محمدباقر قالیباف :

چالش مدیریتی بزرگترین آسیب کشور است

شهردار تهران روز چهارشنبه در دومین کنفرانس بهبود و تحول اداری گفت: چالشها و آسیبهای مدیریتی بزرگ ترین چالش و آسیب در کشور هستند.
کد خبر: ۳۱۰۲۷۹

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد باقر قالیباف در دومین کنفرانس بهبود و تحول اداری که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد با تبریک دهه مبارک فجر و با بیان این که انسانی که در نظام اسلامی زندگی می کند باید قدر نعمت بداند گفت: بزرگترین خدمت به جامعه این است که مدیرانی که در راس امور هستند کمتر حرف بزنند و بیشتر عمل کنند.

وی با اشاره به این که قصد شرکت در این کنفرانس را نداشتم و این نه به دلیل نپذیرفتن دعوت بلکه به دلیل مشغله کاری و اعتقادی که بر کمتر حرف زدن مدیران دارم بود ادامه داد: موضع ما نصیحت و تربیت نیست. موضع ما کار و فعالیت است. وقتی مدیر حرف بزند و کار نکند هرچه قدر هم که حرف خوب بزند اثر وضعی اش به انحراف بردن جامعه و مدیریت است.

قالیباف با اشاره به اینکه انتظار نداشته باشید امروز از منظر علمی و دانشگاهی صحبت کنم زیرا امروز از منظر درددل و تجربه صحبت خواهم کرد افزود: ما برای چه انقلاب کرده ایم؟ این سئوالی است که همه کسانی که دغدغه انقلاب، کشور، اسلام، امام(ره)، شهدا و پیشرفت جامعه را دارند و آنهایی که مانند من ادعای سرباز ولایت بودن را دارند باید بدان بیاندیشند. انقلاب چه شعاری داشت و هدفش چه بود و ما اکنون در کجا قرار داریم؟

شهردار تهران بیان داشت: آنچه که من فهمیدم و شاید اشکالاتی هم داشته باشد این است که انقلاب اسلامی به دنبال این بوده که شریعت اسلامی را در این کشور مستقر کند و ظرف و بستری که می خواسته این شریعت را بر آن استوار کند نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است تا عدل اجتماعی را در جامعه تحقق دهد، استقلال سیاسی را به ارمغان آورد، استغنای اقتصادی به مردم دهد، رشد علمی به مردم و جامعه هدیه کند و جامعه ما در اوج رشد اخلاقی باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید بعد از گذشت 31 سال از انقلاب اسلامی نگاه آسیب شناسانه به این راه طی شده داشته باشیم - البته این به معنای نادیده انگاشتن دستاوردها که برخی گاهی نسبت به آن بی انصافی می کنند نیست - اظهار داشت: طبیعتا در نگاه آسیب شناسانه به دنبال اشکال ها هستیم و شما مطمئن باشید آغاز پیشرفت هر جامعه زمانی است که اصرار کنند عیوب خود را به درستی بشناسند، از تجربه گذشته به خوبی استفاده کنند، قدر گذشتگان را بشناسند و از افتخارات آنها خوشه چینی کنند.

قالیباف با اشاره به اینکه من با زمان 20 سالگی خودم که کار مدیریت را شروع کردم تفاوت دارم ادامه داد: جامعه در آن زمان سعی و خطای مرا می پذیرفت اما امروز هیچ کس اگر هم منصف باشد سعی و خطا از مدیریت کسی مثل قالیباف را نمی پذیرد. با سعی و خطا نباید پیش برویم.

شهردار پایتخت با طرح این پرسش که کدام دولت در ابتدای کارش عنوان کرده که به دنبال کوچک کردن خود است و در روز خداحافظی آن را از جهت سیطره و حجم بزرگ تر نکرده است تاکید کرد: از این حرف نمی خواهم خدای ناکرده بگویم بعضی حرفی می زنند اما کار دیگری می کنند بلکه تجربه نشان داده که نتوانسته اند این کار را انجام دهد.

قالیباف ادامه داد: در خارج از کشور با تغییر مدیران کمتر تحول رخ می دهد و باید برای ایجاد تغییر و تحول زمان بسیاری بگذرد اما در کشور ما اینگونه نیست و فرماندار، وزیر، شهردار و غیره در زمانی کوتاه تغییر و تحول ایجاد می کنند و مردم هم آن را حس می کنند و مسئولان از این تحول رخ داده به عنوان نقطه قوت یاد می کنند بلکه این نقطه ضعف است.

وی افزود: اگر مردم لطف داشته باشند می گویند در زمان قالیباف تغییرات زیادی رخ داد این ضعف مدیریتی ماست چرا یک نفر باید این قدر تاثیرگذار باشد به همان اندازه که شخص قدرتمند تاثیر مثبت می گذارد حضور یک فرد ضعیف هم به همان میزان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

قالیباف خطاب به حاضران در این کنفرانس با تاکید بر این که از این اظهارات برداشت سیاسی نکنید چرا که اگر در این کشور آب هم بخوریم سیاسی برداشت می شود، گفت: سیستم نباید آن قدر رها و فرد آن اندازه اختیار داشته باشد که بتواند بر همه این مجموعه اثرگذاری کند و اگر کسی نیز بخواهد در همان سیستم جلوی او بایستد به راحتی می تواند.

شهردار تهران افزود: اگر 10 سمینار برگزار شود و 10 سال زمان هم صرف شود اطمینان داشته باشید اگر همین خط طی شود روال تحول اداری در کشور ما اتفاق نمی افتد.

وی افزود: معتقدم از مهمترین آسیب ها این است که از آن فرهنگ اصیل انقلاب که برای آن شهید دادیم فاصله گرفته ایم. بعضی اوقات نیز برخی می خواهند بگویند همان انقلابی روزهای اول هستند اما روح آن دوران در آنها وجود ندارد و تنها ادا  در می آورند. اما اگر نیت کارها درست باشد اثر وضعی درست برجای می گذارد.

قالیباف با اشاره به اینکه اگر در دهه اول انقلاب کسی پیگیری می کرد که جایی مسئول شود جز خجالت چیز دیگری برایش نمی ماند بیان داشت: تلاش کردن برای اشغال یک پست با فرهنگ انقلاب اسلامی سازگاری ندارد.

شهردار پایتخت با تاکید بر این که باید میان مدیران و مجموعه آنها رابطه قلبی ایجاد شود گفت: در شهرداری همیشه عنوان می کنم هر چقدر دستور و برنامه ارائه شود اگر میان کارمندان با من شهردار فاصله وجود داشته باشد اتفاقی رخ نخواهد داد. مسلما کارکنان مجموعه شهرداری هم می گویند هرچقدر قالیباف غصه من را بخورد من هم همان قدر غصه او را به عنوان شهردار خواهم خورد بنابراین رابطه معنوی بین مدیر و زیر مجموعه اش باید در همه سطوح برقرار شود.

وی با طرح این پرسش که الگوی رابطه معنوی میان مدیر و زیر مجموعه اش در کجای سیستم های اداری ما قرار دارد افزود: در سیستم های اداریمان بسیار خشک و شکننده هستیم از ویژگی های انقلاب این است که رابطه ها را کمی نزدیک کنیم تا کارکنان زمانی هم که در خلوت خودشان قرار می گیرند نسبت به مدیرشان احساس خوبی داشته باشند. این روح در دوران دفاع مقدس که از افتخارات نظام جمهووری اسلامی و نظام ولایی ماست حاکم بود.

شهرار تهران با اشاره به این که خود ما در 20 سالگی مدیر بودیم و اعتقاد داشتیم خوب می فهمیم اکنون در 50 سالگی جوانان 20 ساله را بی تجربه می دانیم و به آنها اعتماد نداریم تصریح کرد: این نگاه باید اصلاح شود آیا ما اجازه داده ایم اگر جایی در سیستم اشکالی بود کسی آن را گوشزد کند ، ما خلاقیت را کشته ایم و حرف از شایسته پروری می زنیم .

وی افزود : آیا با این سیستم در کشور می توانیم به سمت توسعه پیش رویم ، از زمانی که من با کلمه توسعه آشنا شدم کشور ما همچنان در حال توسعه بوده است ، ما اینگونه کلاه بر سر خودمان می گذاریم و نمی توانیم به توسعه برسیم .

شهردار پایتخت سلیقه ای و مقطعی عمل کردن و داشتن نگاه سیاسی بر کارها را آفتی بزرگ خواند و گفت : در کتاب حکومت های محلی با نگاه بر تجربه دنیا و قانون اساسی خودمان نشان داده ام که در شهرداری ها و در حکومت های محلی هرگونه کارکرد سیاسی سم مهلکی برای مردم و مدیران شهر است و جز به خدمت در مواضع اجتماعی ، فرهنگی ، حمل و نقل و غیره نباید توجه کنیم ، دنیا نیز نشان داده هر کس در دولت محلی به سمت فعالیت سیاسی رود به خود و شهرش ظلم کرده است ؛ شاید در گاهی فعالیتی ، خروجی سیاسی داشته باشد اما این با کار سیاسی متفاوت است .

وی ادامه داد: گاهی کسانی را در امور قرار می دهیم که نه عقل نظری دارند و نه عقل ابزاری و بین این دو نمی توانیم در کشورمان وحدت ایجاد کنیم، در کشور ما میان علم و عمل فاصله وجود دارد.

شهردار تهران به گفته شهید مطهری با مضمون این که پیامبر حجت ظاهری و عقل حجت باطنی است اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: تا عقل را به کار نگیریم خدا وعده توفیق نداده است. از دانش، تعهد، تخصص، صلاحیت و کارآمدی گریزان نباشیم، واپس گرایی نکرده و جزو متحجرین نشویم، اینها چالش های جدی ماست اما فرصت و ظرفیت های مناسب در کشور ما نیز وجود دارد.

وی با اشاره به خوب بودن خصوصی سازی امور گفت: آیا بهتر است آن چیزهایی را که داریم خصوصی کنیم یا از همین لحظه اجازه ندهیم یک ریال به دارایی های دولت اضافه شود؟

قالیباف با اشاره به این که در زمان ورود خود به شهرداری مهم ترین دغدغه من نظافت شهر بود افزود: در دو سال گذشته به ویژه امسال حتی یک جلسه برای جمع آوری زباله در شهر تهران نگذاشتم و در هیچ جلسه ای با این موضوع شرکت نکردم چراکه سیستم را اصلاح کرده و با وجود تمامی فشارها آن را به بخش خصوصی واگذار کردیم. امروز نیز شرکت هایی در حوزه نظافت ایجاد شده اند که با دیگر کشورها برای صدور ماشین آلات نظافت قرارداد می بندند. همچنین در حوزه زباله به سمت درآمد زایی نیز رفته ایم.

شهردار پایتخت تاکید کرد: اگر منطقی کار کرده و از خرد جمعی استفاده کنیم می توانیم امور را اصلاح کنیم و فرهنگ انقلابی را از دست ندهیم.

شهردار پایتخت با تاکید بر این که تدبیر، عزت، حماسی بودن، احساس و عاطفه باید در امور وجود داشته باشد که اینها نشات گرفته از فرهنگ عاشوراست تاکید کرد: به نسل جوان اعتماد کنیم تا آنها نیز با خلاقیت خود مشکلات پیش رو را رفع کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها