بدون تردید همه شما می‌دانید که پوست کندن و خرد کردن پیاز سبب سوزش چشم و اشک ریختن می‌شود، مگر این که تا به حال آشپزی یا تهیه سالاد را تجربه نکرده باشید. پیاز یکی از مهم‌ترین مواد لازم برای طبخ گروه وسیعی از انواع مختلف غذاهاست که نقش بسیار مهمی در بهبود طعم و مزه آن دارد و به همین دلیل معمولا تهیه این گروه از غذاها بدون آن امکان‌پذیر نخواهد بود، اما اغلب افراد از سوختن چشمانشان به هنگام خرد کردن پیاز شکایت دارند. وقتی شما پیاز را پوست می‌کنید و آن را به قطعات کوچک‌تری تقسیم می‌کنید در حقیقت دیواره سلول‌های تشکیل‌دهنده این ماده غذایی را در هم شکسته و محتویات آن را خارج می‌کنید.
کد خبر: ۲۷۴۷۳۴

 در اثر واکنش شیمیایی سولفوکسید شدن اسیدهای آمینه مواد شیمیایی دیگر به نام اسیدهای سولفونیک حاصل می‌شود. در چنین شرایطی آنزیم‌هایی که پیش از این جدا از هم و به صورت مجزا نگهداری می‌شدند، در هم شکستن ساختار اولیه سلول‌ها و تشکیل این نوع ماده شیمیایی جدید می‌توانند به آسانی با اسیدهای سولفونیک بدست آمده واکنش نشان داده و ترکیب شوند. از ترکیب اسیدهای سولفونیک و آنزیم‌ها ترکیبی فرار و حاوی سولفور (گوگرد)‌ به نام پروپانتیول لس اکسید به دست می‌آید که در محیط پراکنده شده و با سطح چشمان شما برخورد می‌کند، از واکنش این گاز فرار با آب چشمان شما که نقش بسیار مهمی در مرطوب نگاه داشتن سطح چشم و جلوگیری از خشک شدن چشم‌ها دارد، اسید سولفوریک ایجاد می‌شود. اسیدسولفوریک سبب سوزش چشم شده و همزمان با آن چشم شروع به ترشح اشک می‌کند. ترشح اشک در چشم واکنشی است که برای کاهش سوزش چشم، شستشوی چشم و در نتیجه خروج ماده شیمیایی محرک ایجاد شده در چشم انجام می‌شود. پختن و سرخ کردن پیاز در هنگام آشپزی و تهیه غذا سبب غیرفعال شدن آنزیم‌های آن شده و در نتیجه واکنش‌های شیمیایی بعدی که سبب سوزش چشم می‌شوند دیگر انجام نخواهند شد. بنابراین هرچند که در هنگام آشپزی بوی پیاز را حس می‌کنید، اما استشمام بوی پیاز سبب سوزش چشم‌های شما نخواهد شد. بسیاری از افراد برای این که خرد کردن پیاز چشم‌هایشان را آزار ندهد، در هنگام خرد کردن پیاز، عینک‌های ایمنی به چشم می‌زنند یا این که با روشن کردن یک پنکه مانع از رسیدن بخار ایجاد شده به چشم می‌شوند.

اگرچه این راهکارها می‌تواند موثر باشند، اما به گفته بسیاری از کارشناسان بهتر است قبل از خرد کردن پیاز آن را برای مدت کوتاهی در داخل یخچال قرار دهید یا زیر جریان آب، پیاز را خرد کنید. قرار دادن پیاز در داخل یخچال سبب کاهش سرعت انجام واکنش‌های شیمیایی در درون پیاز و تغییر خواص و ویژگی‌های شیمیایی در داخل پیاز خواهد شد. جریان آب نیز مانع از حرکت بخار شیمیایی فرار حاصل به سمت بالا و برخورد آن با سطح چشم شما خواهد شد.

یکی از دیگر مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، این است که ترکیبات حاوی سولفور یا گوگرد بوی خاصی را در انگشتان دست شما ایجاد می‌کنند که می‌توانید با استفاده از راهکارهای مناسب مبتنی بر انجام واکنش‌های شیمیایی این بوی نامطبوع را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. یکی از این راهکارها، تماس انگشتان با ماده‌ای از جنس فولاد ضدزنگ است.

فرانک فراهانی جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها