هنوز گفتگوهای غیرمستقیم بین رژیم صهیونیستی و دولت خودگردان فلسطین آغاز نشده است که اسرائیل با تصویب طرح ساخت یک سری شهرک‌های جدید در کرانه باختری این گفتگوها را از پیش عقیم ساخت. رژیم صهیونیستی که با ولع سیری‌ناپذیرو بدون توجه به واکنش منطقه‌ای و جهانی برنامه شهرک‌های خود را پیش می‌برد همزمان با سفر دوباره جورج میچل فرستاده آمریکا اعلام کرد تصمیم دارد 73 هزار واحد مسکونی را درکرانه باختری طی سال آینده بسازد. همچنین با سفر جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه که برای تقویت روند سازش به منطقه سفر کرده بود، یک باردیگر اسرائیل اعلام کرد قصد دارد 1600 خانه جدید را در کرانه باختری بسازد.
کد خبر: ۳۱۶۸۴۲

مجموع این اقدامات واکنش گسترده‌ای را در دو سطح فلسطینی – عربی و آمریکایی - اروپایی در پی داشت. محمود عباس که پیش از این هرگونه گفتگو با رژیم صهیونیستی را به دلیل اصرار بر ادامه شهرک‌سازی‌ها متوقف کرده بود و درنهایت با پادرمیانی اتحادیه عرب حاضر به از سرگیری مذاکرات غیر مستقیم شده بود دیروز با اعلام خبر ساخت خانه‌های جدید از اتحادیه عرب خواست برای بررسی این موضوع نشستی اضطراری تشکیل دهد.

نبیل ابوردینه سخنگوی دولت خودگردان نیز در یک بیانیه رسمی تاکید کرد رژیم صهیونیستی گفتگو و صلح نمی‌خواهد و کاری می‌کند که این گفتگوها پیش از شروع با شکست مواجه شود. درهمین رابطه جنبش مقاومت اسلامی حماس که اساسا با گفتگوهای سازش مخالف است از عباس خواست این گفتگوهای بیهوده را رها کرده و با اتخاذ یک سیاست قاطع ازحقوق فلسطینی‌ها دفاع کند. به گفته این جنبش، رژیم صهیونیستی تنها چیزی که می‌خواهد شروع این گفتگوهاست حتی اگر به شکل غیرمستقیم باشد.

محکومیت آمریکا و سازمان ملل

جو بایدن، معاون باراک اوباما که در چارچوب تلاش برای از سرگیری مذاکرات سازش سرگرم دیدار از فلسطین اشغالی بود روز سه شنبه طرح اسرائیل برای احداث 1600 باب خانه جدید در یک منطقه کرانه باختری اشغالی را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بیت المقدس، بایدن با انتشار بیانیه‌ای مکتوب اعلام کرد: من تصمیم اسرائیل را برای پیشبرد طرح احداث واحدهای مسکونی جدید محکوم می‌کنم.... ماهیت و زمان اعلامیه اسرائیل بویژه با توجه به شروع مذاکره برای قرابت و نزدیکی دقیقا از آن نوع اقداماتی است که موجب تضعیف اعتمادی می‌شود که ما اکنون به آن نیاز داریم.

این بیانیه پس از آن صادر شد که بایدن نود دقیقه دیرتر در ضیافت شام بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی حضور یافت. بایدن دیروز قرار بود با محمود عباس دیدار و گفتگو کند. آمریکا شرط از سرگیری مذاکرات سازش را توقف ایجاد شهرک‌های صهیونیست نشین جدید دانسته و اعلام این خبر از سوی اسرائیل همزمان با دیدار بایدن موجب رنجش و ناراحتی وی شده است.

همچنین بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی طرح رژیم صهیونیستی برای ساخت واحدهای مسکونی در قدس شرقی را محکوم کرد و تمامی شهرک‌های صهیونیستی را غیرقانونی خواند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بان‌ کی‌مون تصریح کرد که طبق قوانین بین‌الملل، شهرک‌های صهیونیستی غیرقانونی است و فعالیت‌های شهرک‌سازی، در تضاد با تعهدات رژیم صهیونیستی تحت نقشه‌راه است و روند فرایند سازش را تخریب می‌کند. بنا بر خبرهای پیشین، وزارت امور داخلی رژیم صهیونیستی دو روز پیش اعلام کرد که با ساخت 1600 واحد برای صهیونیست‌ها در قدس شرقی موافقت کرده است.

اسرائیل چند روز پیش نیز از آغاز ساخت 112 واحد صهیونیستی جدید در کرانه باختری خبر داده بود. پیش از این اتحادیه اروپا تصمیم رژیم صهیونیستی مبنی بر ساخت شهرک‌های جدید یهودی نشین در کرانه باختری را نشان‌دهنده عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به تعهداتش در قبال فلسطینیان توصیف کرده بود.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز پیش ازاین گفته بود:‌ تصمیم اسرائیل برای ادامه دادن به ساخت خانه‌های جدید در شرق بیت‌المقدس، ممکن است بسیار خطرناک باشد. اینها در حالی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری را جزء‌لاینفک این رژیم می‌داند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها