شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سرانجام با اکثریت آرا و به رغم مخالفت و کارشکنی برخی کشورهای غربی، رژیم صهیونیستی را به عنوان جنایت کار جنگی محکوم و خواستار محاکمه این رژیم شد.
کد خبر: ۲۸۷۳۰۱

در همین چارچوب در اقدامی قابل توجه، این شورا گزارش ریچارد گلدستون مسئول کمیته ویژه تحقیق سازمان ملل درباره جنگ غزه را که صراحتا به جنایات ضد بشری این رژیم در جنگ 22 روزه غزه اذعان کرده بود ، مورد تایید قرار داد. هرچند که این اقدام شورای حقوق بشر شاید به دلیل دخالت های برخی کشورهای غربی در آینده از چندان ضمانت اجرایی برخوردار نشود و چالش هایی در آن ایجاد شود اما تصویب این گزارش در شورای مذکور بیانگر نکاتی قابل توجه است.

الف ) : ترکیب آرای اعلام شده در قبال گزارش گلدستون شامل 25 را موافق ، 11 رای ممتنع و 6 رای مخالف بوده است. آرای بالای موافقان این گزارش نشان می دهد که به رغم تبلیغات محافل رسانه ای و سیاسی غرب نه تنها ملت فلسطین و جبهه مقاومت در انزوا قرار نگرفته اند بلکه همچنان بر تعداد حامیان آنها افزوده می شود. این مهم که در اموری چون برگزاری تظاهرات های گسترده در اقصی نقاط جهان در حمایت از فلسطین ، تحریم کالاها و حتی دانشگاههای صهیونیست ها در بسیاری از کشورها بویژه در اروپا و در نهایت در مواضع کشورهای حاضر در شورای حقوق بشر مشاهده می شود خود سندی بر پیروزی مقاومت بر رژیم صهیونیستی در جذب افکار عمومی و به عبارتی در جنگ نرم با صهیونیست ها است.

ب) نتایج این نشست باردیگر اثبات کرد که تنها راه تحقق‌ آرمان های ملت فلسطین بویژه مقابله با جنایات صهیونیست ها تنها مقاومت و دوری از سازشکاری است. در شرایطی که تشکیلات خودگردان به ریاست ابومازن که نماد سازشکاری می باشند در کنار برخی کشورهای عربی در توافق با صهیونیست ها و آمریکا تلاش داشتند تا به بهانه کسب آرای اعضای شورای حقوق بشر بررسی گزارش گلدستون را  6 ماه به تاخیر اندازند اما تاکید مقاومت و حامیان آن بر لزوم بررسی  هرچه سریعتر این گزارش به شکست سازشکاران منجر شد. رای شورای حقوق بشر به گزارش مذکور خود موفقیتی دیگر برای مقاومت در برابر خط سازش بود که پس از مسئله آزادی 20 زن اسیر فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی و نیز شکست محاصره مسجد الاقصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند به افزایش گرایش ملت فلسطین به استمرار مقاومت منجر شود.

ج ) نکته مهم در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل افشای چند حقیقت مهم است . اولا این نشست نشان داد که کشورهای غربی  مدعی حقوق بشر همچنان به دیدگاههای دوگانه در این زمینه ادامه می دهند و همه مسائل را براساس منافع خود تدوین و اجرا می کنند چنانکه عملا به مخالفت با مجازات رژیم صهیونیستی به رغم جنایتهای آشکار این رژیم علیه ملت فلسطین پرداختند. ثانیا کشورهای غربی بویژه آمریکا نشان دادند که طرحی برای به اصطلاح صلح در خاورمیانه بویژه احقاق حقوق ملت فلسطین ندارند. آنها صرفا یک هدف دارند و آن اجرای خواست صهیونیست ها برای نابود سازی تمام فلسطین و به سازش کشاندن کشورهای عربی و اسلامی با رژیم صهیونیستی است. این امر باردیگر حقانیت مواضع گروههای فلسطینی مبنی بر بی اعتمادی به غرب و طرح های به اصطلاح سازشکارانه را اثبات می کند. رابعا عملکرد آمریکا در این نشست نشان داد که اعطای جایزه صلح نوبل به اوباما رئیس جمهور آمریکا چنانکه بسیاری از محافل رسانه ای و سیاسی تاکید کردند ،اقدامی کاملا سیاسی بوده و وی هیچ اقدامی که شایسته دریافت جایزه مذکور -که نماد افراد صلح طلب و بشر دوست می باشد - انجام نداده است.

اوباما که در طول جنگ 22 روزه غزه راه سکوت در پیش گرفته بود اکنون نیز با رای منفی کشورش به درخواست شورای حقوق بشر باردیگر دروغین بودن شعار تغییر و عدم حرکت در مسیر صلح و عدالت جهانی را اثبات کرد. خامسا رای 25 کشور به گزارش گلدستون نشان داد که دیگر کشورها پیرو خواست و نظر قدرت های بزرگ  حتی آمریکا نمی باشند و بر اصل اصلاح در ساختار نظام بین الملل تاکید دارند. این امر می تواند آغاز اقدامات جدیدی در سایر نهادهای بین المللی برای کاهش و حتی پایان دادن به سلطه قدرت های بزرگ باشد.

در جمع بندی کلی از نشست شورای حقوق بشر می توان گفت که هرچند صهیونیست ها  و برخی قدرت های بزرگ تلاش خواهند کرد تا نتایج این نشست را با چالش مواجه سازند اما در شرایط کنونی و محکوم شدن اولیه رژیم صهیونیستی در نشست شورای حقوق بشر نوید دهنده بیداری جهانی در برابر جنایات صهیونیست ها است که مسلما دستاوردی بزرگ برای مقاومت می باشد در حالی که عدم کارایی روند سازش را نیز آشکار می سازد. با تمام این تفاسیر مواضع کشورهای غربی باردیگر اصل اصلاح ساختارهای نظام های بین المللی در سطوح مختلف و مقابله با یک جانبه گرایی قدرت های بزرگ را اثبات می کند چرا که استمرار روند گذشته جز ادامه استفاده ابزاری از نهادهای بین المللی و نابود شدن حقوق اولیه بسیاری از ملتها نتیجه ای به همراه نخواهد داشت.

قاسم غفوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها