معاون توانبخشی سازمان بهزیستی:

مناسب‌سازی محیط برای معلولا‌ن مغفول مانده است

گروه جامعه: در شرایطی که به علت کمبود اعتبار، 70 درصد قانون جامع حمایت از معلولان اجرایی نشده است و حدود 500‌هزار معلول پشت نوبت دریافت خدمات از بهزیستی هستند معاون توانبخشی سازمان بهزیستی درباره یکی از بندهای این قانون که بر مناسب‌سازی محل تردد معلولان تاکید دارد، اظهار می‌کند: حاضریم به سازمان‌های مردم نهاد حق‌الوکاله اقامه دعوی علیه سازمان‌هایی که به بحث مناسب‌سازی در ساخت و سازشان بی‌توجهند، بپردازیم. «دشوار، زمان‌بر، پرهزینه‌» این توصیف دکتر کاظم نظم‌ده از مناسب‌سازی محل تردد معلولان است که در نشست خبری به مناسبت روز جهانی معلولان در سازمان بهزیستی کشور سخن می‌گوید و در پاسخ به پرسش «جام‌جم» درباره ضمانت اجرایی قانون جامع معلولان می‌گوید: بهزیستی تنها مسوولیت نظارت بر روند مناسب‌سازی و گزارش آن را به دولت عهده‌دار است اما برخورد با کسانی که به مناسب‌سازی اهمیتی نمی‌دهند، با دولت است.
کد خبر: ۲۹۸۱۸۳

850 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم

به گفته معاون توانبخشی بهزیستی، اعتبارات برای اجرایی کردن قانون جامع حمایت از معلولان در 4 سال گذشته 700 درصد رشد داشته است اما برای اجرایی کردن کامل این قانون به بیش از 850‌میلیارد تومان اعتبار نیاز است، در حالی که اعتبار سازمان 290 میلیارد تومان است و سازمان بهزیستی فضایی دارد که اگر منابع مالی‌اش تامین شود به راحتی می‌تواند از عهده‌اش بر آید.

هرچند نظم‌ده بارها تاکید می‌کند که طی جلساتی درباره اولویت‌های مناسب‌سازی، هزینه‌های آن و بهترین و بدترین سازمان‌ها در حوزه مناسب‌سازی را شناسایی کرده‌ایم، حاضر نشد بدترین سازمان را معرفی کند و به گفتن این‌که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهترین وزارتخانه در این حوزه بوده و حدود 30 درصد محیط‌های شهری مناسب‌سازی شده است، بسنده کرد.

او با اعلام این‌که به دلیل بار مالی بالا، خدمات بهزیستی تنها به معلولانی با معلولیت‌های متوسط، شدید و خیلی شدید ارائه می‌شود می‌گوید: یک میلیون و 200 هزار معلول در سطح کشور شناسایی شده است و در حال حاضر سازمان بهزیستی کشور به 680 هزار معلول خدمات توانبخشی از سطح شهر و روستاها ارائه می‌دهد.

نمی‌توانیم اشتغال معلولان را صددرصدی کنیم

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره یکی از مواد قانون جامع حمایت از معلولان که به اختصاص 3 درصد از سهم استخدامی دستگاه‌های دولتی به معلولان پرداخته است، می‌گوید: 7/1 درصد از قانون 3 درصد استخدام معلولان رعایت شده است و 3/1‌درصد هنوز رعایت نمی‌شود و این 7/1 درصد در سال‌های اخیر صورت گرفته اما اگر 3 درصد از استخدام معلولان در سازمان‌های دولتی صورت گیرد باز هم مشکلات معلولان حل نخواهد شد.

او تصریح می‌کند: در جامعه‌ای که درصدی از بیکاری دارد نمی‌توانیم قول اشتغال صددرصدی معلولان را بدهیم و تنها می‌توانیم میزان بیکاری را در این قشر کم کنیم.

لزوم استخدام معلولان در بخش خصوصی

بر اساس گفته‌های نظم‌ده، سهم 3 درصدی استخدام که در قانون جامع حمایت از معلولان به آن اشاره شده است فقط برای ادارات و دستگاه‌های دولتی کشور الزام ایجاد کرده است در حالی که برای کارفرمایان شرکت‌های خصوصی نیز باید تسهیلاتی فراهم شود تا به استخدام معلولان ترغیب شوند.

او می‌گوید: براساس آمار، تعداد معلولان متقاضی اشتغال 20 هزار نفر است که بر اساس قانون 3 درصد فقط برای 773 نفر اشتغال ایجاد شده است و از طریق خود اشتغالی برای 9500 نفر شغل ایجاد کرده‌ایم و به منظور اشتغال در محیط‌های روستایی برای 1661 نفر شغل ایجاد شده است و به 10 هزار و500 نفر معلول، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارائه کرده‌ایم.

او اظهار می‌کند: قراردادهایی را با فنی و حرفه‌ای و دانشگاه تهران برای حمایت از معلولان ذهنی و بیماران روانی مزمن را منعقد کرده‌ایم.

رفت و آمد معلولان

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی درباره ایجاد تسهیلات برای استفاده معلولان از وسایل نقلیه عمومی می‌گوید: در شرکت اتوبوسرانی و مترو تمهیداتی ایجاد کرده‌ایم و از آنها خواسته‌ایم در همه ایستگاه‌های مترو آسانسور تعبیه کنند اما در ناوگان اتوبوس، برای ایاب و ذهاب معلولین کار خاصی انجام نشده است.

او درباره وضعیت خودروهای مناسب‌سازی شده معلولان نیز توضیح می‌دهد: باید هزار دستگاه اتومبیل مناسب‌سازی در اختیار معلولان قرار داده شود که فقط 650 دستگاه ساخته شده است و 150‌دستگاه در حال ساخت است و اگر معلولان بخواهند خودروی شخصی خود را مناسب سازی کنند با تشویق شرکت‌های خارجی برای مناسب‌سازی این کار را انجام می‌دهند.

نظم‌ده اضافه می‌کند: اگر معلولی برای مناسب‌سازی خودروی خود نیازمند منابع مالی باشد حدود 500 تا 800 هزار تومان به او پرداخت می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها