روی خط جشنواره فیلم فجر

رونمایی از هیات انتخاب جشنواره

یکی از دستاوردهای دوران مدیریت 2 ساله مجید شاه‌حسینی در سمت مدیر عاملی بنیاد سینمایی فارابی ، مخفی بودن نام هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر در طول 2سال گذشته بوده است.
کد خبر: ۳۰۱۵۴۲

به این معنی که اسامی افرادی که فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران را از میان آثار ارائه شده به دفتر جشنواره انتخاب می‌کردند؛ همیشه مخفی بوده و هیچ‌کس از نام آنها با خبر نمی‌شده است. توجیه این اقدام نیز این بود که اطلاع دست‌اندرکاران سینمای ایران از اسامی هیات انتخاب سبب می‌شود تا سینماگران برای انتخاب فیلمی خاص بر این افراد فشار بیاورند و این هیات در رودربایستی‌های معمول احیانا مجبور به پذیرش فیلم‌هایی خاص شوند.

‌نکته جالب توجه این‌که به دلیل محدود بودن فضای سینمای ایران، معمولا خیلی زود اهالی سینما از چنین نام‌هایی با خبر می‌شوند و عملا مشخص نیست چرا این سیاست در شرایط فعلی نیز ادامه یافته است؟ اما ظاهرا چنین روندی دیگر در دستور کار مدیران جشنواره امسال قرار ندارد و خبرها حاکی است ؛ اسامی هیات انتخاب منتشر خواهد شد.

تاکنون اسامی حبیب کاوش، انسیه شاه‌حسینی، حجت‌‌الله سیفی، محسن علی‌اکبری و علیرضا سجادپور به عنوان اعضای هیات انتخاب جشنواره امسال منتشر شده است. عصر روز گذشته خبرگزاری مهر نام بهمن حبشی را نیز به این فهرست اضافه کرد. نکته جالب توجه این‌که مهدی مسعودشاهی، دبیر جشنواره روز گذشته در گفتگو با ایسنا اعلام کرد: «هنوز فهرست هیات انتخاب کامل نشده است.»

در نقطه مقابل مسعود شاهی از فیلم‌هایی نام برد که برای حضور در جشنواره فرم پر کرده‌اند. او در این گفتگو اعلام کرد: «در کل هم تاکنون 130 اثر کوتاه و مستند به‌دست ما رسیده است که فکر نمی‌کنم تعداد کمی باشد.»

وی در خصوص نام افراد هیات انتخاب نیز که اعلام شده است، گفت: «فهرست این دوستان هنوز تکمیل نشده و قرار هم نبوده است که این اسامی منتشر شوند. چرا که علاوه براین دوستان، عده دیگری نیز در این گروه حضور خواهند داشت.»

مستند‌های جشنواره

از دیگر اتفاق‌های مرتبط با جشنواره فیلم فجر در روز گذشته، انتشار اسامی فیلم‌های مستند بلند متقاضی حضور در بخش چشم واقعیت بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بود. فیلم‌های مستند بلند خانه خلوت حیاط خورشید (رخشان بنی‌اعتماد)، باران در آفتاب (فرشاد فرشته حکمت)، 23 نفر (مهین عباس‌زاده، مهدی جعفری)، پیرمرد و دنیا (پوریا آذربایجانی)، تابوت خالی (فرشاد اکتسابی)، تهران یک روز کاملا برفی (علی شاه‌محمدی )، جای خالی آقا یا خانم ب (فیما امامی ‌ رضا دریانوش)، جومونگ نامه (پوریا آذربایجانی)، حقیقت گمشده (محمدعلی فارسی)، خاک حافظه (مسعود امینی تیرانی)، خموشی‌های نمور(بهمن داودی)، درخشش (نادر طریقت)، دستور آشپزی (محمد شیروانی)، دوربین (علی کلانتری)، رنگ انار(رحیم مرتضی وند)، زاگرس (منوچهر طیاب)، زنبق و خاکستر (محمدرضا عرب)، زیر صفر (سعید نبی)، سفیر صلح (رهبر قنبری)، سوار خسته می‌تازد (المیرا مقدم)، سیوا (مهدی منیری)، شاعر بهشتی(رحیم مرتضی وند)، عکاسخانه (مصطفی شیری)، قیصر، 40 سال بعد(مسعود نجفی) و... برخی از این آثار هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها