تکنولوژی مقاوم سازی تجهیزات الکترونیکی به منظور تولید ابزار الکترونیکی ارائه شده است که می توانند در سخت ترین شرایط از جمله ارتفاع، رطوبت، سرما و گرمای شدید مقاومت کرده و به فعالیت خود ادامه دهند.
کد خبر: ۲۷۸۹۱۸

به گزارش مهر، تجهیزات الکترونیک گرانقیمت علاوه بر صرف هزینه زیاد برای خریداری بسیار حساس بوده و نیازمند مراقبت و توجه زیادی هستند زیرا سقوط، مرطوب شدن، حرارت و یا سرمای بیش از حد می تواند به کلی آنها را از کار انداخته و غیر قابل استفاده کند.

با وجود اینکه زیاد پیش نمی آید لپ تاپی درون استخر بیافتد یا دوربین دیجیتالی از ارتفاع چند متری سقوط کند اما حادثه همیشه در راه است و به همین دلیل شاخه ای از تکنولوژی شکل گرفته است تا کاربرانی که از شرایط کاری یا زندگی عادی و راحت برخوردار نیستند به راحتی بتوانند از تجهیزات الکترونیکی خود محافظت کنند.

فناوری سخت یا مقاوم در ابتدا تنها برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار می گرفت زیرا ماموریتهای نظامی نیازمند تجهیزاتی مقاوم و سر سخت هستند تا در شرایط سخت بتوانند از عهده وظایف خود برآیند. این تجهیزات معمولا تحت تستی به نام MIL-STD-108 قرار می گیرند تا مقاومت آنها در برابر سقوط، پرت شدن، باران، فشار، غبار، حرارت بالا، شوک حرارتی و دیگر موقعیتهای سخت سنجیده شود.

خوشبختانه این نوع از فناوری اکنون تنها در انحصار امور نظامی قرار ندارد و بخشی از آن در میان کاربران عادی و مصارف روزانه توسعه پیدا کرده است. معروف ترین تجهیزات سخت که به صورت همزمان در ماموریتهای نظامی و مصارف عادی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند توسط سایت خبری ام اس ان بی سی معرفی شده اند.

لپ تاپ پاناسونیک Toughbook CF-30: بسیاری از لپ تاپها به دلیل سقوط از روی میز و یا ریخته شدن قهوه بر روی آن دچار مرگ زودرس می شوند اما لپ تاپهای سخت و مقاوم شده به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند در چنین شرایطی نجات پیدا کنند. لپ تاپ Toughbook CF-30 پاناسونیک از جمله این لپ تاپها است که از نظر مقاوم سازی درجه 65 را به خود اختصاص داده است، عدد 6 به مقاومت آن در برابر غبار و عدد 5 به مقاومت آن در برابر آب تعلق دارد. این لپ تاپ می تواند در غبار آلود ترین شرایط، هوای بارانی، حرارت بسیار بالا، لرزشهای شدید و فشار زیاد از خود مقاومت نشان دهد.

این لپ تاپ از پردازشگر دو هسته ای اینتل، 160 گیگابایت هارد ضد ضربه و نمایشگر 13 اینچی و صفحه لمسی برخوردار است.

لپ تاپ دل Latitude E6400 XFR: یکی از رقبای سرسخت لپ تاپ پاناسونیک به شمار می رود که این لپ تاپ در برابر سقوط از ارتفاع 1.5 متری مقاوم بوده و از درجه بندی 65 برخوردار است. نمایشگر این لپ تاپ توانایی مقاومت در برابر سقوط یک گلوله سه سانتیمتری فلزی از ارتفاع تقریبا یک متری را خواهد داشت.

هارد 120 گیگابایتی، رم 8 گیگابایتی، سیستم وای فای، جی پی اس و باطری با دوام 6 ساعت از دیگر خصوصیات این لپ تاپ است.

لپ تاپ Toughbook CF-F8: این لپ تاپ از سری تجهیزات تجاری مقاوم سازی شده که برای کاربرانی که ناچار به سفرهای طولانی هستند طراحی شده است. البته این لپ تاپ نسبت به دو نمونه معرفی شده از مقاومت بالا در برابر غبار و آب و حرارت برخوردار نیست و تنها نسبت به لپ تاپهای معمولی اندکی مقاوم تر است. صفحه کلید این سیستم کاملا ضد آب بوده و در برابر سقوط از ارتفاع 70 تا 80 سانتیمتری مقاوم است و می تواند فشاری برابر 99 کیلوگرم را تحمل کند.

پردازشگر این لپ تاپ نیز پردازشگر دو هسته ای اینتل بوده و از هارد درایو 160 گیگابایتی ضد ضربه، نمایشگر 14 اینچی، رم 3 گیگابایتی و سیستم وای فای برخوردار است.

هارد قابل حمل هیتاچی: این حافظه قابل حمل و سرسخت که بیشتر به منظور استفاده در ماموریتهای نظامی طراحی شده است می تواند در برابر سقوط از ارتفاع سه متری از خود مقاومت نشان دهد. کابل USB این هارد درایو قابل حمل به آن اتصال دارد تا احتمال گم کردن آن به صفر برسد.

هارد درایو هیتاچی ضد آب بوده و می تواند فشاری برابر یک تن را تحمل کند. این ابزار در گنجایشهای 250، 320، و 500 گیگابایتی در بازار ارائه شده اند.

حافظه قابل حمل LaCie: این حافظه قابل حمل که در پوششی از لایه لاستیکی نارنجی رنگی قرار گرفته است برای موقعیتهای نه چندان سخت و خطرناک طراحی شده است زیرا بدنه آلومینیومی آن کمی آسیب پذیر و ظریف به نظر می آید. این هارد درایو می تواند بدون وارد آمدن هیچ خسارتی از ارتفاع دو متری سقوط کند. بدنه این حافظه مقاوم از آلومینیوم تشکیل شده و سرعت انتقال اطلاعات در آن 30 مگابایت بر ثانیه است.

این حافظه ها با گنجایش 250، 320 و 500 گیگابایت به همراه اتصال 2.0 USB با قیمتهای 100 تا 130 دلار ارائه می شوند.

دوربین ضد آب Tough-800 المپیوس: بسیاری از دوربینهای دیجیتال جدید ضد آب هستند اما همه آنها از مقاومت بالا برخوردار نیستند. سقوط یک دوربین می تواند منجر به خرد شدن لنز و وارد آمدن خسارات زیادی شود به همین دلیل دوربینهای مقاوم برای افرادی که در شرایط مختلف از جمله صخره نوردی، غواصی، پرش با چتر و دیگر موقعیتها قصد عکاسی دارند بسیار مناسب خواهند بود.

دوربین Tough-800 المپیوس نسبت به سقوط از ارتفاع دو متری مقاوم بوده و تا عمق 10 متری از سطح آب ضد آب خواهد بود در عین حال می تواند 99 کیلوگرم فشار مستقیم را تحمل کند. همچنین امکان استفاده از این دوربین دیجیتال 12 مگاپیکسلی در حرارت منفی 25 درجه سلسیوس وجود دارد.

تلفن همراه Sonim XP3 Quest: این گوشی تلفن همراه که در حال حاضر تنها در ایالات متحده ارائه می شود از تستهای مقاوم سازی متفاوتی سربلند بیرون آمده است به همین جهت عنوان یکی از مقاوم ترین و سخت ترین تلفنهای همراه جهان را به خود اختصاص داده است. این تلفن در برابر سقوط از ارتفاع دو متری و غوطه ور شدن در عمق یک متری به مدت 30 دقیقه مقاوم بوده و باطری آن 18 ساعت دوام خواهد داشت.

برای شارژی مجدد این گوشی تنها دو ساعت زمان نیاز بوده و این تلفن می تواند در محدوده حرارتی منفی 4 تا 131 درجه فعال باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها