رئیس اتحادیه گل و گیاه :

وضع بازار گل وگیاه هرروز بدتر می‌شود

رئیس اتحادیه گل و گیاه کشور از واردات بی رویه گلهای خارجی به کشور انتقاد کرد و گفت: این واردات ضربه سنگینی را بر تولیدات داخلی وارد کرده که جبران آن ممکن نیست.
کد خبر: ۲۷۵۴۵۹

رضا مهربانی در گفتگو با مهر افزود: همواره از ما سئوال می شود که سرانه مصرف گل و گیاه در کشور چه میزان است؟ و انتظار دارند که سریع به این موضوع پاسخ دهم در حالی که بنده به عنوان رئیس اتحادیه گل و گیاه هیچ آمار دقیقی از میزان واردات گل و گیاه به داخل کشور ندارم و نمی توانم نرخ مصرف این کالا در کشور را محاسبه کنم.

واردات بی‌رویه گل

رئیس اتحادیه گل و گیاه کشور ادامه داد: بنده باید رقم تولید داخلی را جمع کنم، واردات را به آن اضافه کنم و میزان ضایعات را از آن کم کنم و عرضه کل کشور را بر تعداد خانوار تقسیم کنم تا شاخص مصرف را به دست آورم، اما متاسفانه واردات بی رویه، همه محاسبات را به هم ریخته و ما هیچ برنامه منظمی برای تولید و عرضه گل و گیاه نداریم.

مهربانی  با اشاره بر عدم نظارت کامل بر واردات گل و گیاه، تصریح کرد: امروز هرکسی که دارای کارت سبز باشد می تواند گل و گیاه اعم از طبیعی و مصنوعی را وارد کشور کند چرا که این محصول جزو کالاهای مجاز است و مانعی برای ورود به کشور ندارد و همین امر باعث شده هر فردی در هر شغلی گل و گیاه وارد کند.

رئیس اتحادیه گل و گیاه کشور گفت: ما سالهاست که از وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی خواسته ایم که نظارت خود را به این موضوع بیشتر کنند ولی متاسفانه هیچ اقدامی از سوی آنها نشده و هرروز نیز وضعیت بازار گل و گیاه بدتر می شود.

20 میلیون دلار صادرات گل و گیاه در سال 87

مهربانی واردات گل و گیاه را مغایر با سیاستهای ایران مبنی بر رعایت واردات تک محصولی و افزایش صادرات غیر نفتی خواند و گفت: سال گذشته حدود 20 میلیون دلار گل و گیاه به کشورهای حاشیه خلیج فارس و تعدادی کشور اروپایی صادر کردیم اما هیچ رقم دقیقی از واردات این محصول نداریم.

رئیس اتحادیه گل و گیاه درباره نحوه صادرات نیز گفت: ما در این بخش با مشکل حمل و نقل مواجه هستیم چرا که گل و گیاه را با هواپیماهای مسافر بری و با اولویت مسافر بارگیری شده و همین امر موجب از بین رفتن آنها در فرودگاههای کشور می شود.

انتقاد از واردات گل مصنوعی

رئیس اتحادیه گل و گیاه از واردات گل مصنوعی نیز انتقاد کرد و اظهار داشت:  مسئولان کشاورزی و بازرگانی به جای اینکه به فکر برنامه ریزی برای تولید گل باشند و فرهنگ استفاده از آن را در خانه دنبال کنند، اجازه واردات گل مصنوعی را می دهند در حالیکه این نوع گل برای کشورهای حاره و شبه حاره ای مانند عربستان که نمی توانند هیچ گونه تولیدی داشته باشند، مناسب است.

مهربانی افزود: مناطق شمالی کشور ما بهترین شرایط را برای تولید گلهای آپارتمانی دارند و باید از این طبیعت استفاده شود ولی هنوز این امر در کشور ساماندهی نشده است و تولیدات ما همچنان سنتی است.

قاچاق بامبو لاکی

رئیس اتحادیه گل و گیاه درباره بیشترین واردات گل و گیاه گفت: بامبوهای لاکی، ارکیده و رز بیشترین میزان واردات گل را در کشور دارند که البته بامبو لاکی بیشتر به شکل قاچاق وارد می شود.

مهربانی با تاکید براینکه ایران توانایی صادر کردن گل و گیاه را دارد، اظهار کرد: اما متاسفانه امروز صادر کننده ما نیز تبدیل به وارد کننده شده چرا که نان امروز در واردات است نه صادارات.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها