نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که تصمیم‌های کنفرانس واشنگتن برای دیگر کشورها الزام‌آور نیست. او با اشاره به تهدیدات اخیر آمریکا افزود:شورای امنیت باید به تخلف آمریکا در تهدید کشورها رسیدگی کند.
کد خبر: ۳۲۰۶۰۹

علی‌اصغر سلطانیه در مصاحبه شبکه العالم با اشاره به این که در کنفرانس واشنگتن تعداد محدودی از کشورها به صورت گزینشی دعوت شده‌اند، گفت: این امر موجب اعتراض بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای غیرمتعهد شده است و در جلسه‌ای که ما با سفیران در وین داشتیم کشورها از این مساله انتقاد کردند و به یوکیا آمانو تاکید کردند که او فقط باید به عنوان ناظر حضور یابد و حق اظهارنظر از طرف سفیران دیگر کشورها را ندارد.

سلطانیه افزود: نتیجه کنفرانس واشنگتن از قبل روشن است و هر تصمیمی که در آن اتخاذ شود برای کشورهای عضو آژانس و دیگر کشورها نخواهد بود چون آن کشورها حضور نداشته و دعوت نشده‌اند، بنابراین تصمیمات این کنفرانس قابل اجرا نخواهد بود.

وی تاکید کرد: نشست واشنگتن برای کشورهایی که در آن شرکت نمی‌کنند لازم الاجرا نخواهد بود.

سلطانیه خاطرنشان کرد: نکته این‌جاست که آمریکا از فضای موجود به‌خصوص پس از 11 سپتامبر سوء‌استفاده می‌کند تا افکار عمومی را از تهدید سلاح هسته ای منحرف کند.

نماینده دائم ایران در آژانس تاکید کرد: تهدید واقعی امنیت بین‌الملل، سلاح‌های هسته ای است، به خصوص از سوی آمریکا.

وی گفت: دکترین جدیدی که اخیرا توسط آمریکا اعلام شد، اظهارات جمهوری اسلامی ایران را که آمریکا به هیچ نوع از ضوابط و قوانین بین‌المللی پایبند نیست، ثابت می‌کند.

شورای امنیت به تخلفات آمریکا درباره تهدید کشورهای دیگر رسیدگی کند

سلطانیه خاطرنشان کرد: از نظر قوانین بین‌المللی هرگونه تهدید به استفاده از سلاح هسته ای مطابق تصمیم و رای دادگاه بین‌المللی دیوان عالی دادگستری ای سی جی تخلف است، پس آمریکا در واقع از مصوبات ای سی جی تخلف کرده است.

او افزود: علاوه بر آن تهدید کشورهای دیگر مخالف منشور سازمان ملل است و بالاخره در چارچوب آژانس عرض می‌کنم که مطابق قطعنامه 1990 هرگونه حمله و یا تهدید یک کشور که دارای تاسیسات انرژی هسته ای صلح‌آمیز است، تخلف آشکار از منشور سازمان ملل، اساسنامه آژانس و قوانین بین‌المللی است.

سلطانیه تاکید کرد: شورای امنیت باید به سرعت وارد عمل شده و به تخلفات آمریکا در این تهدید رسیدگی کند.

نماینده دائم ایران در آژانس درباره کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و منع اشاعه که قرار است این هفته در تهران برگزار شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که به هیچ وجه از حق خود در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته ای نمی‌گذرد و به این فعالیت‌ها ادامه می‌دهد و هم‌زمان مخالف سلاح هسته ای و اشاعه سلاح‌های هسته ای است بنابراین، این کنفرانس در واقع به نمایش گذاشتن عزم سیاسی جمهوری اسلامی ایران و صداقت گفتار و عمل است.

وی افزود: بیش از 60 کشور جهان و نمایندگان ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان منع جامع آزمایش هسته ای و دیگر سازمان‌ها و نماینده ارشدی از مصر به عنوان رییس جنبش غیرمتعهدها (نم) در کنفرانس تهران حضور خواهد داشت و با این کنفرانس ما در واقع داریم به آمریکا ثابت می‌کنیم که شما دنبال سلاح هسته ای هستید، ولی ایران و این کشورهای جهان با شما مخالفند و ما این پیام سیاسی را از تهران به واشنگتن می‌دهیم که باید هرچه زودتر سلاح‌های هسته ای خود را تخریب کند.

سلطانیه خاطرنشان کرد: موافقت‌نامه‌هایی مثل موافقت‌نامه روز پنجشنبه در پراگ، نمی‌تواند افکار عمومی را منحرف کند، زیرا کاهش چند سلاح هسته ای خواست جامعه بین‌المللی نیست.

وی تصریح کرد: مطابق ماده شش ان. پی. تی،کشورهای دارای سلاح هسته ای 40 سال قبل متعهد شده بودند که سلاح‌های هسته ای را نابود کنند در حالی که نسبت به 40 سال قبل چند هزار کلاهک هسته ای افزایش پیدا کرده است.

او گفت: سخنان اوباما در پراگ، یادآور سخنان آیزنهاور در سال 1953 بود که در آن افکار عمومی را فریب داد و شعار اتم برای صلح را سر داد، ولی بعد از 50 سال ثابت شد که آمریکا صادق نبود و شاهد بودیم نسبت به سال 1953 آمریکا چند هزار کلاهک هسته ای بیش‌تر تولید کرد.

وی تاکید کرد: اکنون هم تنها راه برای اثبات ادعای آمریکا درباره دنیایی عاری از سلاح هسته ای آن است که با تعیین ضرب‌الاجل زمانی، آمریکا و کشورهای دارای سلاح هسته ای متعهد شوند که در آن زمان همه سلاح‌های هسته ای خود را متوقف کنند.

سلطانیه ادامه داد: نکته بسیار مهم، فقدان یک مکانیسم بین‌المللی برای بازرسی از کشورهای دارای سلاح‌های هسته ای است، یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ گاه اجازه نداشته است از کشورهای دارای سلاح هسته ای بازرسی کند؛ بنابراین تا زمانی که این سازمان بین‌المللی بر معاهدات دوجانبه مثل آمریکا و روسیه یا کشورهای سلاح هسته ای نظارت ندارد، مردم جهان به این معاهدات اعتماد نخواهند کرد.

ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاهای برخی طرف‌ها درباره وجود فعالیت‌های پنهان هسته ای در ایران را کاملا بی‌اساس خواند و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به موازات فعالیت‌ها و دستاوردهای بزرگ در برنامه‌های صلح‌آمیز هسته ای به تعهدات بین‌المللی خود نیز عمل می‌کند.

وی با اشاره به این‌که در هیچ یک از سندهای بین‌المللی مربوط به آژانس، حتی محدودیتی برای سطح غنای اورانیوم معین نشده است، تاکید کرد که غنی‌سازی حق هر کشوری است.

او تصریح کرد: در اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاهده منع سلاح‌های هسته ای و حتی مداخله جویانه‌ترین سند بازرسی یعنی پروتکل الحاقی و هیچ سند بین‌المللی دیگر، غنی‌سازی محدود و ممنوع نشده است.

سلطانیه افزود: هر کشوری حق دارد مطابق نیازهایی که در کشورش دارد غنی‌سازی انجام دهد و تنها بر اساس معاهده ان. پی. تی باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش دهد که چه تصمیمی دارد و بازرسان صحت اظهارات را بررسی می‌کنند.

وی گفت: اگر کشوری اعلام کند که قصد دارد تا پنچ درصد یا 20 درصد یا حتی بیش‌تر غنی‌سازی انجام دهد؛ نه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نه هیچ سازمان بین‌المللی حق ندارد که آن کشور را زیر سوال ببرد و تنها باید بازرسی را انجام دهد.

ایران درچارچوب تعهدات ان. پی. تی عمل می کند

سلطانیه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کاملا در چارچوب تعهدات ان. پی. تی عمل کرده و همه فعالیت‌های غنی‌سازی زیر پوشش دوربین‌های 24 ساعته است.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: بازرسان آژانس تقریبا به صورت مستمر در حال بازرسی هستند و هم‌اکنون هم بازرسان در ایران هستند که این امر بیانگر نهایت شفافیت فعالیت جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: به موازات فعالیت‌ها و دستاوردهایی که داریم به تعهدات خودمان هم عمل می‌کنیم.

او تاکید کرد: به دلیل آنکه ما می‌خواهیم به همه کشورها و به ویژه کشورهای درحال توسعه نشان دهیم که جمهوری اسلامی ایران به رغم 30 سال تحریم توانسته است موفق شود، بنابراین هر نوع فعالیت را بلافاصله به جهانیان اعلام می‌کنیم که به کشورهایی مثل آمریکا ثابت شود تحریم و فشارها نتیجه ندارد و ما دلیلی برای پنهان کردن نداریم.

سلطانیه با تاکید بر این‌که مطابق معاهده ان.پی.تی ما با آژانس متعهدانه همکاری می‌کنیم، افزود: باید 180 روز قبل از آن که مواد هسته ای وارد یک تاسیسات شود، آژانس را مطلع کنیم، در ارتباط به سایت فردو حتی ما به مراتب زودتر آژانس را مطلع کردیم که این نهایت شفافیت و همکاری بوده است.

وی اضافه کرد: برخی کشورها مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه با برخورد غیرمنطقی موضع عجولانه‌ای گرفتند و اعتبار خود را زیر سوال بردند؛ زیرا بلافاصله آژانس بازرسی انجام داد و تا به حال 5 بار بازرسی انجام داده و این بی‌اساس بودن ادعاهای آنها را ثابت می‌کند.

نماینده دائم ایران در آژانس درباره بهانه‌های مطرح شده در مسیر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته ای ایران افزود: موضوع هسته ای ایران بهانه‌ای برای آمریکا و چند کشور غربی است که می‌خواهند ساختار آژانس را دگرگون کنند، زیرا مطابق اساسنامه آژانس حتی بازرسی‌ها داوطلبانه است، مگر کشورهایی که به ان. پی. تی می‌پیوندند و توافق می‌کنند که مورد بازرسی قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا و چند کشور دیگر تلاش می‌کنند تا آژانس را از استقلال خودش خارج کنند و زیر نظر شورای امنیت قرار دهند و دستوراتی را از نیویورک برای وین صادر کنند.

سلطانیه گفت: با مقاومت جمهوری اسلامی ایران بیش از 100 کشور غیرمتعهد که بیش‌تر و اکثریت اعضای آژانس هستند؛ نزدیک به هفت سال بی‌وقفه از ایران حمایت کردند‌ به دلیل آن که می‌دانند موضع تهران اصولی است.

اتهامات بی‌اساس مثل موضوع لپ تاپ، آمریکایی است

وی افزود: ما نمی‌خواهیم به بهانه ایران آژانس را به یک سازمان بازرسی و کنترل تبدیل کنند، هدف تاسیس آژانس کمک به کشورها برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته ای است.

سلطانیه خاطرنشان کرد: از نظر فنی و تخصصی ما به سوالات مطرح شده آژانس پاسخ داده‌ایم و یک سری اتهامات بی‌اساس مثل موضوع لپ تاپ آمریکایی است که خودشان خسته شده‌اند و می‌دانند که باید هرچه زودتر به این بازی سیاسی خسته کننده پایان دهند.

او درباره تهدیدها برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: این موضوع یک بهانه سیاسی است و آن‌ها شورای امنیت را هم درگیر کرده‌اند تا بتوانند از آن‌جا کنترل آژانس را برعهده بگیرند.

وی گفت: نزدیک به 4 سال در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب نشد و بعد از مدت‌ها آن‌ها متوجه شدند که ایران هم با آژانس همکاری می‌کند و هم فعالیت‌های غنی‌سازی خودش را ادامه می‌دهد. قطعنامه‌ای در جلسه قبلی شورای حکام تصویب شد که موفق نشدند اجماع بیاورند و این امر موجب آبروریزی برای آنها شد؛ بنابراین این‌بار در جلسه اخیر قطعنامه‌ای را مطرح نکردند.

نماینده دائم ایران در آژانس تصریح کرد: این قطعنامه‌ها بر عزم جمهوری اسلامی ایران خواهد افزود و ما هیچ‌گاه از حق غیرقابل انکار که در اساسنامه آژانس است نمی‌گذریم.

سلطانیه با اشاره به این‌که در کلیه گزارش‌های آژانس هیچ نوع شواهدی از انحراف مواد و فعالیت‌های هسته ای به اهداف نظامی مشاهده نشده است، خاطرنشان کرد: برخلاف آن چه که می‌گویند پس از بازرسی‌هایی که در تاریخ آژانس سابقه نداشته، تا به حال هیچ شواهدی پیدا نکرده‌اند که موادی به سوی اهداف نظامی منحرف شده باشد و این موضوع در همه گزارش‌های مدیرکل قبل و حتی در گزارش آمانو هم مطرح شده است.

وی افزود: بنابراین به همین دلیل بود که کشورهای غیرمتعهد در بیانیه‌های خود که در تاریخ و اسناد آژانس ثبت شده، از مواضع جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده و گفته‌اند که باید هر چه زودتر برنامه هسته ای ایران و بحث‌ها در آژانس عادی شود.

او گفت: آن‌ها سعی می‌کنند با اعمال فشار در واقع افکار عمومی را از تخلفات خودشان منحرف کنند، بنابراین می‌خواهند قبل از کنفرانس نیویورک فضا‌سازی کنند و نگذارند تخلفات آنها منعکس شود.

رژیم صهیونیستی مانع اصلی عار‌ی‌سازی خاورمیانه از سلاح هسته ای است

سلطانیه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته ای بوده است و در سال 1974 نیز ایران اولین کشوری بوده که این پیشنهاد را داده است. مشکل اصلی و عامل بن‌بست در برابر این مساله رژیم صهیونیستی است که به هیچ یک از ضوابط و قوانین بین‌المللی پایبند نیست و معاهده ان. پی. تی را قبول نکرده و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را راه نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که این رژیم به هیچ یک از ضوبط بین‌المللی پایبند نیست، کماکان نمی‌توانیم شاهد عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح هسته ای باشیم.

او افزود: نشست این هفته تهران یک همایش بسیار بزرگ و مهم و تاریخی است، به‌خصوص با توجه به برگزاری آن قبل از نشست ان. پی. تی در نیویورک، پیام‌آور سیاسی عزم کشورها برای نابودی سلاح‌های هسته ای به‌خصوص در خاورمیانه است.

نماینده ایران در آژانس تصریح کرد: قطعا این نشست فشار سیاسی بسیار زیادی را بر رژیم صهیونیستی و آمریکا وارد خواهد کرد. در کنفرانس ماه سپتامبر در آژانس خوشبختانه پس از 20 سال با وجود فشارهای آمریکا قطعنامه‌ای در محکومیت رژیم اسراییل تصویب شد که این امر یک پیروزی برای کلیه کشورهای صلح دوست و به‌خصوص کشورهای مسلمان بود که امیدواریم که این حرکت ادامه پیدا کند.

سلطانیه درباره همکاری کشورهای سازمان کنفرانس اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران و کشورهای برادر مسلمان در طول چند سال گذشته همکاری بسیار نزدیکی با هم داشته‌اند، به صورتی که درهمین کنفرانس سپتامبر گذشته، ایران و کشورهای مسلمان به‌خصوص کشورهای عضو کنفرانس اسلامی چندین بار جلسه داشتند و توانستیم خوشبختانه با همکاری یکدیگر موفقیت‌هایی را به ثبت برسانیم و از آن به بعد هم سفرای کشورهای اسلامی در این زمینه کاملا هماهنگ بودند.

سلطانیه گفت: به یاد دارید هفته گذشته هم که در واقع برای بزرگداشت حمایت از فلسطین بود، جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مسلمان در وین با حمایت از فلسطین، رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. به هر حال ما در کنفرانس تهران در پی یک اجماع کلی و جهانی بر علیه کل سلاح‌های هسته ای در جهان هستیم و در واقع این پیام سیاسی از تهران به اجلاس نیویورک و به همه پایتخت‌های کشورهایی است که می‌خواهند به گسترش سلاح‌های هسته ای ادامه دهند.

ان.پی تی تبعیض‌آمیز است

وی در ادامه معاهده ان. پی. تی را تبعیض‌آمیز دانست و گفت: در این معاهده کشورها به دو گروه کشورهای دارای سلاح هسته ای و کشورهای عاری از سلاح‌های هسته ای تقسیم شده‌اند، و در ماده شش این معاهده کشورهای دارنده سلاح هسته ای عضو ان. پی. تی تعهد کرده بودند که مذاکره کنند و سلاح‌های هسته ای خود را از بین ببرند، اما آن‌ها به این تعهد خود عمل نکردند و از ماده شش تخلف کردند. به همین دلیل کنفرانس نیویورک بهترین فرصت برای مورد سوال قرار دادن کشورهای دارنده سلاح‌های هسته ای است. بنابراین ما در این کنفرانس در واقع آمریکا و کشورهای متخلف از معاهده ان. پی. تی را به سوال خواهیم کشید که البته ایران در این مساله تنها نیست و کشورهای عاری از سلاح‌های هسته ای عضو ان. پی. تی در واقع کاملا بسیج شده‌اند.

سلطانیه با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران همواره در آژانس از امنیت هسته ای حمایت کرده است گفت: ما خود فعالیت هسته ای داریم و کاملا مواد هسته ای‌مان را کنترل می‌کنیم و مخالف هستیم که تروریست‌ها و یا کسانی که صلاحیت ندارند به مواد هسته ای دسترسی پیدا کنند.

نماینده دائم ایران در آژانس اظهار کرد: در واقع این آرزوی رییس‌جمهور پیشین بوش و شاید اوباما باشد که ایران از ان. پی. تی خارج شده و یا مانع از بازرسی‌های آژانس شود، ولی ما این کار را نکردیم و در ضمن غنی‌سازی و فعالیت خود را حتما زیر نظارت آژانس ادامه خواهیم داد.

سلطانیه افزود: توصیه و نصیحت ما به آمریکا و کشورهای دیگر این است که خود را با این واقعیت مطابقت دهند و قبول کنند ایران مسلط به غنی‌سازی است و همکاری خود را با آژانس ادامه می‌دهد.

او خاطرنشان کرد: مذاکرات سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران که اهداف صلح‌آمیز برای استفاده پزشکی دارد، فرصتی بود برای آن‌ها تا از این بن بست خارج شوند.

سلطانیه ادامه داد: ما می‌دانیم که آن‌ها در وین به بن‌بست رسیدند، بنابراین می‌خواهیم به آ‌ن‌ها کمک کنیم تا از مسیر تقابل به همکاری روی بیاورند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرد که کشورهای درحال توسعه می‌توانند روی پای خود بایستند.

اگر می‌خواهند با عقلانیت برخورد کنند به میز مذاکره بیایند

نماینده ایران در آژانس با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران رسما در شورای حکام اعلام کرد هم‌چنان برای تبادل هم‌زمان سوخت در ایران آماده است و این پیشنهاد روی میز قرار دارد گفت: بدیهی است اگر تهدیدی صورت بگیرد این برگه پیشنهادی از روی میز برداشته خواهد شد و در هر حال ما این پیشنهاد را روی میز گذاشتیم و اگر آن‌ها بخواهند با عقلانیت برخورد کنند، به میز مذاکره بیایند و در همکاری‌های هسته ای در چارچوب آژانس ثابت کنند که برای همکاری آماده‌اند و نمی‌خواهند تقابل کنند.

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها