jamejamonline
صفحه نخست عمومی کد خبر: ۲۸۴۷۵۶ ۱۳ مهر ۱۳۸۸  |  ۰۹:۴۰

تقویتی یا تضمینی، فراگیر یا آزاد، مشاوره یا اعزام به خارج. اینجا بازار موسسات آموزشی آزاد است. از بیلبوردهای عریض و طویل تا تکه کاغذهای چند سانتی رنگی که عمرش به دقایقی نمی‌رسد ، همه و همه عابران پیر و جوان را به خود می‌خوانند تا آینده درخشان خود را به این موسسات بسپارند.

این روزها تمایل خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان در این موسسات، چند برابر بیش از گذشته است و علت را باید در ضعف نظام آموزش رسمی و رقابت بیشتر دانش‌آموزان جستجو کرد. این انگیزه در سال‌های اخیر باعث شد نه‌تنها بر شمار موسسات علمی آزاد اضافه شود که هریک از این موسسات، خواسته و ناخواسته برای پاسخ به تقاضای جامعه به حیطه‌ای وارد شود که در تخصص آنان نیست.

در حال حاضر بسیاری از موسسات آموزشی آزاد، آزمون و دوره‌های فراگیر برگزار می‌کنند؛ در حالی که بارها دانشگاه پیام نور نسبت به بی‌اعتباری این موسسات هشدار داده است یا موسسات کنکور و کلاس‌های تقویتی، دوره‌های آموزش تافل و آیلتس برگزار می‌کنند، بدون آن که کسی به هشدارهای سازمان سنجش نسبت به کیفیت پایین آموزش در این موسسات وقعی بگذارد.

از سوی دیگر، در حال حاضر برخی موسسات علمی آموزشی آزاد که در هر کوچه و خیابانی، مشتریان بخش آموزش را به خود می‌خوانند، از هیچ استانداردی در میزان شهریه تبعیت نمی‌کنند. سطح شهریه نه به قاعده و بخشنامه خاصی که تابع میل و سلیقه برگزارکنندگان دوره‌های آموزش است.

هر چند رقابت میان موسسات آموزشی از آنجا که موجب رونق اقتصاد آموزش شده، قابل تحسین است،‌ اما افزایش بی‌ضابطه و حتی بدون مجوز قانونی این موسسات منجر شده تا در سال‌های اخیر، مخاطبان ندانند در صورت بروز تخلف باید به کدام سازمان مراجعه کنند یا معیار تشخیص موسسه علمی معتبر و قانونی از غیر آن چیست؟ از سوی دیگر، یک روز سازمان سنجش آموزش کشور از مردم می‌خواهد که موسسات غیرقانونی را به آنان معرفی کنند و از این موضع که خود نمی‌تواند با موسسات متخلف برخورد کند، ابراز ضعف می‌کند، روز دیگر نمایندگان مجلس از وزارت علوم می‌خواهند که موسسات غیرقانونی و بدون مجوز را معرفی کنند. این امر نشان می‌دهد؛ مسوولان نیز در چگونگی رویارویی با آشفتگی بازار آموزش بیش از مردم سردرگمند و مرجع تشخیص را به یکدیگر پاس می‌دهند.

در این میان، آنچه تضییع می‌شود، حقوق فرد یا افرادی است که به تبلیغات موسسات موجود اعتماد می‌کنند و آنچه نادیده گرفته می‌شود؛ بی‌اعتنایی به هشدارهای هر ساله مسوولان سازمان‌هایی چون سنجش، وزارت علوم، دانشگاه پیام نور و حتی مجلس است که از پشت تریبون فراتر نمی‌رود.

کتایون مصری

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چارچوب سیاست خارجی امام(ره)

چارچوب سیاست خارجی امام(ره)

مردم ایران در جریان انقلاب اسلامی بر اساس تحلیل و واقع‌نگری خود متوجه شدند یکی از مهم‌ترین دلایل و ریشه‌های معضلات کشور، سلطه خارجی و وابستگی رژیم شاه به دولت‌های دیگر بود به همین دلیل در اولین و شاید مهم‌ترین خواست خودشان؛ استقلال را انتخاب کردند.به این معنی که با دیگر کشورها بدون کمترین وابستگی ارتباط داشته باشیم و بیشتر بر امکانات خودمان تمرکز و اتکا کنیم.

پیوستگی سبك زندگی فردی و مدیریتی

پیوستگی سبك زندگی فردی و مدیریتی

اصولا سبك زندگی، مجموعه به هم پیوسته‌ای است كه هم شامل زندگی فردی و اجتماعی و همچنین مدیریت می‌شود. نمی‌توان سبك زندگی مدیریتی را از زندگی فردی و خانوادگی جدا كرد.

موج‌سواری رسانه‌ های معاند در فضای غیر شفاف

موج‌سواری رسانه‌ های معاند در فضای غیر شفاف

وزیرکشور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردند که همین روزها تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان سال گذشته را اعلام خواهند کرد. این سخنان خوب است اما سوال این است که علت تاخیر بسیار در این زمینه چیست؟

آتش بی‌توجهی دولت‌ها به جنگل

آتش بی‌توجهی دولت‌ها به جنگل

همیشه وقتی یک آتش‌سوزی وسیع در پهنه‌های جنگلی کشورمان رخ می‌دهد، بحث‌هایی تکراری درباره لزوم تامین امکانات، بالگرد و بودجه مطرح می‌شود و نهادهای مختلف نیز تقصیر را بر گردن هم می‌اندازند و چند روز بعد از خاموش شدن آتش نیز همه‌چیز به فراموشی سپرده می‌شود.

مانیفست مجلس جوان

مانیفست مجلس جوان

اولین نطق رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم را می‌توان به‌نوعی مانیفست و خط‌مشی اصلی این دوره در چهارسال پیش‌رو قلمداد کرد.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر