ارتقای کیفیت، شعار جشنواره هفدهم

«برگزاری جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها فرصت ارزشمندی است تا پتانسیل‌ها، پیشرفت‌ها و توسعه هر استان در زمینه‌های مختلف در پرتو این رخداد بزرگ فرهنگی به نمایش گذاشته شود و به همین دلیل همواره استان‌ها تلاش می‌نمایند تا میزبان جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها باشند.»
کد خبر: ۳۱۳۴۷۵

این بخشی از صحبت‌های مدیرکل مرکز خلیج‌فارس و میزبان هفدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌هاست که در کنار آب‌های گرم و نیلگون خلیج‌فارس از 4 تا 7 اسفندماه 88 در استان فارس برگزار می‌شود.

هرمزگان سرزمین زیبا و پهناوری است که در جنوب خاک زرخیز ایران واقع شده است.

هرمزگان بیشتر از آن که یک نام باشد، یک نشانی است. هرمزگان در نقشه جغرافیا به شکل پرنده‌ای است نشسته بر تنگه هرمز با دو بال گشوده؛ یکی برکرانه‌های دریای عمان تا حوالی جاسک و یکی بر خلیج‌فارس تا سواحل کیش؛ بال‌های گشوده به پهنای تاریخ چند هزار ساله.

این استان بزرگ که سابقه درخشانی در تاریخ و تمدن ایران‌زمین داشته امسال میزبان گرم و صمیمی هنرمندان اصحاب رسانه ملی از سراسر کشور است، اما برگزاری این جشنواره چه رهاوردی برای این استان دارد؟

استاندار هرمزگان می‌گوید: جشنواره هفدهم تولیدات مراکز استان‌ها، با شعار ارتقای کیفیت و توجه ویژه به تولیدات برتر مراکز و جهت‌گیری جدی در کاهش هزینه‌های غیرضروری و رعایت دقیق صرفه‌جویی برگزار می‌شود. طی یک سال گذشته آسیب‌شناسی و شناسایی نقاط ضعف و قوت جشنواره‌های قبلی صورت گرفته است که براساس داده‌های جدید هفدهمین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. گرامیداشت نام خلیج فارس در برنامه‌های هنری از مهم‌ترین رهاورد برگزاری جشنواره هفدهم است.

استاندار هرمزگان در پاسخ به این سوال که «اینک که قرار است از سراسر ایران مهمانانی داشته باشید چه‌احساسی دارید» می‌گوید: در میان شاخص‌های برجسته فرهنگ ایران، خونگرمی و مهمان‌نوازی ساحل‌نشینان جنوبی ایران از ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که در تبادلات بین‌المللی از اندوخته‌های معنوی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود و مایه خرسندی و خشنودی بنده است. بعضی از اعمال در جوامع بشری از ارزش و اهمیت خاصی برخوردارند و ریشه در سنن و اعتقادات آن ملل دارند، که یکی از این موضوعات مهمان و مهمانداری است.

در فرهنگ دینی ما مهمان حبیب خدا و مایه برکت است. معاون امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما نیز با بیان این که داوران باید با خیال راحت و آسوده نظرات خود را ارائه کنند، می‌گوید: تصمیمات داوران جشنواره باید فصل‌‌الخطاب باشد.

وی با بیان این که ارزیابی‌ها و داوری‌ها در این جشنواره باید در بالاترین سطح انجام شود، یادآور شد: یکی از وظایف جشنواره تولیدات مراکز حفظ هویت و فرهنگ استانی است.

وی با اشاره به تاکیدات رئیس سازمان صدا و سیما گفت: موضوع حجاب، آرایش، دیالوگ‌ها و پایبندی به ارزش‌ها در تولیدات مراکز استان‌ها باید رعایت شود.صراحت، شفافیت و صداقت در تهیه و ابلاغ پیام را رسالت صداوسیما برشمرد و با اشاره به اهمیت به‌کارگیری استراتژی و تکنیک صحیح با تکیه بر علم‌جویی و دانش‌محوری هر برنامه و موسیقی کارآمد و تاکتیکی مطلوب برای رسیدن به هدف در رسانه ملی دانست.

استفاده صحیح از قدرت بیان رسانه‌ با نبوغ هنری برای بسترسازی مناسب و بیان هنرمندانه و ماندگار حقایق در قالب ظرافت‌های هنرمندانه و حفظ بی‌طرفی و پرهیز از جانبداری‌های قومی و منطقه‌ای در شرایط گوناگون، ماموریت‌های دیگر رسانه ملی و شبکه‌های استانی است.

جشنواره هفدهم تولیدات مراکز استان‌ها، با شعار ارتقای کیفیت و توجه ویژه به تولیدات برتر مراکز و جهت‌گیری جدی در کاهش هزینه‌های غیرضروری و رعایت دقیق صرفه‌جویی برگزار می‌شود

بهنام‌راد، مدیرکل سیمای استان‌ها با اشاره به تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره گفت: 262 اثر به دبیرخانه این اداره کل ارسال شد که شامل 35 برنامه نمایشی، 41 برنامه انیمیشن و عروسکی، 62 برنامه مستند و 124 برنامه در ساختارهای «ج» و «د» بوده است و علاوه بر این برخی مراکز آثاری را در بخش ویژه و جنبی ارسال کرده‌اند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌های چهارگانه برای برگزاری این جشنواره تصریح کرد: در کمیته داوری برنامه‌های نمایشی شهرام اسدی، محمدرضا معصوم‌زادگان، تاجبخش فناییان، احمد امیرعلایی، رضا بهنام‌راد، مرضیه برومند و سیدحسین موسوی حضور دارند و در کمیته داوری برنامه‌های انیمیشن و عروسکی نیز مرضیه برومند، محمدعلی صفورا، یوسف صدیق و تاجبخش فناییان عضو هستند و در برنامه‌های مستند محمدرضا اصلانی، محمدرضا معصوم‌زادگان، محمدرضا نورالدین موسی و سیدحسن موسوی عضویت دارند و...

مسوول کمیسیون تحقیقات جشنواره هفدهم که خود نیز یکی از داوران جشنواره است، از تفاوت‌های جشنواره امسال به نسبت سال‌های گذشته چنین می‌گوید: جشنواره هفدهم از جشنواره‌های قبلی در دو نکته اساسی متمایز است؛ ابتدا این‌که در آستانه برگزاری این جشنواره، رسانه ملی در شرایط رقابتی بسیار دشوارتری نسبت به گذشته قرار گرفته است. امروز رسانه‌های رقیب در همه زمینه‌ها و در تمام ابعاد سعی می‌کنند همانند رسانه ملی نیازهای مخاطب داخلی را پوشش دهند و از تجربیات گذشته خود نیز بخوبی استفاده می‌کنند.

در شرایط فعلی این رسانه‌ها در حوزه فیلم، سریال، سرگرمی و حتی برنامه‌های علمی وارد شده‌اند و به زبان معیار برنامه‌های خود را برای مخاطب داخلی پخش می‌کنند. تفاوت دیگر این است که برگزاری جشنواره امسال تقریبا مصادف با حکم پنج‌ساله دوم ریاست مهندس ضرغامی در رسانه ملی شده است. در این حکم، مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر چهار محور امید، آگاهی‌بخشی، دین و اخلاق و خانواده داشته‌اند و همه دست‌اندرکاران جشنواره امسال باید تلاش کنند تا از حیث محتوایی و اثربخشی، جشنواره هفدهم را در این حوزه‌ها تقویت کنند.

محمدحسین قاسمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها