اعزام نیروی بیشتر به افغانستان

استراتژی جدید باراک اوباما

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه شب اول دسامبر استراتژی خود را در باره جنگ افغانستان و اعزام نیروهای بیشتر به آن کشور اعلام خواهد کرد.
کد خبر: ۲۹۷۲۳۲

رئیس جمهوری آمریکا جزئیات تصمیم نهائی خود را طی ایراد یک سخنرانی در آکادمی نظامی وست پوینت در نیویورک برای فارغ التحصیلان این آکادمی نظامی، به آگاهی مردم آمریکا نیز خواهد رساند.

این سخنرانی در ساعت 20 سه شنبه شب ( به وقت محلی) در وست پوینت که معروف ترین و معتبرترین دانشگاه نظامی آمریکاست، ایراد خواهد شد.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، گفته است باراک اوباما یکشنبه شب جلسه ای از پیش اعلام نشده با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه اش داشته است و بعد از آن دیگر مقامات بلندپایه دولت و ارتش را در جریان تصمیم خود قرار داده است.

کوین راد، نخست وزیر استرالیا که هم اکنون در واشنگتن است، شخصا در جریان برنامه جدید اوباما قرار گرفته است و در حال حاضر رئیس جمهور آمریکا در حال توضیح برنامه جدید خود در افغانستان برای رهبران بریتانیا، فرانسه و روسیه است.

نظرسنجی های اخیر نشان میدهد که درصد مخالفت آمریکائی ها با اعزام نیروی بیشتر به افغانستان نسبت به شروع کار پرزیدنت اوباما در کاخ سفید بیشتر شده است.

در حال حاضر حدود 64 هزار سرباز آمریکائی در افغانستان هستند و گفته می‌شود که  اوباما بیش از 30 هزار سرباز دیگر را به جبهه جنگ افغانستان اعزام خواهد کرد.

هرچند که مقامات نظامی و دولت اوباما تا بحال در این مورد رقمی قطعی ارائه نکرده اند، اما طرح پنتاگون ، وزارت دفاع آمریکا ، آماده کردن یک نیروی 35 هزار نفری است.

نظرخواهی دو هفته پیش مرکز پژوهشی« پی ئی دابلیو»  نشان میدهد که 57 در صد آمریکائیان از تلاش های نظامی آمریکا در افغانستان خیلی راضی نیستند در حالی که این رقم در شروع ریاست جمهوری پرزیدنت اوباما 12 در صد کمتر بوده است.

اوباما هفته گذشته گفته بود که «باید کاررا در افغانستان تمام کرد» کاری که هشت سال پیش شروع شده است. اشاره اوباما به حمله نظامی آمریکا به افغانستان پس از حمله های تروریستی القاعده به نیویورک و واشنگتن بود که به سرنگونی رژیم طالبان انجامید.

مقامات آمریکائی میگویند پرزیدنت اوباما سخنرانی خود را زمانی ایراد میکند که حدود 9 هزار تفنگدار نیروی دریائی آمریکا آماده عزیمت به بخش جنوبی افغانستان و حمله به پناهگاه طالبان در استان هلمند هستند.

باراک اوباما ساعاتی پیش از ایراد سخنرانی سه شنبه شب خود در آکادمی نظامی وست پوینت با رهبران جمهوریخواه و دموکرات کنگره آمریکا در کاخ سفید ملاقات کرده و آنان را در جریان تصمیم نهائی خود قرار خواهد داد.

اعزام بیشتر تفنگداران نیروی دریائی آمریکا به هلمند، تعداد نیروهای آمریکا را در آن منطقه به دو برابر رسانده و آزمونی برای دولت تحت فشار حامد کرزی و همچنین اجرای استراتژی ژنرال استانلی مک کریستال فرمانده ارشد نیروهای آمریکا و ناتو در مورد سرکوبی ستیزه جویان در منطقه است.

روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد، باراک اوباما در اعلام استراتژی جدید آمریکا در افغانستان ، جدول زمانی پایان نهایی جنگ در افغانستان را نیز اعلام خواهد کرد.

سایت روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد دولتی آمریکا نوشت: اوباما این بار صریح تر از بحث های پیشین دولت خود «درباره اهداف و زمان بندی جنگ» خواهد بود.

باراک اوباما تصمیم خود را برای اعزام سربازان اضافی برای ادامه جنگ علیه طالبان افغانستان اعلام می کند و درباره آن توضیح می دهد.

برخی مقامات به نیویورک تایمز گفته اند، رئیس جمهوری آمریکا همچنین درباره برنامه تحویل عملیات مبارزه با طالبان به  ارتش دولتی افغانستان نیز صحبت خواهد کرد.

قانون‌گذاران دموکرات و جمهوری خواه آمریکا از طرح افزایش سربازان در افغانستان حمایت کرده  اما درباره سپردن امر کنترل امنیت به دولت افغانستان و استراتژی خروج نیروها از این کشور، ابراز نگرانی کرده اند.

بی بی سی - آسوشیتدپرس

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها