در این بخش به معرفی برخی از آثار منتشره توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی پرداختیم.
کد خبر: ۲۸۷۵۹۴

«سه حزب» عنوان کتابی است که در آن اقدام به تحلیل و بررسی مستند احزاب سه‌گانه مردم، ملیون و ایران نوین شده است. مستندات این کتاب بیشتر اسناد سری و محرمانه دستگاه اطلاعاتی رژیم پهلوی بوده که دستمایه تحلیل قرار گرفته است و به گواهی این اسناد دو جناح آمریکایی و انگلیسی در حکومت وابسته پهلوی بعد از اجرای اصل چهار ترومن و براساس نسخه جان‌اف‌کندی می‌بایست در مقابل نفوذ کمونیسم و اردوگاه شرق اقدام به راه‌اندازی حزبهایی بنمایند و لذا دولتمردانی از قبیل منوچهر اقبال، اسدالله علم، حسنعلی منصور و امیرعباس هویدا مأموریت انجام این کار را عهد‌ه‌دار می‌شوند. علم «حزب مردم» را شکل می‌دهد. اقبال «حزب ملیون» را سازماندهی می‌کند و بعدها منصور و هویدا «حزب ایران نوین» را. این اسناد، بی‌مایه، تزئینی و فرمایشی بودن این حزبها را گواهی می‌کند و نشان می‌دهد این مردم هستند که نه از تأسیس آنها مطلع می‌شوند و نه از انحلال. هر کدام از این حزبها دوره‌گذاری را پشت سر می‌گذارند و بالاخره در پایان سال 1353 منحل شده و همگی در حزبی به نام رستاخیز مجتمع می‌شوند و نظام تک حزبی نمایشی دیگری به صحنه آورده می‌شود که خود در تشدید سرنگونی رژیم مؤثر می‌افتد.

سه حزب توسط مظفر شاهدی به رشته تحریر در آمده و در بهار 1387 در 1152صفحه و با قطع وزیری به علاقه‌مندان تاریخ معاصر عرضه شده است.

«ایران و استعمار انگلیس» مجوعه سخنرانی‌ها و مقالات است که توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به عرصه چاپ و نشر در‌آمده است. این کتاب، گردآوری مجموعه مقالات ارائه شده در همایش ایران و استعمار انگلیس است که در 23 مهر 1387 در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. این اثر گامی در جهت بازشناسی مبانی رفتاری استعمارگران انگلیسی است. بخش اول این مجموعه، سخنرانی‌ها و میزگرد را در خود جای داده است. سخنرانی دکتر فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران؛ سخنرانی آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و سخنرانی دکتر شاپور رواسانی در این قسمت جای گرفته‌اند. برنامه پایانی همایش علمی پژوهشی «ایران و استعمار» با میزگردی با عنوان در «نقش انگلستان در برآمدن و تداوم سلسله پهلوی» بود که با حضور تنی چند از صاحبنظران برگزار شد. دکتر احمد نقیب‌زاده، عباس سلیمی نمین، دکتر عبدالرضا هوشنگ مهدوی، مجتبی سلطانی، قاسم تبریزی و سیدمجید تفرشی در این میزگرد شرکت داشتند. بخش دوم این مجموعه به منتخب مقالات رسیده به دبیرخانه همایش اختصاص دارد که خلاصه تعدادی از آنها در روز همایش ارائه شد. این مقالات به ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی نویسندگان آنها آمده است. این کتاب در قطع وزیری و در 250 صفحه منتشر شده است.

کتاب تاراج بزرگ دومین اثری است که مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی از دکتر محمدقلی مجد، پژوهشگر ایرانی مقیم آمریکا منتشر می‌کند. اولین اثر، کتاب «قحطی بزرگ» بود که با استقبال اهل نظر مواجه شد.

تاراج بزرگ فصلی غم‌انگیز و تأسف‌بار از تاریخ ایران در دوره رضاشاه است؛ بخشی ناشناخته از تاریخ معاصر ایران است که در کشاکش سیاست‌های روز تاکنون از نظرها مخفی مانده است.

در این کتاب با استناد به اسناد وزارت خارجه آمریکا از ماجرای تاراج بزرگ میراث باستانی ایران به دست آمریکاییان و عوامل داخلی آنان پرده برداشته شده است.

شاید بسیاری از ایرانیان حتی اهل تحقیق و نظر، ندانند این حجم عظیم و خیره‌کننده از ثروت باستانی ایران چگونه به موزه متروپولیتن، بوستون، شیکاگو و... راه یافته است؛ و نیز شاید ندانند 000/30 قطعه لوح گلی فاخر و نفیس چگونه به صورت «امانت» و به بهانه رمز‌گشایی به شیکاگو منتقل شد و دیگر هرگز به ایران برنگشت.

نه فقط علاقه‌مندان به تاریخ، بلکه صاحب نظران عرصه دیپلماسی و آنان که دست‌اندرکار تعامل و رابطه با خارجیان، به ویژه دولتمردان غربی، هستند بهتر است این کتاب را بخوانند و ببینند که دستگاه رسمی دیپلماسی آمریکا، یعنی وزارت خارجه و سفرای آن کشورها چگونه حاضرند تمام امکانات خود را در اختیار کاوشگران و باستان‌شناسان و «دانشمندان» خود بگذارند تا «متقلبانه» میراث فرهنگی چند هزار ساله یک ملت را به تاراج ببرند. آیا به راستی هرتسفلدها، اپهام پوپ‌ها، گُدارها و... دوستان ایران بوده‌اند؟

این کتاب توسط مصطفی امیری و گ امیری ترجمه و در بهار 1388 در قطع وزیری منتشر شده است.

هنگامی که اسناد موجود در سفارت به دست آمد و گزارش‌های مستندِ دخالت آمریکا در امور داخلی ایران و طراحی توطئه‌های مختلف قبل و بعد از پیروزی انقلاب آشکار شد؛ همچنین به دلیل حمایت امام خمینی از این اقدام‌، افشاگری درباره سیاست‌ها و روش‌های آمریکا در برخورد با تحولات ایران و سایر کشورها آغاز گردید. امام(ره‌) رهبری حرکت دانشجویان را شخصاً برعهده گرفت و مبارزه علیه ریشه‌های نفوذ آمریکا در ایران به اوج رسید.

نظر امام خمینی درباره مبارزه` همزمان علیه استبداد سلطنتی و سلطه استعماری‌، پس از تصرف لانه جاسوسی به اثبات رسید. با افشای اسناد لانه جاسوسی‌، در عمل مشخص شد که اگر مبارزه تنها با سقوط نظام استبدادی پایان یافته تلقی شود، باز هم امکان توطئه دشمنان و تکرار حوادث تلخ گذشته فراهم خواهد بود و آنچه این نظریه را تکامل می‌بخشد، تحقیق عمیق در اسناد لانه جاسوسی آمریکاست‌.

اکنون تلاش واحد اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی بر آن است تا مجموعه اسناد لانه جاسوسی را که قبلاً توسط دانشجویان پیرو خط امام در 74 جلد منتشر شده و یک جلد منتشر نشده که حاوی زندگینامه تعدادی از رجال سیاسی است را در 8 جلد به بازار نشر عرضه کند. در مجموعه جدید، برای کاهش حجم صفحات و سهولت استفاده محققین‌، متن اسناد حروفچینی شده و تصاویر اسناد هر جلد در یک قطعهCD با قابلیت جستجو در متن به همراه کتاب ارائه می‌شود. در هر جلد از مجموعه‌، علاوه بر فهرست مطالب در ابتدا، فهرست اعلام نیز در پایان کتاب آمده است‌.

شایان ذکر است که برای حفظ اصالت متن اولیه که اینک یک سند تاریخی شمرده می‌شود، متن پیشین عیناً در حروفچینی چاپ جدید نیز آمده و ضمن رعایت امانت‌داری‌، هیچگونه دخل و تصرفی در محتوا و متن اسناد انجام نشده است‌.

مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی امیدوار است این اثر مورد مداقه بیشتر پژوهشگران و محققین تاریخ معاصر ایران و علوم سیاسی قرار گیرد. همچنین امید داریم در آینده نزدیک‌، بخش دیگری از اسناد لانه جاسوسی را که تاکنون منتشر نشده‌، به بازار کتاب ارائه دهد.

نزدیک به نیم قرن پیش، قیامی مهم و خونین در بخشی از جنوب و جنوب غربی ایران رخ داد که حکومت پهلوی را متزلزل کرد. این قیام مردمی که در آن زمان «غائله فارس» خوانده شد، با وجود سرکوب ایلات و عشایر در طول سال‌های 1310 به بعد، تا پایان پادشاهی رضاخان ادامه داشت.

با قدرت یافتن حکومت مرکزی در عصر محمدرضا شاه، چندین بار برنامه` خلع‌سلاح عشایر اجرا شد اما با کودتای آمریکایی انگلیسی 28 مرداد 1332 دوران جدیدی از سرکوب عشایر آغاز و قدرت عشایر کاملاً محدود شد و سران مشهور آنان بازداشت، تبعید و تحت مراقبت قرار گرفتند.حکومت استبدادی و دستگاه تبلیغاتی آن از 23 آبان تا اواسط آذر 1341، به هجوم گسترده تبلیغاتی علیه عشایر و سران آن دست زدند. تعطیل رسمی سراسری، اعلام عزای عمومی، تغییر استاندار و فرمانده لشکر و رئیس ساواک فارس به بهانه قتل ملک عابدی در راستای سرکوب قطعی عشایر جنوب صورت گرفت.

در اواسط اسفند 1341 قیام عمومی و آشکار عشایر جنوب در میان ایلات سرخی، قشقایی، بویراحمد و ممسنی آغاز شد و قبل از این‌که جنگجویان ایل بویراحمد اقدامی کنند، رژیم دستور «بمباران» آنها را صادر کرد. بدین‌گونه، قیام آغاز شد و تا تابستان 1342 که اوج سرکوب بود، استمرار یافت.نگارنده، در پژوهش خویش، تلاش بسیار نموده تا بر اساس اسناد موثق و منابع معتبر، «واقعیت» قیام عشایر جنوب را تبیین و تحلیل نماید. قیام عشایر جنوب هم در آغاز و پایان خویش و هم امروز پس از قریب نیم قرن، در هاله‌ای از «مظلومیت» فرورفته است.

کتاب قیام عشایر جنوب توسط دکتر کشواد سیاهپور نگاشته شده و در بهار در 1388، قطع وزیر و در 745 صفحه منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها