90 در طول تاریخ برنامه‌سازی تلویزیون، قطعا یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین برنامه‌ها بوده است؛ حال چه از علاقه‌مندان آن باشیم و آن را به عنوان یک برنامه و بخش جذاب تلویزیونی قبول داشته باشیم و آن را برای رشد فوتبال ضروری بدانیم، چه آن را عاملی برای تشدید حواشی فوتبال بدانیم. اگر در هر کدام از 2 دسته قرار داشته باشیم، فرقی ندارد و 90 در تاریخ برنامه‌سازی ما ماندگار شده است؛ برنامه‌ای که در جذب مخاطب یکی از رکورددارترین برنامه‌هاست. این را هم میزان پیامک‌های ارسالی مردم برای شرکت در نظرسنجی‌های برنامه می‌گوید و هم بازتاب‌هایی که این برنامه در فوتبال، ورزش و در نهایت سیاست کشور دارد. کافی است به این چند هفته‌ که از لیگ برتر فوتبال می‌گذشت و این برنامه روی آنتن نمی‌رفت دقت کنید و حرف‌ها و حدیث‌های پیرامون آن را به یاد آورید. شایعات آنقدر وسیع شده بود که همه جا مثل اتوبوس و مترو و تاکسی حرف از 90 بود. هر کس دلیل خودش را برای پخش نشدن داشت. کسی دلیل آن را مذهبی می‌دانست و می‌گفت به خاطر ماه رمضان پخش نمی‌شود، دیگران هم پخش نشدن را سیاسی، اخلاقی، قضایی و ... می‌دانستند. نمی‌خواهیم روی این شایعات بحث کنیم و ما هم دلیل دیگری بر این عدم حضور بگوییم. تنها اثبات همین نکته که این برنامه چقدر مخاطب دارد کافی است.
کد خبر: ۲۸۶۵۵۳

اما برنامه 90 را عادل فردوسی‌پور و گروهش در سال 1378 پایه‌ریزی و روانه خانه‌های مردم کردند. 90 از معدود برنامه‌هایی است که جدا از ورزش‌محور بودنش، به یک نوستالژی ماندگار تبدیل شده است. کافی است به تصاویر آرشیوی که گاهی خود برنامه از گذشته پخش می‌کند نگاهی بیندازیم و شکل و شمایل برنامه را وقتی3 صندلی و یک میز کوچک تمام دکور برنامه را تشکیل می‌داد ببینیم. باز هم تمام اتفاقات و بحث‌های جنجالی پیش آمده یادمان خواهد آمد و برایمان جذاب و دیدنی است. بحث‌هایی که گاهی به خاطر نرفتن به جام جهانی پیش می‌آمد و یا به خاطر نگرفتن یک اوت در یک بازی لیگ دسته چندم کشور. حضور شخصیت‌های معروف دنیای ورزش که با پادرمیانی شخصیت‌های سیاسی با این برنامه آشتی کردند و به آن آمدند تا پاسخگوی سوالات صریح و جسورانه عادل فردوسی‌پور باشند. همین عامل باعث شده که دامنه مخاطبان برنامه، یک دسته خاص نباشند. پیر و جوان، دختر و پسر، فوتبالی و غیرفوتبالی پای تلویزیون می‌نشینند و برنامه را با اشتیاق دنبال می‌کنند.

اما ساختار برنامه و اجرای مجری همیشگی آن، شاید مهم‌ترین دلیل این تاثیرگذاری و اهمیت باشد. ساختار برنامه به وضع فوتبال کشور می‌پردازد. اگرچه بیشتر زمان آن به بازی‌های لیگ برتر اختصاص دارد و بحث پیرامون داوری بازی‌ها جزو اولویت‌هاست و مردم نیز از ابتدا 90 را این‌گونه می‌شناسند، اما90 بخش‌های دیگری نیز دارد. بخش‌هایی مثل دعوت از مدیران، مربیان و بازیکنان فوتبالی کشور و بحث درباره موفقیت یا عدم موفقیت آنها. یا نظرسنجی‌های برنامه حدیث مفصلی دارد. شاید یکی از دلایل مهم موفقیت این برنامه تعامل خوب آن با مردم است. مردمی که شاید نظرشان در خریدن یا نخریدن بازیکن مورد علاقه‌شان در تیم مورد علاقه‌شان اهمیتی نداشته باشد و صدای اعتراضشان را به مربی، بازیکن و مدیر باشگاه کسی نمی‌شنود، با خیال راحت یک پیامک می‌فرستند و در نظرسنجی شرکت می‌کنند و می‌دانند بازتابش آنقدر زیاد است که تک‌تک پیامک‌ها اهمیت داشته باشند. یک بخش بسیار خوب دیگری که در برنامه وجود دارد ارسال تصاویر، کلیپ، نماهنگ و آرم‌های گرافیکی به برنامه است و برنامه هم تا جایی که امکان داشته باشد آنها را بازتاب می‌دهد. در حقیقت 90 با این کار نشان داده که هر علاقه‌مند به فوتبال، می‌تواند در بهبود شرایط فعلی فوتبال در کشور کمک کند. وقتی یکی از مردم کلیپی با گوشی تلفن همراه خود گرفته بود که در شهری به جای کوتاه کردن چمن با دستگاه مخصوص، از گوسفند استفاده می‌کنند یعنی هیچ جای ورزش ایران از گزند نگاه تیز و با وسواس مردم در امان نیست و همه بخش‌های فوتبال کشور باید خود را زیر ذره‌بین مردم ببینند.

اما برنامه90 در فصل جدید لیگ برتر فوتبال کشور بعد از مدتی غیبت بالاخره روی آنتن رفت و اتفاقا شروع پرحادثه و جنجالی نیز داشت. فردوسی‌پور برای اولین برنامه خودش، آن هم پس از این همه شایعات که باعث شد حساسیت‌ها و نگاه‌های بیشتری به سمت برنامه جلب شود، انصاری‌فرد، مدیر عامل تیم پرسپولیس را دعوت کرد. کسی که رابطه خوبی با برنامه ندارد و از ابتدای ورودش به برنامه، به دلیل نظرسنجی برنامه و این‌که مردم او را مقصر اصلی ناکامی‌های اخیر پرسپولیس می‌دانستند روی خوش نشان نداد و از ابتدا به برنامه نقد‌هایی وارد کرد و تا انتها نیز برنامه به یک بازی تنیس میان او و عادل فردوسی‌پور تبدیل شد. فردوسی پور نیز که به پرداختن بیش از حد به حواشی از جانب انصاری‌فرد متهم شد، در پایان عنوان کرد که دلیل این همه ناکارآمدی و ناکامی در پرسپولیس، قطعا او و برنامه‌اش نیست و خودش هم این همه پیامک را نفرستاده است و رسالتش مطرح کردن نظر مردم به شکل صادقانه است.

از اتفاقات جالب برنامه در هفته ابتدایی که خنده بر‌‌لبان مردم و فردوسی پور نشاند، پیدا شدن یک آچار پشت سر کریم باقری یا صداهای عجیب و غریبی بود که هنگام برنامه می‌آمد و گاهی خود فردوسی‌پور نیز نمی‌توانست جلوی خنده‌اش را بگیرد. صداهایی نظیر افتادن جسمی روی زمین یا صدای شکستن چیزی. به هر حال، این هم اتفاقاتی است که امکان دارد در هر برنامه زنده دیگری بیفتد و در برنامه 90 نه‌‌تنها با واکنش‌های منفی روبه‌رو نیست، بلکه خود به لحظات جذاب و خاطره‌انگیزی برای مردم تبدیل می‌شود.

برنامه90 علاوه بر شب‌های دوشنبه و مواقعی که بازی‌های لیگ به شکل فشرده‌ای دنبال می‌شود، شب‌های پنجشنبه پایگاه اینترنتی دارد که در صورت به‌‌روزرسانی، بخش‌های جذاب و مفیدی دارد. اطلاع‌رسانی در مورد بازی‌های لیگ برتر، مصاحبه ها، عکس و شرکت در نظرسنجی از جمله آنهاست. علاقه‌مندان به فوتبال نیز می‌توانند از همین طریق عکس‌ها و کلیپ‌های خود را که به فوتبال ایران می‌پردازد ارسال کنند و حتی شاهد بازتاب‌های آن و پیگیری‌های مجری برنامه باشند.

حسین گودرزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها