برای نخستین بار نزدیک به نیم میلیون تن گندم طی 2 مرحله در رینگ صادراتی بورس کالای ایران عرضه می‌شود. به گزارش جام‌جم، خبر عرضه گندم صادراتی از طریق بورس کالا، آن هم در تناژ بالا که قرار است بخشی از آن 28 فروردین ماه صورت گیرد، در شرایط فعلی که برداشت گندم از استان‌های گرمسیر کشور آغاز شده است، قابل توجه به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۳۲۱۶۷۵

روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران اعلام کرده است روز شنبه آینده اولین محموله از عرضه اولین این محصول از طریق شرکت بازرگانی دولتی ایران به میزان 210 هزار تن توسط کارگزاری بانک ملی در رینگ صادراتی بورس کالا در کیش عرضه خواهد شد.به گفته منابع آگاه، قرار است عرضه گندم صادراتی ظرف یک ماه آینده تا 2 میلیون تن افزایش یابد.

به نظر می‌رسد سخنان معاون وزیر بازرگانی که چند روز پیش، از آغاز دوباره صادرات گندم در سال جاری خبر داده بود، ناظر به همین مساله بوده است. به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، نیاز کشور به گندم با احتساب آمار مصرفی کشاورزان و بذر مورد نیاز، حدود 14 میلیون تن است که مازاد آن می‌تواند صادر شود.

خشکسالی‌های 3 ـ 2 سال اخیر، تولید گندم ایران را با کاهش روبه‌رو ساخت و ایران مجبور شد به واردات گندم اقدام کند که همین مساله در سال 87 کشورمان را به یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان گندم تبدیل کرد. به گفته مسوولان، سال 88 نیز میزان تولید گندم به 14 میلیون تن رسید اما اگر این آمار درست هم باشد، آغاز صادرات گندم از ابتدای امسال ـ که مزارع گندم در استان‌های گرمسیری چون خوزستان بتازگی برداشت می‌شود و به مرور تا شهریورماه ادامه می‌یابد ـ نشان می‌دهد که عرضه صادراتی گندم پیش از تحقق پیش‌بینی‌های خودکفایی در تولید می‌تواند از محل ذخایر سال‌های گذشته صورت گیرد.

به هر حال صادرات هر محصولی از کشورمان باعث رشد و توسعه اقتصادی کشور است و اگر مبادلات محصولات چه واردات و چه صادرات از طریق بورس کالا و براساس قیمت‌های بازار صورت گیرد، حرکت مثبتی خواهد بود در جهت اصلاح ساختار اقتصادی کشور که باید با دید مثبت به آن نگاه شود.در واقع صرف‌نظر از این که آیا گندمی مازاد برای صادرات وجود دارد یا خیر و آیا این گندم‌ها منشا داخلی دارند یا وارداتی، عرضه آن از طریق بورس اقدام مثبتی است و می‌تواند نشان‌دهنده عزم مسوولان دولتی برای استفاده از فضای شفاف و قانونمند بورس برای عرضه محصولات صادراتی بخش کشاورزی باشد.

به گفته عباس بنازاده، مدیر توسعه بازار بورس کالا عرضه گندم صادراتی در بورس کالا با ارز دلار و به صورت نقدی است و همه فعالان بازارهای خارجی می‌توانند در روز عرضه، نسبت به خرید گندم و صادرات آن مبادرت کنند.

وی می‌افزاید: براساس بند 15 قانون بودجه سال 1389 کل کشور، عرضه اولیه واردات تمامی محصولات کشاورزی باید از طریق بورس صورت پذیرد و بر این اساس، کارگروه مربوطه در حال تدوین آیین‌نامه اجرایی است و با اجرایی شدن این قانون، بی‌تردید تحول بزرگی در حجم دادوستد محصولات کشاورزی در بورس رخ خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها