مدیر پروژه احیای «جاده ولایت» خبر داد

احیای خانه امام رضا (ع) در مرو

گروه شهرستان‌ها: مهربانی و رافت حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) چنان درخششی دارد که آستان قدس، قبله دل‌های موحدان جهان از هر مذهب با هر بینش است. هجرت آن بزرگوار از مدینه تا مرو از نقاط عطف تاریخ اسلام است. در منزلگاه‌ها و اقامتگاه‌های ایشان در طول مسیر از سوی علاقه‌مندان به اهل بیت رسول‌(ص) بناهای یادبود و بزرگداشت برپا شده است.
کد خبر: ۲۸۶۶۷۲

زمانی که شهر مرو پایتخت دولت عباسیان در زمان خلافت مامون، پذیرای حضور آسمانی امام رضا(ع) بود، این شهر در قلب خراسان بزرگ جای داشت و اکنون در مرزهای سیاسی ترکمنستان، خانه‌ای را پاس می‌دارد که حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) در آن سکونت داشتند.

ارزش معنوی و تاریخی خانه حضرت امام رضا(ع) در مرو، مقامات ایران و ترکمنستان را بر آن داشته تا با برنامه‌ریزی‌هایی برای احیای این میراث مقدس و ارجمند، کمر همت ببندند.

بنا به گزارش مهر، مدیر پروژه موسوم به جاده ولایت (که طرح احیای مسیر حرکت امام رضا(ع) را عهده‌دار است) در مشهد به خبرنگاران گفت: ضرورت احیای مسیر حرکت حضرت امام علی ابن موسی‌الرضا(ع) از مدینه تا مرو، بدان جهت اهمیت دارد که «قدمگاه»های آن حضرت در طول هجرتشان در 4 کشور عربستان، عراق، ایران و ترکمنستان (خراسان بزرگ)‌ همواره مورد احترام و پاسداشت قرار داشته و زمینه‌ای مهم برای وحدت جهان اسلام و اتحاد مسلمانان (تشیع و تسنن)‌ است.

علی‌اصغر سالاری گفت: طرحی درباره چگونگی بازسازی و احیای خانه امام رضا (ع)‌ در مرو به رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و وزارت خارجه و وزارت راه کشور ارائه شده و پیش‌بینی می‌شود که دولت ترکمنستان نیز از این طرح استقبال کند.

به گفته وی، با احیای خانه امام رضا (ع)‌ در مرو این شهر تبدیل به یک مرکز توریستی اسلامی برای مسلمانان بویژه مردم ایران خواهد شد و از آنجا که سالانه بیش از 20 میلیون زایر به مشهد مقدس سفر می‌کنند مسلما این علاقه‌مندان به اهل بیت (ع)‌ از زیارت منزل امام رضا (ع)‌ غافل نخواهند شد.

سالاری اضافه کرد: بنا به روایات، گفتگوها و مناظرات علمی امام رضا (ع)‌ با سران ادیان و بزرگان جهان در این خانه برگزار می‌شده است که احیای آن بی‌شک مورد توجه پیروان سایر ادیان نیز قرار خواهد گرفت. همچنین نقل است که نماز عید فطر و نماز باران امام رضا (ع)‌ نیز در این خانه برگزار شده است.

هم‌اکنون آثار به جای مانده از منزل حضرت امام رضا(ع)‌ در مرو شناسایی شده است. این خانه به خاطر ارزش‌های معنوی و تاریخی آن و این که سرشار از عطر حضور حضرت امام رضا(ع)‌ و خاطرات آن وجود شریف آسمانی‌اش است، بی‌گمان، قبله‌گاه دل‌های مسلمانان خواهد شد و با احیا و بازسازی این منزل تاریخی، بخش بزرگی از میراث معنوی اسلام و تشیع به درخشش درخواهد آمد.

به گفته سالاری، مردم ترکمنستان تاکنون نسبت به محل سکونت امام رضا(ع)‌ اطلاعاتی نداشته‌اند اما در طول برگزاری جشنواره امام رضا(ع)‌ بویژه در سال گذشته که این جشنواره در بخش بین‌الملل توسط رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در کشور ترکمنستان نیز برگزار شد، مردم این کشور اطلاعاتی را راجع به محل زندگی حضرت رضا(ع)‌ در شهر مرو به دست آوردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها