ادعاهای جدید مظنون تروریستی انفجارهای عراق موجب شد

گسترش دامنه تنش بین سوریه و عراق

گروه بین‌الملل: اعتراف‌های محمد حسن الشماری، از اعضای القاعده که به اتهام دست داشتن در انفجارهای 19 اوت (28 مرداد) بغداد، پایتخت عراق توسط نیروهای امنیتی این کشور دستگیر شده است بحران سیاسی بین این کشور و سوریه را وارد مرحله تازه‌ای کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، این مظنون مرتبط با القاعده ادعا دارد در پادگان‌های نظامی سوریه توسط عوامل سازمان اطلاعاتی این کشور تحت آموزش قرار گرفته بود. او که خود را محمد حسن الشماری، 29 ساله و تبعه عربستان‌سعودی معرفی کرده توسط نیروهای امنیتی عراق در استان «دیاله» به اتهام رهبری شاخه القاعده عراق بازداشت شده است.
کد خبر: ۲۷۷۵۱۵

با دستگیری چند تن در جریان تحقیق پیرامون بمب‌گذاری‌های اواخر هفته گذشته عراق که حدود 100 کشته و صدها زخمی برجای گذاشت و ادعای آنها دال بر طراحی،‌ پشتیبانی مالی و هدایت این حملات از سوی اعضای حزب منحله بعث عراق از دمشق، پایتخت سوریه اختلافات سیاسی بین بغداد و دمشق رو به افزایش گذاشت.

عراق هفته گذشته سفیر خود در دمشق را فرا خواند و سوریه ظرف چند ساعت با احضار سفیر خود در بغداد این اقدام عراق را تلافی کرد.

دولت عراق پس از این اعترافات خواستار استرداد دو تن از مقامات سابق حزب بعث عراق شد که در حال حاضر در دمشق سکونت دارند اما دولت سوریه به‌ظاهر حاضر به پذیرفتن این خواسته نیست.

پافشاری بغداد

حسن السنید، عضو کمیته‌ امنیت و دفاع پارلمان عراق روز گذشته از مخالفت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با درخواست نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق برای استرداد مظنونان حزب منحل شده بعث عراق به بغداد خبر داد.

السنید در گفتگو با روزنامه کویتی السیاسه هرگونه میانجیگری بین عراق و سوریه را برای حل و فصل تنش‌های به وجود آمده بی‌فایده دانست و تنها راه عبور از این بحران را استرداد دو شهروند عراقی تحت تعقیب دانست که در سوریه پنهان شده‌اند.

به گفته السنید، بغداد پرونده کاملی را از اسناد مربوط به این موضوع تهیه کرده که با هدف ترغیب جامعه بین‌المللی به صدور قطعنامه‌‌ای علیه سوریه بزودی تقدیم شورای امنیت می‌کند.

ترافیک دیپلماتیک در دمشق

دمشق طی روزهای اخیر میزبان تعدادی از دیپلمات‌های ارشد منطقه بوده که برای پایان دادن به اختلافات سوریه و عراق و میانجی‌گری بین این دو کشور پیشقدم شده‌اند.

علاوه بر منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران که اوایل هفته جاری به دمشق و بغداد سفر کرد روز گذشته احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در تلاش برای خنثی کردن تنش‌ها بین عراق و سوریه عازم این دو کشور شد.

داووداوغلو در ابتدا برای گفتگو با جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق و سایر مقامات ارشد عراقی راهی بغداد شد و سپس برای دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و ولید معلم، وزیر امور خارجه این کشور عازم دمشق می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها