مدت سفر حج تمتع امسال با توجه به شیوع آنفلوآنزای نوع A در عربستان و کاهش اعزام زائران با اجماع نظر دست اندرکاران حج ، سه روز کاهش خواهد یافت.
کد خبر: ۲۷۸۶۰۵

به گزارش ایرنا از سازمان حج و زیارت ، ‌این موضوع در نشست امروز سه شنبه هم اندیشی مدیران حج و زیارت طرح و در دستور کار قرار گرفت.

این نشست برای برگزاری مناسب حج امسال و به دنبال تصمیم کمیته کشوری جلوگیری از گسترش ویروس آنفلونزای نوع A و اعمال محدودیت هایی در اعزام زائران به عمره و حج و به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر در عملیات اجرایی این آیین برگزار شد.

در این هم اندیشی که با حضور "مصطفی خاکسار قهرودی" رییس سازمان حج و زیارت برگزار شد ، پس از ارایه وضعیت کنونی کاروان های حج امسال توسط مدیران استانها ، در خصوص اجرایی کردن سیاست های اعلام شده از سوی کمیته کشوری جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای نوع A برای ایجاد ممنوعیت تشرف زائرانی که در محدوده سنی زیر 12 و بالای 65 سال و بیماران خاص قرار می گیرند تصمیماتی شامل موارد ذیل مد نظر قرار گرفت .

- برای تعداد زایرانی که از کاروان ها حذف می شوند جایگزین درنظر گرفته نشود.
- طول سفر حداقل به مدت سه روز برای کل زائران کاهش یابد . اقامت زایران در مدینه یک هفته باشد و این کاهش از روزهای اقامت زایران در مکه اعمال شود.
- زایران در روزهای اقامت در مکه از فضای وسیع تری استفاده کنند به گونه ای که حداکثر افراد ساکن در هر اتاق پنج نفر باشد و علاوه بر آن مراکز بهداشتی و درمانی افزایش یابد و در هر ساختمان نیز فضایی برای نیاز احتمالی به ایزولاسیون اختصاص یابد و ضد عفونی شود .
- تعداد زایران کاروانها حداقل 110 و حداکثر 145 نفر باشد .
- کاروان هایی که کمتر از 50 نفر در آنها ثبت نام کرده اند باید با کاروان های دیگر که در محدوده گروه قیمتی و تاریخ ورود یکسان به عربستان هستند ، ادغام شوند.
- با هماهنگی وزارت بهداشت ، پزشکان متخصص عفونی ، به مراکز درمانی ایران در عربستان اعزام خواهند شد.
- تزریق واکسن انفلونزای فصلی قبل از تشرف ، برای همه حجاج اجیاری خواهد بود.
- تعداد خدمه و عوامل ، برای خدمت رسانی بیشتر حتی الامکان کاهش پیدا کند.
- جلسات ویژه ای باید برای آموزش کادر پزشکی و کاروان ها ، به منظور آشنایی با روش های پیشگیری از شیوع این بیماری تنظیم شود ،‌همچنین معاینات پزشکی دقیقی برای مشخص شدن آمار دقیق بیماران پر خطر از سوی هیات پزشکی حج و زیارت صورت گیرد و اسامی افرادی که به دلیل واقع شدن در یکی از شرایط 12 گانه بیماری های خاص ، تشرف به حج تمتع امسال ، برایشان میسر نیست ، مشخص و اعلام شود.
- در حد امکان هواپیما ها هم قسمت ویژه ای را برای نیاز های احتمالی در نظر بگیرند.
- با توجه به محدودیت های ایجاد شده ، افزایش قابل توجهی در هزینه های اسکان ایجاد خواهد شد که البته این خسارت ها ، به هیچ وجه متوجه زائران نخواهد شد.
- تاکید جدی سازمان حج و زیارت بر این است که مطلقا ثبت نام و جایگزینی جدیدی صورت نگیرد و کاروان جدید هم ایجاد نشود.

شیوع آنفلوآنزای نوع A در عربستان موجب شده است که بسیاری از کشورهای اسلامی محدودیت های شدیدی در اعزام زائران به این کشور اعمال کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها