پونه شیرازی: امسال هم فهرست رتبه‌بندی علمی دانشگاه‌های سراسر دنیا از سوی سایت Times Higher Education اعلام شد. این خبر از یک سو ما ایرانی‌ها را شاد کرد واز سوی دیگر متعجب. افزایش رتبه دانشگاه تهران نسبت به سال گذشته به میزان 117 پله و کسب رتبه 368 جدول باعث خوشحالی ما شد و وقتی جای خالی دانشگاه صنعتی شریف را در این فهرست 500 موردی دیدیم، متعجب شدیم.
کد خبر: ۲۸۶۹۰۲

البته ناگفته نماند که برای چنین رتبه‌بندی‌هایی، چندین فهرست از سوی مراجع مختلف بین‌المللی وجود دارد. با این حال قرار گرفتن دانشگاه تهران در کنار دانشگاه‌هایی چون جورجیای آمریکا و دانشگاه شووای ژاپن در این فهرست بخصوص با صعود قابل توجه نسبت به سال گذشته بسیار ارزشمند است و مهر تاییدی است بر این واقعیت که دانشگاه تهران که همیشه به لحاظ نیروی انسانی متخصص در سطح آموزشی رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده با اتکا به تجارب و هوشمندی استادان خود می‌تواند در عرصه‌های علمی و پژوهشی دنیا افتخارآفرین باشد.

اما از سوی دیگر، دکتر مهدی فیض‌آبادی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است که این تاسف همچنان باقی است که حمایت از دانشگاه تهران به اندازه‌ای نیست که بتواند با فرسودگی ناوگان علمی بسیاری از دانشکده‌های آن مقابله کند. به عقیده او، با تداوم این روند، صدمه بسیار جدی به جایگاه این دانشگاه به لحاظ آموزشی و پژوهشی وارد خواهد کرد.

کما این که کسب چنین رتبه‌هایی اگر صرفا بر مبنای رشد کمی مقالات و پژوهش‌های ارائه شده، بدون ارتقای کیفیت پژوهش و به دور از الگوبرداری صرف (که متاسفانه غالبا این طور است)‌ صورت بگیرد، پس از مدتی ما را با فروپاشی جایگاه علمی‌مان در دنیا روبه‌رو می‌سازد.

بعلاوه دکتر فیض‌آبادی بر این نکته تاکید می‌کند که در برخی از رشته‌ها همچون علوم انسانی و اسلامی، دانشگاه‌های ما بشدت به حمایت نیاز دارند؛ چرا که توجه به این رشته‌هاست که زمینه رشد و بالندگی جوانان و احیای تفکر علمی را در دیگر رشته‌ها فراهم می‌آورد. در واقع رشد این علوم می‌تواند باب تکامل علمی، ارتباطات و تعاملات علمی را در تمام رشته‌ها باز کند؛ عاملی که برای رهایی از حلقه منفی الگوبرداری و کپی‌کاری کنونی محققان کشورمان در عرصه‌های علمی و پژوهشی بشدت به آن نیازمندیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها