رئیس پژوهشکده سازه اعلام کرد:

آسیب‌پذیری28هزار مدرسه‌در برابر زلزله

عبدالرضا سرو قد مقدم رئیس پژوهشکده سازه پژوهشگاه زلزله‌شناسی گفت: 28 هزار مدرسه از مجموع 110 هزار مدرسه کشور در برابر زلزله آسیب‌پذیر هستند.
کد خبر: ۳۱۰۰۲۷

به گزارش فارس ، رئیس پژوهشکده سازه پژوهشگاه زلزله‌شناسی اظهار داشت: و در تهران نیز 6 هزار مدرسه وجود دارد که با همین نسبت مشابه آسیب‌پذیرند و در صورت وقوع زلزله شدید، خطر مرگ را بر دانش‌آموزان به همراه دارد.

وی با اشاره به وقوع زلزله اخیر در هائیتی افزود: وقوع این زلزله نشان داد، زلزله‌ای مشابه در عمق کم برای تهران نیز قابل پیش‌بینی است. وقوع زلزله در هائیتی زنگ خطر شرایط مشابه را در کشور به صدا درآورد و هر گونه شک و تردید را از بین برد چون بافت فرسوده و ساختما‌ن‌های مسکونی کشور به طور جدی مقاوم‌سازی نشده است و به همین جهت تجربیاتی که در مقاوم‌سازی مدارس انجام شده می‌تواند پل ارتباطی باشد تا این تجربیات در مقاوم‌سازی بافت‌فرسوده شهری و منازل استفاده شود.

رئیس پژوهشکده سازه گفت: پیش‌نیاز انتقال تجربه این است که روند مقاوم‌سازی با سرعت ادامه پیدا کند و چنانچه بودجه مقاوم‌سازی مدارس کاهش پیدا کند منجر به از بین رفتن تجربه مقاوم‌سازی می‌شود.

وی سپس به تشریح روند مقاوم سازی مدارس پرداخت و اضافه کرد: ساز‌ما‌ن‌های مختلف، کار بهسازی لرزه‌ای را از سال 81 با دستورالعملی که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق تدوین شده بود با ردیف بود‌جه‌ای مشخص شروع کردند.

رئیس پژوهشکده سازه پژوهشگاه زلزله‌شناسی افزود: هدف از شروع مقاوم‌سازی در ساز‌ما‌ن‌های دولتی این بود که نخست ساختمان‌های دولتی مقاوم‌سازی شوند و بعد از اینکه تجربه لازم در زمینه مقاوم‌سازی در کشور حاصل شد و کشور به جلو رفت، دولت، وزارت مسکن و شهرداری‌ها تسهیلات مورد نظر را فراهم کنند تا طرح مقاوم‌سازی در ساختمان‌های مسکونی آغاز شود.

«سرو قد مقدم» اضافه کرد: به دلیل آنکه زیر ساخت‌ها آماده نبود و دستورالعمل‌ها مشخص نشده بود، سازمان‌ها در جذب بودجه مقاوم‌سازی موفق ظاهر نشدند.سازمان‌ نوسازی مدارس دوره آموزشی بهسازی لرزه‌ای را برای مهندسان با استفاده از اساتید برجسته دانشگاهی برگزار کرد و با توجه به این آموزش‌ها، کار مطالعاتی مقاوم‌سازی مدارس را شروع کرد و در زمینه مقاوم‌سازی پیش آهنگ سازمان‌ها بود.

وی گفت: کار مطالعاتی بسیاری از مدارس در این 4 سال به پایان رسید و زیر ساخت‌ها آماده شد و در حال حاضر که تمام زحمات کشیده شده است، سازمان نوسازی مدارس به سرعتی دست یافته است که حتی با ژاپن و امریکا قابل مقایسه است و بهتر است کاهشی در بودجه مقاوم‌سازی مدارس رخ ندهد.

«سرو قد مقدم» افزود: با توجه به بودجه 4 هزار میلیارد تومانی که مجلس برای سازمان نوسازی مدارس در جهت تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده در نظر گرفت، انتظار مجلس این بود که خروجی سازمان نوسازی در زمینه مقاوم‌سازی بیشتر از عملکرد فعلی‌اش باشد.

وی گفت: سازمان نوسازی فرهنگ مقاوم‌‌سازی را با توجه به تمام انتقادات در کشور جلو برد و زیر ساخت‌های مقاوم سازی را آماده کرد که لازم است حمایت دولت و مجلس ادامه پیدا کند و کمرنگ نشود تا به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

80 درصد از مصالح مدارس، سنتی است

رئیس پژوهشکده سازه گفت: 80 درصد از مصالح مدارس در ایران از مصالح سنتی ساخته شده است و 20 درصد دیگر دارای اسکلت‌بندی فلزی هستند.این در حالی است مدارسی که به تازگی ساخته شد‌ند و از مصالح سنتی استفاده کردند، طبق آیین‌نامه جدید ساختمانی ساخته شده و از عملکرد لرز‌ه‌ای مناسبی بر‌خوردارند.

سرو ‌قد مقدم گفت: مصالح سنتی که در مدارس قدیمی ساخته شدند فاقد کلاف‌های افقی و عمودی‌ هستند که به منظور استحکام بخشی در ساختمان‌ها به کار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: حدود 80 درصد از مدارسی که به روش سنتی ساخته شدند در دوره بازگشت زلزله که مبنای طرح ساختما‌ن‌ها در زلزله‌ شناسی است در حدود 70 تا 75 درصد خرابی دارد.

رئیس پژوهشکده سازه گفت: این مدارس چون در برابر زلزله نمی‌توانند به صورت سیستم یکپارچه عمل کنند به طور معمول قطعات دیوار و سقف آنها فرو می‌ریزد که خطر جانی برای دانش‌آموز دارد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها