که سال‌ها قبل در مقبره یکی از فراعنه تمدن مصر باستان پیدا شد، برای تعیین چگونگی مومیایی کردن آن و همچنین مواد استفاده شده در تزیین این حیوان غول‌پیکر، سی‌تی‌ اسکن می‌شود. به گزارش ایسنا به نقل از ورد ساینس، این کروکودیل دو هزار ساله، حدود 8 ‌متر طول دارد و قرار است در آینده نزدیک در آزمایشگاه مدرسه داروسازی دانشگاه استنفورد شهر کالیفرنیا تحت آزمایش سی‌تی‌اسکن قرار گیرد.
کد خبر: ۳۲۵۹۵۱

قرار دادن حیوانات مومیایی‌ شده در کنار مردگان در تمدن مصر باستان بسیار متداول بود و اندازه حیوان در ارتباط مستقیم با جایگاه اجتماعی صاحب مقبره بوده است.

در سال 2008 نیز اعلام شد که دانشمندان مصری قصد دارند با انجام آزمایش DNA روی جنینی که سال‌ها پیش در مقبره توتنخامون کشف شده است، تمام بخش‌های درخت خانوادگی توتنخامون، مادر و مادربزرگ این جنین را که احتمال دارد، ملکه قدرتمند مصر باستان ـ نفرتی‌تی ـ بوده باشد، شناسایی کنند.

مومیایی این جنین سال 1922 میلادی در زمان کشف مقبره توتنخامون که به‌دلیل کشف ماسک، تابوت‌ طلایی‌اش، مومیایی سالم و دست‌نخورده‌اش مشهور است، پیدا شد.

نخستین مومیایی که در قالب این پروژه آزمایش شد، مومیایی توتنخامون بود که سال 2005 میلادی مورد آزمایش قرار گرفت.

در سال 2007 نیز دبیرکل ارشد هیات آثار باستانی مصر اعلام کرد که از 40 مومیایی متعلق به فراعنه مصر که در حال حاضر در موزه قاهره نگهداری می‌شوند، آزمایش DNA و سی‌تی‌اسکن می‌شود.

موزه قاهره اولین موزه در قاره آفریقا و چهارمین موزه دنیاست که آزمایشگاه آن از دستگاه‌های لازم برای انجام این آزمایش‌ها برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها