شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کرد

متخلفان بازداشتگاه کهریزک تحت تعقیب قضایی

گروه سیاسی: به دنبال تعطیلی بازداشتگاه کهریزک با پیشنهاد هیات ویژه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، افراد و مسوولان خاطی از سمت‌های خود برکنار می‌شوند و تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند. به گزارش واحد مرکزی خبر، در پی تاکید رهبر معظم انقلاب بر برخورد دقیق و قانونی با عوامل تعرض به حقوق شهروندی و اقدام فوری هیات ویژه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در بازدید از بازداشتگاه تعطیل شده کهریزک و تحقیق از مسوولان بازداشتگاه، مقامات، ماموران انتظامی و قضایی و نیز دیدار با بازداشت‌شدگان و خانواده‌های افراد آسیب‌دیده در اغتشاشات اخیر و بررسی گزارش‌های بیمارستانی و پزشکی قانونی، به پیشنهاد این هیات، تمامی افراد خاطی اعم از مسوولان و ماموران انتظامی و قضایی مربوط، از مسوولیت‌های خود برکنار و پرونده‌های انتظامی و قضایی آنان برای رسیدگی به تخلفات و اتهامات تشکیل می‌شود.
کد خبر: ۲۷۱۰۴۷

برهمین اساس، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، مسوولان ذی‌ربط را مکلف کرد علاوه بر جبران زیان‌های وارد شده به افرادی که نسبت به حقوق آنان تعدی صورت گرفته، تسهیلات لازم را برای رسیدگی به شکایات آنان فراهم کنند.

هیات ویژه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بار دیگر بر لزوم رسیدگی به جرایم و تخلفات از مسیر قانونی و حفظ حقوق شهروندی متهمان تاکید کرده است.

پیش از این سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب به مسوولان و دستگاه‌های مختلف برای پیگیری تخلفات انجام شده اعلام کرد: نه اصول ارزشی و نه قواعد دموکراسی اجازه نمی‌دهد کسانی با عبور از قانون، مشارکت و آرای ملت را انکار کنند یا در مقابل، کسانی به بهانه مقابله با رفتارهای خلاف قانون، خود مرتکب خلاف قانون و نادیده‌گرفتن حقوق مشروع انسان‌ها شوند.

سعید جلیلی افزود: «دفاع از نظام جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از ستم بر آن باید همزمان با پرهیز از اعمال ظلم و ستم باشد و این تذکر رهبر معظم انقلاب است که بارها همگان و بخصوص دستگاه‌های مربوطه را به آن متذکر شده‌اند.»

گزارش دادستان تهران به مجلس درباره بازداشت‌شدگان

سعید مرتضوی، دادستان تهران ضمن حضور در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گزارشی از وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث اخیر را به اعضای این کمیسیون و نیز کمیته ویژه مجلس برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان ارائه کرد.

به گزارش ایرنا، محمد کرمی راد، عضو کمیته ویژه مجلس درباره این جلسه گفت: در این جلسه مشترک، دادستان تهران گزارشی از دستگیری افراد کف خیابانی، منافقینی که به صورت سازمان یافته وارد عمل شده بودند و نیز طراحان کودتای مخملی به نمایندگان ارائه کرد. وی تاکید کرد: دادستان تهران در این نشست با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مبنی بر دلجویی از آسیب‌دیدگان به نمایندگان گفت که تمامی موارد مورد نظر رهبر معظم انقلاب از سوی دادستانی در دست پیگیری است.

کرمی‌راد افزود: مرتضوی به نمایندگان اطمینان داد که به همه تخلفات صورت گرفته در حوادث اخیر اعم از تخلفات آشوبگران و نیز نیروهای انتظامی و نظامی در برخورد با متخلفان رسیدگی و با قاطعیت با همه متخلفان برخورد خواهد شد.

قوه قضاییه قاطعانه با عاملان کوی برخورد کند

رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها در نامه‌ای به آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضاییه خواستار برخورد قاطعانه و بدون ملاحظه با عاملان کوی دانشگاه تهران شد.

محمد محمدیان در نامه خود با اشاره به تعقیب اغتشاشگران توسط نیروهای لباس شخصی و نیروهای انتظامی و ورود این نیروها به داخل کوی آورده است: رفتار و برخوردهایی که با دانشجویان مستقر در کوی انجام گرفته است (که بیشتر آنها هیچ نقشی در اغتشاشات نداشته و اغلب از دانشجویان متدین و انقلابی بوده و مشغول استراحت یا مطالعه برای امتحان بودند)‌ با هیچ منطقی قابل دفاع نیست و با کمال تاسف باید گفت این حادثه خاطره تلخی را در اذهان دانشجویان حک کرده که فقط با برخورد قاطع و بدون ملاحظه با خاطیان این حوادث ممکن است از خاطره‌ها زدوده شود و به طور جدی التیام یابد. رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها می‌افزاید: جبران این خسارت‌های بزرگ در گرو شناسایی، محاکمه و برخورد با همه عاملان و مسببان (اعم از دانشجویان اغتشاشگر و مهاجمان به دانشجویان بی‌گناه است که این امر با عزم جدی و پیگیری مستمر مسوولان عالی امنیتی و قضایی کشور میسر خواهد بود.

گزارش کمیته حقیقت‌یاب نهایی می‌شود

حمیدرضا کاتوزیان، عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس برای پیگیری حوادث کوی دانشگاه و مجتمع مسکونی سبحان در تهران که پس از انتخابات مورد حمله قرار گرفتند از تهیه گزارش نهایی این کمیته در آینده نزدیک و ارائه احتمالی آن در جلسه غیرعلنی مجلس خبر داد. وی افزود: این گزارش پس از تکمیل به مجلس و مراجع ذی‌ربط برای برخورد با متخلفان ارائه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها