در حالی که آجیل مغزها پرکالری و چاق کننده است، آجیل سویا مجموعه‌ای از مواد شفا‌بخش به شمار می‌رود

آجیل مفید

این روزها بیشتر خانواده‌های ایرانی طبق سنن قدیمی برای ایام نوروز اقدام به خرید آجیل می‌کنند. پسته، بادام، فندق و تخمه همگی از جمله مغزهایی هستند که بسیار خوشمزه بوده و مصرف متعادل آن به دلیل ارزش تغذیه‌ای بالا بسیار نافع است. اما نکته قابل توجه آن که بیشتر مغزها به دلیل آن که در هنگام رسیدن مقدار زیادی از نشاسته خود را از دست داده و در مقابل به میزان چربی آنها افزوده می‌شود منبع عمده چربی محسوب می‌شوند و بسیار پر کالری و چاق‌کننده هستند. بد نیست بدانید در 100 گرم آجیل در هم بدون پوست 650 کالری و در یک لیوان آن 750 کالری انرژی نهفته است. لذا با توجه به کالری بالای این میان وعده هوس‌انگیز توصیه می‌کنیم که مصرف آجیل مغزها را به حداقل رسانده و به جای آن از آجیل سویا استفاده کنید. آجیل سویا یکی از فرآورده‌های دانه‌های گیاهی سویاست که در طعم و مزه‌های گوناگون طی یک فرآیند علمی تولید می‌شود. میزان پروتئین این آجیل در مقایسه با آجیل مغزها در سطح بالاتری قرار دارد و در عین حال چربی و انرژی کمی دارد به گونه‌ای که در 100 گرم آن 380 کالری انرژی نهفته است که این میزان در مقایسه با کالری آجیل مغزها 50 درصد کمتر است.
کد خبر: ۳۱۷۸۴۶

فواید آجیل سویا

آجیل سویا مجموعه جامعی از مواد شفابخش است. سرشار از هورمون بوده و مقدار استروژن طبیعی را در زنان در دوره یائسگی تعدیل می‌کند و مانع ابتلا به پوکی استخوان می شود. بی‌نمک این آجیل به علت سدیم اندک و کلسیم و پتاسیم فراوان آن باعث تنظیم فشار خون می‌گردد. پروتئین آن به هضم بهتر غذا کمک کرده و فیبر آن با تقویت حرکت دودی‌شکل روده‌ها باعث تخلیه سموم بدن و جلوگیری از یبوست و بواسیر می‌شود. این آجیل از افزایش کالری در بدن می‌کاهد و باعث تعدیل انسولین در بدن و به دنبال آن کاهش میزان ذخیره قند و چربی می‌شود و از همه مهم‌تر آن‌که مصرف به اندازه آن در ایام نوروز می‌تواند جلوی اشتهای شما را گرفته و باعث ایجاد احساس سیری در شما گردد.

توصیه های بهداشتی

آجیل‌ سویای فله‌ای در تولید سنتی به دلیل عدم وجود شستشوی مناسب و باقی ماندن آلودگی‌های میکروبی آب، خاک، سنگ، کاه و غیره برای مصرف‌کننده مخاطرات زیادی ایجاد می‌کند. همچنین این نوع آجیل به دلیل برشته شدن غیراصولی درصد زیادی از ترکیبات مغذی، پروتئین و ایزوفلاو نوییدی‌های خود را از دست می‌دهد.

از سوی دیگر نگهداری نامناسب و کنترل‌نشده سویای خام در سیستم‌های سنتی به دلیل نداشتن علم کافی به حساسیت فسادپذیری سویای خام منجر به کپک‌زدگی این محصول می‌شود. این کپک از لحاظ چشمی قابل تشخیص نیست و می‌تواند با تولید سم مهلک و کشنده آفلاتوکسین که در هیچ فرآیند حرارتی نیز از بین نمی‌رود در درازمدت باعث بروز سرطان کبد شود.

آجیل سویایی هم که به صورت خام عرضه می‌شود به دلیل داشتن رطوبت بالاتر از حد مجاز که در تولید کارگاهی به جهت جلوگیری از کاهش وزن و ایجاد سود بیشتر عرضه می‌شود خود عامل دیگری جهت تولید سم مهلک آفلاتوکسین است. لذا به خام یا بوداده آجیل‌های سویای فله‌ای اعتماد نکنید و این را بدانید که این آجیل‌ها به دلیل آن‌که تاریخ تولید و نگهداری مشخصی ندارند و بیشتر در معرض آلودگی‌های محیطی قرار دارند علاوه بر نداشتن ارزش تغذیه‌ای می‌توانند منجر به بروز انواع بیماری‌های ناشناخته در مصرف‌کننده گردند. به همین دلیل، برای تهیه آجیل سویا لزوما آنهایی که دارای بسته‌بندی بهداشتی، تاریخ مصرف و مجوز بهداشت هستند را خریداری کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها